kaniner och hösilage ?

B

**BORTTAGEN**

En jobbarkompis undrar om hans kanin kan äta hösilage istället för hö. Ts halten är nästan lika hög som i hö så om man låter det ligga utanför plasten ett tag blir det helt torrt. Kan kaniner få botulism och kan de i så fall vaccineras emot det ? Jag har ingen aning om hur kaniner fungerar :confused:
 
NEJ!!!!
Kaniner kan absolut inte äta ensilage. Fick lära mig det för länge sedan och vet tyvärr inte varför. Men det är en lärdom som sitter djupt inpräntad: ge INTE kaninen ensilage.

Kan dock försöka ta reda på varför.
 
Tydligen kan de dö av tillsatserna i ensilaget har jag hört! :smirk: Vet dock inte riktigt vad som händer i kaninkroppen, och jag har inga källanvisningar. :crazy: Kolla kaninsidor på nätet! :idea:
 
Vet ej säkert, men gissar starkt på att inte heller marsvin skall äta ensilage.
 
De är kanske känskliga för Listeria som kan
finnas i ensilage.
 
Vad deppigt isåfall. Jag har gett ensilage till både kaninen och marsvinen under några år nu. Har iofs gått bra, men jag kanske har haft tur bara. :(
Känns lite onödigt att handla en liten påse hö för 30 spänn när man har hur mycket ensilage som helst ute i stallet. Har ingen bra stans att köpa vanligt hö.
Men, allt för att de små grisarna ska må bra!
 
Ja, du kanske har haft tur. :) Och jag förstår att du inte vill lägga 30 kr för en liten påse hö.:smirk:

Men var köper du ensilage, kan du inte köpa hö på samma ställe? Det finns inte någon bonde i närheten?

Hade själv tio kaniner, två har dock dött till följd av att grodfodret inte var 100% OK, så om det är möjligt tycker jag att du skall köpa hö.
 
Ja det får väl bli hö i fortsättningen!

Men det kunde fortfarande vara roligt att höra exakt varför det inte är bra med ensilage. :)
 
Tja!

Vanligt ensilage tror jag inte e bra då man tillsätter myrsyra för o konservera höet genom jäsning men hösilage som bara e vanligt torkat hö vet jag inte om något bildas vid lagring av detta?? :confused:
Har själv haft tankar på detta men min ridlärare som jag tillfrågade avrådde mig.
Om du har så försök få tag i vanligt hö i stall el ladugård el köp en hel bal i en foderbod om det finns någon där du bor.
Fast jag vet att jag hört att kaniner helst vill ha spec hö med timotej. :bump:
Tycker inte själv det känns fräsch o köpa i djuraffären då man e van o ta från stallet. :crazy:

Lycka till! /C
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 436
Senast: Shixle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp