Bukefalos 28 år!

kaniner - problem - kaninproblem?

M

manicsundance

Hej alla

Är ny här och jag hoppas jag kommer trivas =)

I vilket fall som helst, kanske det finns någon här som kan svara på kaniners beteenden?
Har en hane på 2 år som är okastrerad och för en vecka sedan hämtade vi två ungar på 8 veckor.
Någon dag senare efter att ungarna kommit lite till ro lät vi alla 3 träffas utanför burarna. Var lite rädd för revirtänkande och så där. Han for på båda ungarna direkt och började jucka, snoppen var helt ute. Denna kanin har aldrig velat vara utanför buren, han går i en bur som är 2 m x 0,5 m och alltid när vi tar ut honom så ligger han som ett sträck längs golvet och slutar vi klappa honom hoppar han rakt in i buren. Han har aldrig hoppat ut ur buren heller då vi låtit den stå öppen för att se vad han gör vid massor av tillfällen.

Nu när han är på ungarna, tar vi bort honom när han varit igång för länge för det kan väl inte vara något bra? I vilket fall som helst så har hanen börjat röra sig enormt mycket, skuttar omkring som aldrig förr, hoppar in och ut ur buren, jagar de små men han attackerar inte dem o låter ingenting. "bara" juckar och ibland försöker bita tag i ungarnas huvuden när han är på dem.

Då till min fråga angående detta beteende, är detta normalt? Är det något som brukar ge med sig? Min tanke är att jag skulle vilja ha dessa 3 att gå tillsammans i en bur som är 4 m x 0,5 m med större inhängnad av galler samt vara ute i huset när vi är hemma. Frågan är, kommer det någonsin att fungera? Han har blivit så förändrad sen ungarna kom, för mig är det bra att han vill röra sig mer etc men är det bra för honom eller det är bara stressande?

Några tips och/eller idéer på hur jag smidigast får detta att gå ihop? Ni kunniga inom området, hör gärna av er, ni andra också om ni vill =)
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Först av allt, välkommen till dårhuset Buke! ;)

Vad är det för kön på kaninungarna? Är det honor kommer det bli väldigt många kaniner, är det hanar... tja, tre okastrerade hanar ihop kommer förmodligen bli bråk. :crazy:
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Jag skulle avråda er från att ha dem ihop! Vad är ungarna för kön?
Om ni någonsin ska kunna ha dem ihop lär ni behöva kastrera honom, och det är inte alltid dem blir lugna eller att revirtänkandet försvinner trots det.

Och ja, det är normalt - han tror väl antagligen att ungarna är honor. Det kommer antagligen inte att försvinna och det är mycket stressande för både honom och ungarna.
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Det är ett naturlig beteende, han tar för givet att ungarna är honor även om dom inte är det och det enda som snurrar i hans hjärna nu är fortplantning.
Dom skall hållas avskilda såvida du inte kastrerar 2 åringen och minst 2 veckor efteråt sätter ihop han med ungarna, om det är honor! :)
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

4 veckor, snarare, så man verkligen är säker på att de små rackarna har dött ut. ;)
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Jag bugar och tackar =)

Jag kan bara inte klura ut vilka kön det är =( Jag kollar och kollar från alla håll och kanter men icke.

Vi har tidigare pratat om att kastrera hanen så det lutar väl åt att han snart får besöka veterinären.

Men OM det inte hjälper, blir dem då stressade av att stå sidan om varandra i burarna? För som det är nu så bryr han sig inte om dem när dem är i burarna och han är hur lugn som helst och uppför sig som han brukar
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Om det är honor måste du kastrera honom om du ska kunna ha dem tillsammans, och det är också endast om det är honor som du kan ha dem tillsammans:)
Men det där andra, Kaniner kan faktiskt göra så pga dominans också, mina honor brukade hålla på så fort dom kom ut och fick springa fritt.
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Ta med ungarna också till veterinären så kan du få hjälp med könsbestämningen :idea:
Vad är det för tokig uppfödare du köpt av som inte ens kunde berätta vilket kön ungarna har?
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Ja det hade nog inte varit helt dumt att ta med ungarna till veterinären =)
Jag for iväg till ett härbärge och köpte 2 ungar från lika kullar som dem fått där. De föder upp vissa raser till viss del för att få in lite pengar till mat o dyl och vi stod båda två och tittade på ungarna men kunde bara inte bli klara över vad det var för kön =/

Någon som har koll på när ungar blir könsmogna och är det nån skillnad från ras till ras?

Samt, normalt sett vill väl inte kaniner ha sin toalett i närheten av sin mat och sovplats? Ungarna har valt ut en hörna i sitt hö och sidan om maten. Inte helt fräscht får jag väl säga.
Hanen har däremot en kattlåda som toalett i andra änden mot där han äter och sover.
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Kaniner är inte flock djur - Skall därför inte hållas tillsammans!!
Dom är koloni djur... Jag har just nu 4 kaniner(har haft 8) och alla mina bor i varsin bur. Varför det har blivit lite fart i din hane är för nu har han någon att tävla lite emot, kaniner taggar varandra lite.

Varför vill du ha dem i samma bur???

Mvh Malin
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Såg att du bor i klippan, håller du på med kaninhoppning?
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Nej, tyvärr, har aldrig sysslat med sånt, vet inte hur man gör =) Kaninhoppning alltså =)

Tja alltså jag vet inte egentligen, tyckte väl mest att det hade varit skönt att dessa 3 djur kunde springa i en 4 meter lång bur med uteplats till än att det är som nu, en i 2 meters bur och 2 i 2 meters bur.

Men efter idag så lär det inte bli något av =( Vi gjorde som vanligt, släppte ut djuren tillsammans på golvet, under uppsikt men hanen hann hoppa på den belgiska innan jag hann fram till dem för när han for upp på belgaren så sprang dem samtidigt så innan jag hann upp och efter så var skadan redan skedd.
Han fick "in" snoppen, kaninen skrek och det kom lite blod så jag ringde och rådfrågade djursjukhuset om jag skulle komma in men eftersom jag inte kunde se någon direkt skada och kaninen verkar må bra i övrigt så skulle jag avvakta men ha koll på den.
Tycker så synd om kaninen och jag lärde mig en läxa.

Däremot tänkte jag på, om nu kaniner inte är flockdjur utan kolonidjur, innebär det då att jag inte bör ha ungarna ihop heller?

Har läst någon tråd här förut där någon har gett rådet att inte ha kaninerna så de ser eller känner lukten av varandra heller för det är en stressituation för dem, är sannolikheten stor att det blir så även här tro?

Är ledsen och dyster ikväll och hoppas innerligt att min kanin blir utan men efter detta =(
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Däremot tänkte jag på, om nu kaniner inte är flockdjur utan kolonidjur, innebär det då att jag inte bör ha ungarna ihop heller?

Har läst någon tråd här förut där någon har gett rådet att inte ha kaninerna så de ser eller känner lukten av varandra heller för det är en stressituation för dem, är sannolikheten stor att det blir så även här tro?

Mitt intryck är att kaniner gillar att se och höra och känna lukten av varandra. De snackar sinsemellan och lyssnar på ljuden från varandra, jag är helt övertygad om att det skapar trygghet.

Vad gäller ungarna så ska du inte ha de tillsammans om du inte vet vad det är för kön på dem. Ungar som växer upp tillsammans kan acceptera varandra (honor och hanar), det har jag sett själv, samtidigt vet jag också att ungar, trots att de är små, kan ryka ihop och skada varandra allvarligt.
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Jag håller med dig, mina kaniner har alla varandra inom synhåll (vissa även bara galler emellan) och dem älskar att ligga längs med varandra vid gallret. Jag tror inte att någon av mina skulle trivas med att bo helt ensam, även om de inte delar bur med varandra (då har jag både hanar och honor).

Själv har jag bara haft ungar från olika kullar som bråkat (i åldern 8-9 veckor).

Till TS: om du inte är säker på ungarnas kön då de är 12 veckor bör du sära på dem, för om de är hanar lär de börja bråka.
Och även om de både är honor så kan de börja bråka där dem blir könsmogna, alla mina honor över 1 år skulle bråka om de skulle komma ihop.
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Då kommer ju genast nästa fundering. Jag har ju tidigare släppt ut dem några gånger per dag att springa fritt i huset, då är inte det att rekommendera utan att ha dem ute en och en?
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Men det handlar ju om ifall de är vana at vara tillsammans. Jag vet många kaniner som bor ihop. Honor, honor och kastrerade hanar och även två kastrerade hanar tillsammans. Jag vet även de som har satt ihop en vuxen med små (av rätt kön såklart) och det funkar utmärkt. Min uppfattning är att kaninerna gillar att vara tillsammans. De får utföra sina flockbeteenden (ja, det är ett flockbeteende att honor juckar på varandra) och de ligger hellre tillsammans än i ett varsitt hus/hål. jag fattar inte varför man absolut ska sära på dem. Det bästa är (fortfarande beror det på könet) om de redan från början får bo tillsammans.
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Det jag skrev var att om de är två hanar så börjar dem bråka. Om hon är säker på att de är honor däremot är det klart att dem ska var ihop.
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Jag vet även de som har satt ihop en vuxen med små (av rätt kön såklart) och det funkar utmärkt.

Man kan också sätta en vuxen hona med vad man tror är en bebisnin av rätt sort, det går finfint. Dock blir man rätt förvånad när det är helt fel kön på ungen, den där kastrationsavgiften på 700 spänn var ju inte precis inplanerad i månadens budget. :rofl:
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

nej men den avgiften, för att kastrera en eventuell hane, eller två är jag inte rädd för, däremot är jag väl mer rädd för att det är olika kön på dem och att det hinner bli ungar av det innan jag har insett att de blivit könsmogna.
Annars gör en parning i sig inte mycket heller för kaninerna är inte på något sätt släkt med varandra.
 
Sv: kaniner - problem - kaninproblem?

Mitt intryck är att kaniner gillar att se och höra och känna lukten av varandra. De snackar sinsemellan och lyssnar på ljuden från varandra, jag är helt övertygad om att det skapar trygghet.

Vad gäller ungarna så ska du inte ha de tillsammans om du inte vet vad det är för kön på dem. Ungar som växer upp tillsammans kan acceptera varandra (honor och hanar), det har jag sett själv, samtidigt vet jag också att ungar, trots att de är små, kan ryka ihop och skada varandra allvarligt.

Jag håller med! Ofta vet kaninerna vart dom har varannda.
Tycker inte du borde ha ungarna tillsammans, sedan finns det fler nackdelar att ha dem till sammans som jag ser det. Kaniner som sitter ihop blir inte så "tuffa/modiga/självsäkra" och det är lite synd ibland :crazy:

Lyckat till!
Mvh Malin
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 643
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 567
Senast: Acto
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp