Bukefalos 28 år!

Kaninfrågor

tassel

Trådstartare
Har lite kaninfrågor

Hur mycket vatten bör en kaninhane på 3 ½ år dricka? dvärgvädur.

Vad är de vanligaste sjukdomarna hos kaniner?

Vad kostar i genomsnitt en försäkring?

Vad finns det för aktiviteter man kan hitta på? jag har inte tillräckligt tålamod för att träna på kaninhoppning, och att sitta och gosa är inte kaninen så förtjust i. Han gillar att skutta runt och busa, han är modig av sig när det gäller att upptäcka saker/nya saker, dock inte bekväm i att bäras och liknande.

tack på förhand
 
Sv: Kaninfrågor

kom på en till sak jag skulle behöva svar på

Hur klarar en kanin att ha 2 hem? dvs, bo på ett ställe i veckorna, sedan på ett annat i helgerna? dvs den skulle ha 2 burar, med samma underlag och inredning. Undrar ju om de klarar bilresor regelbundet?. Jag ska flytta inom en framtid och bo borta i veckorna och hemma på helgerna. Vill ju så gärna ha med kaninin:) om det är möjligt vill säga, gör ju självklart det som är bäst för kaninen. Vet att de är lättstressade och så.. men kan de vänja sig vid bilåkning när det görs regelbundet eller blir det stressande?
 
Sv: Kaninfrågor

Hur mycket en kanin dricker är väl dels rätt individuellt, dels beror det ju på vad den äter i övrigt. Får den mycket grönsaker får den ju i sig en del vätska via fodret. (3,5 kg för en dvärgvädur, är det inte rätt mycket? :confused:)

Kaniner är väl rätt friska djur, men magproblem och tand/bettfel i olika varianter är väl de vanligaste problem. Dessutom kan det vara bra att vaccinera den mot kaninpest. Försäkring är väl lite olika beroende på villkor, bolag osv, samt om den är livförsäkrad eller man bara har veterinärvårdsdelen. Jag har min dessutom på autogiro månadsvis, men betalar knappt 30 kr per kanin och månad, bara vetdelen. De var för billiga i inköp för att få teckna livförsäkring. :p

Är kanin van vid sele kan du ju ta ut den på små promenader, kanske cykla med den om du har cykelkorg? Sele då med så den inte kan hoppa ur korgen och smita iväg. :idea: Jag kan ha mina lösa på tomten, under uppsyn såklart, utan att de smiter nånstans, men det är kanske inte alltid det kan rekommenderas. Aktivitetsboll med små matbitar som trillar ut brukar också vara uppskattat.

Visst kan kaniner vänjas vid att åka bil, tänk bara på att spänna fast transportburen ordentligt och att inte maxa stereon. Hur långt har du mellan dina boenden? Jag hade tidigare dubbla boenden till mina kaniner, både egen lägenhet samt att de fick följa med hem till mina föräldrar, det funkade jättebra. Om jag bara skulle vara borta över natten fick de klara sig själva, men två eller fler nätter så fick de följa med (ca fyra mil emellan, men brukade ta bussen, ca 1½ timme allt som allt, enkel väg).
 
Sv: Kaninfrågor

Hur mycket en kanin dricker är väl dels rätt individuellt, dels beror det ju på vad den äter i övrigt. Får den mycket grönsaker får den ju i sig en del vätska via fodret. (3,5 kg för en dvärgvädur, är det inte rätt mycket? :confused:)

Kaniner är väl rätt friska djur, men magproblem och tand/bettfel i olika varianter är väl de vanligaste problem. Dessutom kan det vara bra att vaccinera den mot kaninpest. Försäkring är väl lite olika beroende på villkor, bolag osv, samt om den är livförsäkrad eller man bara har veterinärvårdsdelen. Jag har min dessutom på autogiro månadsvis, men betalar knappt 30 kr per kanin och månad, bara vetdelen. De var för billiga i inköp för att få teckna livförsäkring. :p

Är kanin van vid sele kan du ju ta ut den på små promenader, kanske cykla med den om du har cykelkorg? Sele då med så den inte kan hoppa ur korgen och smita iväg. :idea: Jag kan ha mina lösa på tomten, under uppsyn såklart, utan att de smiter nånstans, men det är kanske inte alltid det kan rekommenderas. Aktivitetsboll med små matbitar som trillar ut brukar också vara uppskattat.

Visst kan kaniner vänjas vid att åka bil, tänk bara på att spänna fast transportburen ordentligt och att inte maxa stereon. Hur långt har du mellan dina boenden? Jag hade tidigare dubbla boenden till mina kaniner, både egen lägenhet samt att de fick följa med hem till mina föräldrar, det funkade jättebra. Om jag bara skulle vara borta över natten fick de klara sig själva, men två eller fler nätter så fick de följa med (ca fyra mil emellan, men brukade ta bussen, ca 1½ timme allt som allt, enkel väg).

Tack för svaren:) Nej han väger inte så mycket, han är 3.5 år, inte kg^^

Jo sele är han van vid, är ute med det ibland, men oftast får han vara i sin utehage. Tyvärr har jag ingen korg på cykeln, men vi får väl hitta på lite spännande småutflykter för honom utanför trädgårn^^ Vågar nog inte släppa honom, det är lite för mycket "go" i honom:p

Det är 9.6 mil mellan boendena, så det är ju endel.. vill ju inte han ska bli stressad av att sitta instängd i transportbur så länge...
 
Sv: Kaninfrågor

Nej han väger inte så mycket, han är 3.5 år, inte kg^^

Ojdå. Fel av mig. :o:D Tyckte väl det var ovanligt mycket. :p

Knappa tio mil kör man ju på en timme eller lite mer, beroende på hastighetsbegränsningarna, och det tycker i alla fall jag inte är så länge. Är han väldigt renlig av sig så försök få honom att kissa innan, och vänj honom gärna lite successivt vid både bur och bilåkande. Transportburen behöver inte nödvändigtvis bli ett stressmoment utan kan tvärtom bli en trygghetszon för honom. :)
 

Liknande trådar

Småbarn Jag håller på att bli tokig på min sambo som jag måste instruera genom ALLT! Det har väl egentligen varit såhär ända sedan sonen föddes...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 592
Senast: Bollen
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 102
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp