Kaninfrågor

Mynta2

Trådstartare
Har införskaffat mig en kanin. en hane till på köpet som mer eller mindre förälskat sig i min hund och absolut inte kan låta henne vara i fred. Så fort han är lös ska han promt uppsöka min hund och tokjucka på henne :-)...Han är också helt besatt av att promt sätta sitt kännetecken på hennes bädd och där hon råkat ligga...Funderar på att kastrera honom...då borde han väl lugna ned sig kan jag tänka mig. Fast jag har aldrig kastrerat någon kanin, smådjur som kaniner är ju lite känsliga då det gäller sövning...kan ju lika gärna gå åt vilket håll som helst. Någon som känner till hur stor riskerna är att söva en kanin ? Kan tänka mig att oftast går det bra...men ändå. Sen en fråga till er som fått era kaniner rumsrena och dom som går på låda...hur bar ni er åt för att fixa detta ?? Inte för det stör mig så mycket med pluttar här och där, men är bara nyfiken på hur man tränar dom. Sen en annan sak, nån som har något tips hur man säkrar sladdarna så dom ej gnager på dom ? Typ kanske man kan sätta nåt skydd över dom eller liknande...Nu har jag inte särskillt många sladdar liggandes, men för att vara på säkra sidan. Alla tips och ideer mottages...
 
Jag har vart med å kastrerat två hankaniner och det har gått helt komplikationsfritt.
Vet ej dock hur stora riskerna är.
 
Det finns, som du skriver, en viss risk med att söva smådjur, och speciellt kaniner, eftersom de inte klarar att hålla värmen så bra själv när de är nedsövda. Chansen att något ska gå snett är dock inte så stor, runt 11% tror jag det var.
Har kastrerat/opererat ett antal kaniner i mina dagar, och har aldrig varit med om att det tillstött komplikationer med narkos etc... Är kaninen frisk och stark, så ska allt gå bra.

Att "potträna" kaniner tar sin lilla tid. en del är mer lättlärda än andra. Regel numnemr ett är dock att man aldrig får bli arg på kaninen om den gör sina behov på mattan. Däremot kan du prova att lägga fram en kattlåda med kattsand, och några i förväg ditsatta pluttar, samt att du plockar upp allt som hamnar utanför och sätter det i lådan. efter ett tag kommer kaninen självmant att bajsa där ska du se. men, som sagt, det kan ta sin lilla tid.

Hoppas det går bra! :) Lycka till!
 
Tack för tipset...ska prova det du skrev. Nä, inte kan man bli arg på en sådan charmig kille :-)...Han e så cool. Det blir nog kastration...för nu har han pinkat ned hundens filtar mer än 20 ggr...Och enbart där...Fast en sak undrar jag...jag tycker han flåsar lite väl mycket. Har kommit fram till att: endera har han urusel kondition. Han är ju i princip ute och skuttar hela tiden hos mig...springer som en tok. Hos förra ägaren var han mest i buren. Fast jag tycker han låter en aningens snörvlig...Ska snacka med veterinären...kan ju vara extremt dålig kondis oxå...
 
Jo, men det är alltid bäst att kolla upp...

En av mina kaniner hade nåt *pipljud* för sig ibland. i början trodde jag att han var förkyl, men när det sedan blev värre och värre så for vi till veterinären, som konstaterade att det var en ärftlig sjukdom som jag inte kan namnet på... Så min lilla ninis fick sluta sina dagar för drygt ett år sedan. :( Nu har jag blivit en sån där halvhispig djurägare med direktnumemr till veterinären, som ringer för minsta småsak.(Nästan iaf)

men än en gång, lycka till!
 
Till sladdarna... IKEA har "rör" om man kan bunta i hop flera sladdar i. Det ser mindre stökigt ut med dem och det blir lite svårare för kaninen att bita i sladdarna... måste ju bita sönder röret först. ;)
 
Vi har en kastrerad hankanin, och hans operation gick helt bra.
han går också på låda, och det har han gjort ända sedan han var liten. det var som att han bara ¨på en gång fattade vad man ville! det är bara viktigt att inte flytta runt lådan, utan ha den på ett stället så att kaninen inte blir förvirrad! :)

Jag får väl önska lycka till och jag skulle råda att kastrera honom!!! :) Min kanin hade ungefär samma problem innan han kstrerades, och är nu helt lugn, inte slö och apatisk, men bara så där trevlig och sprallig utan att vara "kåt" hela tiden!! :p
 

Liknande trådar

Övr. Djur Nu är det så att jag har tänkt rätt länge på att skaffa marsvin, för dom är så otroligt söta :D och verkar vara roliga djur. Så nu får...
2
Svar
32
· Visningar
3 922
Senast: _Sascha_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp