Kaninfrågor

R

Rihonin

Har en underbar kaninpojke på snart 4½ år. Tidigare har han både bott utomhus och senare i ett stall, men nu är han en innekanin. Han verkar trivas mycket bra med att få vara inne där han nu har mycket mera sällskap än ute i stallet där han satt mycket för sig själv då det var långa perioder utan häst. (självklart fick han regelbunet met flera gånger om dagen, men inte så mycket sällskap). Dock har han en ganska liten bur nu jämfört med boxen på 3*3 meter vilket jag är lite orolig att dte blir tråkigt för han. Tror endå att måtten håller "reglerna" samt att han alltid är lössläppt när jag är hemma. Sover till ock med utanför buren för tat han sköter sig så bra. Men endå är ja orolig för att han har långtråkigt om dagarna. Vad kan man hitta på för att sysslesätta en kanin??
Har försökt att öva kaninhoppning med ham, men han verkar inte vara så förtjust i det.
Sen har jag även ett annat problem. Han är duktig att "gå på låda" som han har i ena hörnet av buren. Men mycket pluttar kommer utanför lådan men fortfarande i buren. Tips på hur ja kan få honom totalt rumsren?? Självklart är det ingen katastrof om det kommer nån plutt då ock då utanför, men som det är nu är det för mycket. Självklart tar ja bort dom så fort det kommer (flera gånger om dan) men det är tydligen för sellan då hans vita tassar blir "missfärgade".
Sen har jag bara tidningspapper som underlag i buren. visserligen flera lager så det blir mjukt. Men jag hade gärna föredragit spån om jag hade varit säker på att han fortfarande höl sig på lådan där ja har "pellets" som suger upp kiss på ett mycket bra å luktfritt sätt. Problemet är att han hade sågspån i lådan när han bodde i stallet så han kanske tror att hela buren är "lådan" sen. Något förslag på hur ja ska göra?? Tycker synd om han då han annars hade haft lite spån att gräva i i buren. Nu går ju inte det när det bara är tidningspapper.

Oj det här blev långt..men ja hoppas ni orkar läsa och att ni har nått bra tips till mig.
Tack på förhand.
 
Sv: Kaninfrågor

Har också en innekanin, en kille på minst 7 år. Har haft honom sen han var 3-4 år. Ingen idé att köra hoppning med honom heller, han kan men han vill inte! Ibland tvingar jag dock honom över med hjälp av mutor....för att han ska få lite extra motion.
Lite tips är att sätta fram nån kartong eller papperspåse. Min kille brukar flytta på sakerna och gnaga sönder dem. Vet inte om han är sur eller bara busig.... :crazy: .
Andra idéer är grövre pinnar att gnaga på. Och alltid hö, såklart så de kan äta!

Brukar skotta ur hans hörn morgon och kväll. Eftersom kaniner koprofagerar (dvs. äter blindtarmsavföringen) så bör man inte skotta ur för ofta (även om de brukar äta den direkt).
Använder kutterspån i hans bur och de suger upp fukten bra!

Kaniner brukar ju vanligtvis bara använda ett hörn av buren så det bör nog inte vara nån fara. Varför inte testa ett tag?
 
Sv: Kaninfrågor

Det är tidningspappret som smutsar ner tassarna, spån gör dem rena. Varför inte testa med spån o se vad han gör? ta inte bort bajsarna utan lägg dem i lådan för då "visar" du honom var han ska bajsa, lämna alltid några så han kissar där hans lukt finns.
 
Sv: Kaninfrågor

han börjar bli helt hopplös nu..kissar å pluttar överallt i buren UTOM i låndan :crazy: å ja vet bara inte vad ja ska göra..han var ju så duktig bara för nån månad sedan ...om ja har spån nu så lär han vell aldrig gå på låda något mera..å det spelar ingenroll om ja lägger i pluttarna som kommer breve i lådan..han fattar i alla fall inte vinken..spelar heller ingen roll om ja lägger i lite redan nersmutsad pellets (asså inte det som äger utan pelleterad strö till lådan) i lådan..han gör i alla fall allt bredvid den ....vet verkligen inte vad ja ska ta mig till snart :cry:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har funderat ett tag på att skaffa katt (eller katter) men jag är himla osäker på om jag har rätt förutsättningar för det. Är...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Beet
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771
Kropp & Själ Jag har skapa en anonym användare, vad jag skriver om i följande inlägg är det jag skäms för mest av allt, men jag har insett att jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: Squie
·
Övr. Hund ..alla vet vi ju bäst! Men jag måste erkänna att i vissa situationer har jag svårt att veta hur jag vill ha det. Det kanske finns ett...
Svar
3
· Visningar
1 019
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp