social fobi

inkapabel

Trådstartare
Jag har skapa en anonym användare, vad jag skriver om i följande inlägg är det jag skäms för mest av allt, men jag har insett att jag behöver lite input (och ärligt talat skriva av mig lite).
Inlägget blir långt, så orkar du inte läsa men har erfarenhet av social fobi får du väldigt gärna dela med dig, allt som rör ämnet är av intresse :)

Here goes. Under hela min uppväxt har jag varit blyg. Somliga perioder har jag inte lidit av det överhuvudtaget, medan det andra har varit väldigt handikappande.
Först de senaste månaderna har jag börjat fundera på om mina problem kanske är så stora att det skulle kunna ligga en diagnos bakom. Jag har trott att social fobi innebär att man är rädd för att befinna sig på platser med mycket folk, torgskräck, men allt eftersom jag börjat läsa på om tillståndet har jag börjat känna igen mig mer och mer i beskrivningen.

Exempel på situationer jag har problem med är möten och gruppdiskussioner (med fler än tre andra personer) som jag förväntas ta del i. När jag inte kommer på något att säga fast alla andra pratar får jag symtom som svettningar, lättare darrningar på handen (problem att lyfta en kaffekopp till munnen) och hjärtklappning. Skulle jag konfronteras med att jag är tyst eller blir tvungen att säga någonting trots att jag inte är "redo" kan rodnad och problem att formulera en vettig mening uppstå. Under rätt former, när något jag känner mig säker på avhandlas, fungerar jag dock helt normalt och får inga ångestsymtom överhuvudtaget och formulerar mig med lätthet.

När jag läste på universitetet en period hade jag ofta problem. Ett exempel är när jag skulle gå och sätta mig i en föreläsningssal. Jag kände kanske några i salen såtillvida att jag hade gjort något grupparbete med dem, men kände mig osäker på om vi var tillräckligt väl bekanta för att jag skulle kunna sätta mig bredvid. Eller när vi ombads att själva dela in oss i arbetsgrupper och jag blev tvungen att fråga om jag kunde vara med någonstans. När jag började finna mig i sådana situationer regelbundet blev det till slut så ångestframkallande att jag valde att avbryta utbildningen.

Jag har också väldigt svårt att knyta kontakter och skaffa vänner. Jag har överhuvudtaget väldigt få vänner. Jag skulle till exempel aldrig i mitt liv kunna ta initiativ till att träffa någon jag inte känner jätteväl utanför den kontext vi befinner oss i. Till exempel en kollega. Risken för att få avslag, eller att personen skulle känna sig tvingad att tacka ja känns alldeles för överhängande. Jag lider av dålig självkänsla och har ofta svårt att se varför någon skulle vilja umgås med mig när hen inte måste.

När jag läser vad jag skrivit ovan låter det som att det är helt självklart att jag har en diagnos men saken är den att det finns så många situationer där jag är helt obrydd. Jag har inga som helst problem med bussresor, konserter och andra fullpackade ställen. Jag pratar gärna med främlingar, och med kollegor och personer jag bara känner litegrann också för den delen. Under utekvällar med alkohol och rätt sällskap mår jag hur bra som helst och är social. Jag älskar att diskutera saker och umgås med människor så länge det sker under former där jag är bekväm. Jag står gärna och pratar inför en stor grupp människor så länge jag vet vad jag ska säga. Kan jag verkligen ha social fobi då? Kan det vara något annat, aspergers light? Och kärnfrågan kanske, kommer de verkligen att ta mig på allvar på vårdcentralen när jag kommer dit och antagligen framstår som rätt självsäker? En-och-en-situationer med till exempel vårdpersonal är liksom helt oproblematiska för mig :S

Det här blev jättelångt så har du läst ända hit ska du ha en stor eloge ;)
 
Har tyvärr inte tid att skriva så mycket just nu, men ville bara säga att jag känner igen mig så väl i det du skriver! Kanske inte i exakt allt, men i väldigt mycket.
 
Jag känner igen mig väldigt mycket i vad du skriver. Jag rodnar väldigt ofta, jag trodde att det blivit bättre de senaste åren men det är för att folk inte längre kommenterar det, och jag inte alltid märker det. Skaffa nya vänner är jag inte särskilt bra på då jag inte gillar att prata med folk jag inte redan känner. Och det är samma som för dig med att ta initiativ med vänner jag redan har, men där har jag förbättrat mig lite. Att ringa människor jag inte känner väl är läskigt och kräver att jag skriver ned precis vad jag ska säga och sen tar det en lång stund innan jag vågar ringa.
Jag har aldrig tänkt att jag skulle ha någon diagnos, jag är blyg helt enkelt.
 
Svårt att avgöra om det är socialfobi, men räds inte att gå till läkare. Allt sker i olika former, alltså socialfobi är säkert olika för alla :)

Jag har haft socialfobi och ibland får jag tillbaka "slängar" av det.
När det var som värst åkte jag varken buss eller tåg. Skulle jag handla och verkligen behövde det men parkeringen var för full med bilar, körde jag förbi, kunde åka mil till en affär bara för att den skulle vara tom nog. Var rädd att de i kassan skulle påpeka vad jag handlade, ogillade att stå i kö för de bakom kunde ju stirra på mig och min bild av mig själv var "ful, äcklig, fet, ointressant" och allt dåligt som gick att komma på.

Avbröt skola pga fobin. I högstadiet struntade jag i hela lektioner om jag var 1 minut sen. Att komma in sist när alla stirrade på mig var otänkbart. Skolkade ibland hela skoldagar för att jag inte klarade gå över skolgården.

Men samtidigt var jag som du. Älskade att umgås med folk, var faktiskt social och i rätt sällskap väldigt pratig. Jag fick tyvärr inte någon hjälp via vården utan löste det själv med viljan av att leva och inte missa saker. Idag pluggar jag, åker buss och går in i fulla affärer. Varje gång hugger de till i mig av rädslan inför folkmassor men på något sätt kan jag övervinna den och göra det jag vill ändå!
 
Gå till läkaren och prata med dem. Säg precis som det är men se till att inte tona ner det (vet från mig själv att det är så lätt hänt).

Jag har inte social fobi men tar antidepressiva och går i terapi för någonting de kallar social oro. Det är ingen diagnos i sig men ett sätt att benämna svårigheter som liknar social fobi men som inte är riktigt lika allvarliga (dvs. jag är högfungerande i min vardag). Då jag pluggar så sökte jag hjälp via studenthälsan och väl där så tog det inte mer än ett par månader innan jag fick både medicin och psykologkontakt.
 
Har inte tid att skriva nu, hoppas på att hinna skriva ett längre svar till dig om några dar, men kan inte låta bli några rader: Det är så okej att ha social fobi. Och när man fattar hur okej det är är det inte alls lika jobbigt längre, skammen över det är mycket värre än själva fobin. Känner igen mig mycket i de situationer du beskriver. Det som gör att det är mycket lättare för mig nu än för kanske 10-15 år sen är att jag lyckats acceptera att det är en ofrånkomlig del av mig att vara sån, och att det är okej, jag FÅR vara sån. Är jag ärlig i stället för att försöka dölja hur jag känner visar det sig att så många, jag skulle vilja säga de flesta, också har sina skitjobbiga socialfobiska situationer.
 
Det där drabbar mig också. Det var mycket värre förr! Jag har jobbat mycket med det, och gör fortfarande. Jag vet egentligen (lyckligtvis) att jag är en trevlig person att ha att göra med, och hyfsat underhållande dessutom, men ändå kan jag ibland drabbas av känslan att folk "nog inte vill vara med mig", eller "nog tycker att jag är jobbig." Jag jobbar aktivt med att tänka bort de tankarna, varför skulle de inte vilja vara med mig egentligen? Man får försöka att inte undervärdera sig själv.

Jag kände kanske några i salen såtillvida att jag hade gjort något grupparbete med dem, men kände mig osäker på om vi var tillräckligt väl bekanta för att jag skulle kunna sätta mig bredvid.
Har också haft det problemet, men pluggade i fem år och tvang mig själv att sätta mig bredvid folk jag inte kände särskilt väl, eller inte alls ibland. Jag bestämde mig för att det värsta som kan hända är att det blir tyst. Men många gånger kan man hitta någon som ser lika ensam ut som en själv. Prova någon som ser totalt ofarlig ut. "Hej är det ok att jag sitter här" är en bra öppningsfras. ;)
Eller när vi ombads att själva dela in oss i arbetsgrupper och jag blev tvungen att fråga om jag kunde vara med någonstans. När jag började finna mig i sådana situationer regelbundet blev det till slut så ångestframkallande att jag valde att avbryta utbildningen.
Samma problem hos mig, men i mitt fall handlade det till stor del på brist på initiativ från min egen sida. Folk är inte tankeläsare tyvärr.
Jag har också väldigt svårt att knyta kontakter och skaffa vänner. Jag har överhuvudtaget väldigt få vänner. Jag skulle till exempel aldrig i mitt liv kunna ta initiativ till att träffa någon jag inte känner jätteväl utanför den kontext vi befinner oss i. Till exempel en kollega. Risken för att få avslag, eller att personen skulle känna sig tvingad att tacka ja känns alldeles för överhängande. Jag lider av dålig självkänsla och har ofta svårt att se varför någon skulle vilja umgås med mig när hen inte måste.
Känner helt och hållet igen mig i detta också. Men nu vid 34års ålder har jag kommit så långt i bearbetandet av mina "crazythoughts" som jag kallar dem att jag vågar fråga folk som verkar trevliga om vi inte kan luncha ihop, eller hitta på något annat. De allra flesta uppskattar personer som tar egna initiativ, och oavsett hur "lyckade" eller "modiga" de verkar utåt sett kan det hända att de inuti blir väldigt glada att bli tillfrågade. :)

Jag menar inte att förminska ditt problem, men det är mycket vanligt och det fina är att det går att träna sig till att bli "bättre" i jobbiga situationer. Och jag tror att du kan få hjälp av tex samtalsterapi.

Mitt problem bottnar förmodligen delvis i väldigt osympatiska kommentarer under grundskoleåren från så kallade skolkompisar som sänkte självförtroendet för lång tid framöver. Men också i att jag under långa perioder av mitt liv bott avsides och helt enkelt inte hängt med så mycket folk och tränat mig i sociala sammanhang.

Jag är inte "färdig" ännu, men det går stadigt framåt.
 
Som jag ser det, utifrån den kunskap jag äger, så handlar det hela om två saker: Social fobi och agorafobi. Man kan ha båda och man kan ha varianter av dem. Jag har haft båda.

Väger ur? Att möta skiten, det är det enda sättet att bli bra ifrån fobier.
 
kommer de verkligen att ta mig på allvar på vårdcentralen när jag kommer dit och

Förstår inte.. varför skulle du söka till vårdcentralen? Har du så mycket besvär att du tycker att du behöver vård?

En diagnos kan vara till hjälp ibland men den kan också vara till nackdel och leda till att man "sjukförklarar" sådant som handlar om normala variationer i personlighet eller att man saknar träning. Vi föds inte med omfattande social skills utan måste lära oss.

Och man kan bli bättre genom träning. Om du nu får exponeringsträning genom remiss till psykiatrin eller själv sätter igång processen genom att utmana dig att klara av svårare sociala situationer steg för steg.
 
Jag har social fobi. Fick diagnosen för några år sedan men jag har haft det hela livet. Utreds just nu för asperger så mycket möjligt att det beror på det.

Känner igen mig i allt du skriver och även det @nexxa skriver om att komma för sent till lektionerna, eller visa sig på skolgården, åka till tomma affärer..

Går i terapi för det och har blivit bättre men känner att längre än så här kommer jag nog aldrig komma. Det är funktionshinder jag har och kommer få leva med.
 
Tack för era svar och för att ni delar med er, att påminnas om att andra har liknande eller till och med samma problem minskar känslan av skam.

@Lejonelle Som jag har förstått det är det vårdcentralen jag måste vända mig till i första hand, i alla fall i mitt län. Har jag fel får du gärna hänvisa mig rätt. För att lösa det på egen hand har jag liksom börjat inse att jag inte är kapabel till...
 
Tack för era svar och för att ni delar med er, att påminnas om att andra har liknande eller till och med samma problem minskar känslan av skam.

@Lejonelle Som jag har förstått det är det vårdcentralen jag måste vända mig till i första hand, i alla fall i mitt län. Har jag fel får du gärna hänvisa mig rätt. För att lösa det på egen hand har jag liksom börjat inse att jag inte är kapabel till...
Skämmas skall du inte göra i vart fall. :)
 
Förstår inte.. varför skulle du söka till vårdcentralen? Har du så mycket besvär att du tycker att du behöver vård?
För att få kontakt med en psykolog kanske?

Givetvis vore det bra om TS kontaktade VC eller dyl för att få hjälp till hjälp. Denna meningen ensam får mig att tycka det:

När jag började finna mig i sådana situationer regelbundet blev det till slut så ångestframkallande att jag valde att avbryta utbildningen
Ångesten var så stor att hen valde att avbryta sin utbildning. Varför skulle man inte söka hjälp då?

Har du någonsin lidit av faktisk social fobi? Det är som ett halvt liv kan jag säga och många blir otroligt deprimerade.
 
@Lejonelle Som jag har förstått det är det vårdcentralen jag måste vända mig till i första hand, i alla fall i mitt län. Har jag fel får du gärna hänvisa mig rätt. För att lösa det på egen hand har jag liksom börjat inse att jag inte är kapabel till...

Så var det för mig. VC var vad som gällde. Oavsett vilken väg jag gick så slutade det ändå med att jag var tvungen att gå via VC för att få den hjälp jag behövde.
 
Det är väl inte en diagnos du ska ha utan hjälp?
Jag kanske missade i texten (jag har läst den riktigt noga men jag har problem med uppmärksamheten) - men har du någon gång sökt hjälp?
Det finns ju jättebra terapi som hjälper mot den här typen av problem.
 
För att få kontakt med en psykolog kanske?

Givetvis vore det bra om TS kontaktade VC eller dyl för att få hjälp till hjälp. Denna meningen ensam får mig att tycka det:


Ångesten var så stor att hen valde att avbryta sin utbildning. Varför skulle man inte söka hjälp då?

Har du någonsin lidit av faktisk social fobi? Det är som ett halvt liv kan jag säga och många blir otroligt deprimerade.

Tagga ned, jag har inte sagt att TS inte ska söka hjälp om hon behöver det. Alla personer som lider av behandlingsbara sjukdomar bör söka vård. Men sociala svårigheter är inte antingen-eller, antingen sjukdom eller inte. Och det är inte alltid till hjälp för en person att betrakta sig själv som sjuk och börja tänka i de termerna.
 
@Lejonelle Som jag har förstått det är det vårdcentralen jag måste vända mig till i första hand, i alla fall i mitt län. Har jag fel får du gärna hänvisa mig rätt. För att lösa det på egen hand har jag liksom börjat inse att jag inte är kapabel till...

Vårdcentralen kan vara en väg att gå. Den vårdprocessen kan se ut t ex såhär: Bedömning av allmänläkare, ev remiss till psykiatrisk mottagning på ditt sjukhus, antidepressiv och/eller ångestdämpande medicinering i kombination med KBT-samtal, vissa VC och psyk.mott erbjuder samtalsgrupper där du kan jobba i grupp med exponeringsträning för att flytta dina gränser.

Du kan också skriva en egenremiss till psykiatrisk mottagning på ditt sjukhus, kontakta en privat psykiatriker, psykolog eller psykoterapeut eller söka kontakt med andra för att forma en självhjälpsgrupp, t ex genom RSMH (riksförbundet för social och mental hälsa) eller Ångestsyndromsällskapet.

Det är bra att ta hjälp om något känns övermäktigt. Så kämpa inte ensam! Det finns hjälp att få.
 
Tagga ned, jag har inte sagt att TS inte ska söka hjälp om hon behöver det. Alla personer som lider av behandlingsbara sjukdomar bör söka vård. Men sociala svårigheter är inte antingen-eller, antingen sjukdom eller inte. Och det är inte alltid till hjälp för en person att betrakta sig själv som sjuk och börja tänka i de termerna.
Oj, jag tycker att du är ute och cyklar faktiskt, just för att TS har skrivit att hen har avbrutit en utbildning enkom pga sin ångest över gruppsituationerna. Det är inte bara att vara lite blyg i vissa situationer, det är att anpassa sitt liv otroligt efter sitt obehag/sin fobi. Att man inte ska söka hjälp för att man inte ska betrakta sig som sjuk låter huvudlöst, säger du samma sak till folk som eventuellt är deprimerade eller självmordsbenägna?

Och du behöver inte be mig att tagga ner. Jag tycker att det du skrivit är direkt olämpligt och då tänker jag påpeka det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 571
Senast: kolblakkur
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 248
Senast: Bulldoozer
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 131
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 048
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp