Dubbel moral från mig till hunden. . .

KopparbergsEmme

Trådstartare
..alla vet vi ju bäst! Men jag måste erkänna att i vissa situationer har jag svårt att veta hur jag vill ha det. Det kanske finns ett mera rätt i detta och mera fel (jag vet ju vad jag tycker) men ibland har jag svårt att hålla fast vid det.

Exempel 1

Min hund är lite vass åt andra hundar, med en blandning av lite feg men ändå så jäkla bestämd. Tränar självklart att man uppför sig mot andra hundar, hon behöver inte älska dem MEN hon ska inte störa andra heller...

Min hund sitter på träningen uppbunden (fika paus) nån meter ifrån mig. Hund nummer 2 sliter omkull sin matte och springer fram till min = får sig en avsnäsning och tydligt visande att detta var ej okej, sen är de bra.
Mitt personliga problem
Jag tycker inte det är rätt att hon snäser åt andra hundar, sammtidigt som hund 2 var alldeles för framfusig.
Fråga Skälla på sin hund, eller inte?


Exempel 2

Jag jobbar själv i affär och har alltid hunden på jobbet. Vissa spökdagar kan hon muttra åt folk som står utanför när man ska in till jobbet. Detta tycker jag inte är okej, folk kan ju vara hundrädda! och dom kan ju inte veta att hon börjar vifta på svansen om dom säger hej...
Mitt personliga problem
Jag har vissa typer här som jag faktiskt tycker är väldigt obehagliga, så i mitt stilla sina har jag tänkt flera gånger att "ja bara hon blir tyst när jag säger tyst, så kan hon väl få morra.." Vilket även känns fel..
Fråga
Vill väl egentligen bara ha era tankar om detta. Vet att om jag bråkar med någon vill hon gå i mellan, men jag skulle inte ha nått emot att hon höll skummisarna på avstånd redan från början...


Detta skriver jag mest för att kunna spåna med folk, alla tänker vi olika!
Vissa dagar känner jag mig hemsk för jag skulle tycka det var okej att min hund markerade att man ska hålla sig på avstånd, samtidigt som jag tycker hon ska "uppföra sig"...dubbel moral, som sagt!
 
Sv: Dubbel moral från mig till hunden. . .

I det första exemplet skulle jag försöka gå emellan hundarna så hon inte behöver "snäsa ifrån" åt den andra hunden. Jag skulle inte skälla på min hund för det, särskilt inte om hon gör det av osäkerhet för då kan det bli värre.

I det andra exemplet undrar jag om de som hon morrar åt är såna som du känner dig osäker på? Eller morrar hon åt "vem som helst"? Tänker att hon kan känna av din osäkerhet inför de människorna.
 
Sv: Dubbel moral från mig till hunden. . .

Nä det är mer personer som hon tycker ser lite suspekta ut, gärna utlänningar som pratar annorlunda, eller personer med konstigt sätt att röra sig.... Sen ibland morrar hon bara eller hur man ska säga, men oftats kan jag hitta ett motiv :) Det är väl för det mesta inge hejdundrande morrande, utan mer att hon låter. Säger man tyst blir hon oftast det på en gång...
 
Sv: Dubbel moral från mig till hunden. . .

jag känner igen mej i dina problem. själv har jag en jäkla mystisk tik.

Det jag har gjort är att JAG har klivgit in och löst alla problem så mkt som möjligt!

ex: Min tik tycker inte om andra hundar kommer det fram en hund så är det JAG som går fram och hindrar den hunden från att hälsa på min hund. samma sak så när min hund morrar är det jag som reder upp situationen genom att avlägsna det som käns jobbigt för hunden eller avlägsnar hunden från det hotfulla = avleder till något positivt


iaf så har det resulterar i attt min tik som för övrigt kan vara ganska vass är hon är på dåligt humör och en hund springer fram kan låta mej hantera en situation


ex: Min tik sitter ca 10 meter ifrån mej vi är mitt uppe i en inkallning. Hund 1 springer fram till Min tik. Hund 1 är en hund som tidigare har flygit på andra hundar och min tik avskyr hund 1 som pesten.
Iaf tack vare att jag alltid tagit hand om det som min tik känt ohanterbart så när hund 1 sprang fram ( tack och lov bara nosade på henne och drygade sig = inget utfall, annars hade dom rykt ihop) så satt min tik helt stilla och fäste blicken på mig. så jag hann få det tiden att springa fram och hantera situationen.


Det fungerar för mig och min tik.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 720
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 484
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 339
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp