Kanintråden!

Här har hemmet utökats med 9 kaniner till, som nu är 3 dagar gamla. :love: Trots att de är så små är det nog i princip redan klart att det blir 2 av dem som stannar och även vilka. En av ungarna har vi nämligen fått börja stödmata lite då den är hälften så stor som sina syskon och haft lite svårare att konkurrera vid "matbaren" så att säga, så den får inte så mycket mat i nuläget. Den har såklart sonen redan förälskat sig i. Jag själv har förälskat mig i den lille parveln vars färg jag faktiskt inte hade räknat med att det skulle bli.
 
Ska avliva ena kaninen på onsdag. Har därmed en kvar som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med... behålla eller omplacera....
 
Våra tre jättar :love:
EE2A007E-484E-40D6-A404-2A496AEE7691.jpeg
 
Ska avliva ena kaninen på onsdag. Har därmed en kvar som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med... behålla eller omplacera....

Jag behöll min gamling. Han är pigg och trevlig. Mådde tyvärr väldigt dåligt i början när han blev själv så var hemma med honom de flesta dagarna.
Letar sällskap lite smått men 'behöver' ha en äldre hona.
Det är svårt när de blir kvar ensamma sådär..
 
Jag behöll min gamling. Han är pigg och trevlig. Mådde tyvärr väldigt dåligt i början när han blev själv så var hemma med honom de flesta dagarna.
Letar sällskap lite smått men 'behöver' ha en äldre hona.
Det är svårt när de blir kvar ensamma sådär..
Ofta blir de ju hängiga när kompisen gått bort :( Och jag är inte säker på att jag vill fortsätta med kaniner, så att skaffa en ny är inte så lockande...
 
Ofta blir de ju hängiga när kompisen gått bort :( Och jag är inte säker på att jag vill fortsätta med kaniner, så att skaffa en ny är inte så lockande...

Ja de gör ju det :(
Jag vill inte heller ha never ending kanin-story så därför är min själv i väntan på passande äldre sällskap.
Men det är svårt!
Behöll av rent egoistiska skäl, det är en så fin grabb, blev åtta i vår.
 
Nu har vi tingat en kaninunge, hittade en som hade kull bara 5 minuter hemifrån.

Tänkte dock om vad gäller storlek på kanin. Vi kom fram till att dvärgvädur nog är mer lämplig, så jag har en dotter på 2.5 år som också ska kunna hantera kaninen om hon önskar.

Om 2 veckor är den leveransklar, det blir en liten hane, standarspälsad och madagaskarfärgad.
 
Nu vilar min store i trädgården. Enligt veterinären var det rätt att ta bort honom 💔 Han var helt uppenbart inte kry och det hade troligtvis aldrig blivit bra igen.

Nu är min lilla ensam 💔 Lät henne nosa på honom efteråt. Åt upp maskrosorna som han hade i buren :love: Imorgon eller på söndag kommer det en ny kompis till henne. Hoppas att de ska trivas ihop.
 

Bifogade filer

  • 15511E08-D510-4ECE-8ABE-7500AD3F6EF2.jpeg
    15511E08-D510-4ECE-8ABE-7500AD3F6EF2.jpeg
    532,2 KB · Visningar: 47
Nu börjar årets kullar bli stora. Just den här åldern är superrolig då alla leker med varann. 30 kaninungar som busar som galningar. Hur många kullar tar
 

Bifogade filer

  • IMG_20200508_203847_099.jpg
    IMG_20200508_203847_099.jpg
    213,4 KB · Visningar: 40
Våra små växer så det knakar. Den lille vi fick stödmata var helt plötsligt borta i lördags, utan ett enda spår i varken bolåda eller bur. Gissningsvis har den dött under natten och så har mamman "städat bort" den. Tack och lov är resterande 8 ungar pigga och växer som ogräs. På torsdag blir de 2 veckor. :love:
 
Imorgon är det ihopsläpp :nailbiting: Honan kan ha ett jäkla humör men tack och lov är han en mes, så förutsättningarna för att det ska fungera finns där. Hade han varit kaxig hade jag nog inte vågat.

Han är lite dålig på att äta. Har sett honom äta lite men inte sett något bajs? :confused: Har gett honom pellets för att hålla igång magen. Ska åka iväg och köpa annat hö, han kanske är kräsen.
 
Våra små växer så det knakar. Den lille vi fick stödmata var helt plötsligt borta i lördags, utan ett enda spår i varken bolåda eller bur. Gissningsvis har den dött under natten och så har mamman "städat bort" den. Tack och lov är resterande 8 ungar pigga och växer som ogräs. På torsdag blir de 2 veckor. :love:

Oj, brukar honan städa bort döda ungar? Själv har jag 7 stycken små i lagårn som föddes i lördags och jisses va de har vuxit sedan dess! Och mamma kanin är så duktig. Jag är så stolt över min lilla tjej!:love:
 
Jahapp, ihopsläppet gick hur bra som helst. Jag hade avsatt hela dagen för att kunna stå och glo och eventuellt ingripa. De ignorerade varandra lite, juckade på varandra lite och sedan jagade de varandra lite. Sedan gjorde de glädjeskutt och honan tiggde tvätt av hanen - allt inom loppet av en timme. Så jag tittade bara till dem med 1-2 timmars mellanrum resten av dagen. Idag började hanen tigga tvätt av honan och nu ikväll sov de tätt ihop. Så det var det ihopsläppet. Bild från igår, alltså dagen efter ihopsläppet.
 

Bifogade filer

  • 95F707DB-721F-4AEC-A56E-67BE567318CB.jpeg
    95F707DB-721F-4AEC-A56E-67BE567318CB.jpeg
    339 KB · Visningar: 37
Oj, brukar honan städa bort döda ungar? Själv har jag 7 stycken små i lagårn som föddes i lördags och jisses va de har vuxit sedan dess! Och mamma kanin är så duktig. Jag är så stolt över min lilla tjej!:love:

De kan städa bort döda ungar om de är relativt små, eller av annan anledning äta upp ungar. Detta är dock första gången jag är med om att en hona städar bort en död unge. Så jag tror det beror på hur honan är.

Härligt med 7 små godingar! Nog växer de som ogräs, helt klart. Alltid lika fascinerande att se hur fort de utvecklas. :)
 
Välkommen familjens första kanin.
Bing, en liten dvärgvädurshane på 8 veckor.
Verkar supecool med att bli hanterad, ignorerar min hund som bara står och råstirrar på buren.

Han kommer att få bo inne hos oss i huset den första tiden, mycket för att han ska bli van vid oss.
Men så småningom flyttar han ut i kaninhuset med hage.
Kommer även komma en hona senare när han blivit kastrerad
20200516_141438.jpg
 
Bing fick flytta ut i stallet igår. Här var det tänkt att han skulle bo också, faat först om någon vecka
20200518_165526.jpg

Hunden med väldigt mycket jakt (fått fatt i en och annan hare) blev väldigt stressad och fixerad av att kaninen bodde inne i huset
 
Måste ju bara visa en av sötnosarna i kullen, lille Krokus som för några dagar sen gjorde sitt första försök att äta ett maskrosblad. Nu börjar större delen av kullen våga sig ut korta stunder, men det är lite läskigt med stooora buren tycker dem. Och våra händer behöver de helt klart vänja sig vid. Ett par av ungarna har inga problem med att bli hanterade och tycker verkligen om att bli klappade. Andra är små popcorn som vill ta det i en lite lugnare takt. Men jag räknar med att om någon vecka har nog alla små vant sig vid läget. :) I morgon blir det 3 veckor gamla.

 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp