Kanintråden!

Nu har vi hämtat hem dem. En mamma med tre ungar som är 4 månader nu. De ska bo här över sommaren. Jag provar utan nät på botten först, om nån börjar gräva nära kanten lägger jag kompostgaller runt om bara.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200609_180158.jpg
    IMG_20200609_180158.jpg
    405,6 KB · Visningar: 90
Mina kaniner är fortsatt bästa vänner :love: Ligger ofta och sover tillsammans, tätt ihop. Verkligen ett perfekt par. Även om den andra hanen var hur snäll som helst så var han extremt lugn och det är lite mer fart i denna hanen, vilket honan verkar uppskatta. Och det verkar som att denna hanen tvättar tillbaka, det gjorde inte den förra hanen - han tog bara emot :D
 

Bifogade filer

  • 74E1D449-F07A-4253-9FE9-B61CBB1960E6.jpeg
    74E1D449-F07A-4253-9FE9-B61CBB1960E6.jpeg
    384,6 KB · Visningar: 112
Vi har fått tillökning. En liten viltfärgad dvärgvädurshona. Döpte henne till Peppa
Det märks när att hon kommer från en uppfödare som dagligen hanterat ungarna.
Väldigt orädd och och låter si
IMG_20200624_201331_091.jpg
g hanteras utan stress.😍
 
Jag har fått hem en av mina kaniner som vanligtvis bor i mitt föräldrahem.
Snart 10-årig vädurskorsning som börjar bli mycket bortskämd under sin "semester" här i sommar :D

Vad brukar ni göra för era kaniner nu när det är så varmt? :(
 
Våra två sparade honor växer så det knakar och är snart 3 månader gamla. Poppy, som bor inne, är så otroligt social att det inte är klokt. Hon är också en riktig liten pussgurka. :love: Allt som oftast är det mig hon pussar på. Har fått rapport om att hanen i kullen, som bor hos sonens kusiner, också tycker om att pussas. :heart

 
Våra två sparade honor växer så det knakar och är snart 3 månader gamla. Poppy, som bor inne, är så otroligt social att det inte är klokt. Hon är också en riktig liten pussgurka. :love: Allt som oftast är det mig hon pussar på. Har fått rapport om att hanen i kullen, som bor hos sonens kusiner, också tycker om att pussas. :heart


Gud vad söööt :love:
 
Hoppar in här! Efter att ett bra tag längtat efter kanin igen så blev det, efter en del efterforskningar, till och med så att jag planerar att bli Genbank till Sveriges mest hotade lantras - Mellerudskanin. 😀

Häromdagen hämtade jag hem min tilltänkta avelshane Ymer, från Skansen. 😍

E9E00FF9-8070-49B2-A11D-0902D1B3D30B.jpeg

Jag väntar också på en hona jag tingat från annat håll, där tanken är att hon ska bli andra delen i mitt första avelspar. Så himla spännande!

Just nu bor Ymer i en sån köpt utebur med ramp ner där jag anslutit en liten betesbur. Men jag sitter och skissar på större och bättre bur till honom och kommande honan. (De givetvis ha separata burar!)

Hur ser era burar ut? Ni som håller kanin utomhus då. 😊
Fler här som har genbank och vill bolla lite? 🙌🏻
 
Hoppar in här! Efter att ett bra tag längtat efter kanin igen så blev det, efter en del efterforskningar, till och med så att jag planerar att bli Genbank till Sveriges mest hotade lantras - Mellerudskanin. 😀

Häromdagen hämtade jag hem min tilltänkta avelshane Ymer, från Skansen. 😍

Visa bifogad fil 54673
Jag väntar också på en hona jag tingat från annat håll, där tanken är att hon ska bli andra delen i mitt första avelspar. Så himla spännande!

Just nu bor Ymer i en sån köpt utebur med ramp ner där jag anslutit en liten betesbur. Men jag sitter och skissar på större och bättre bur till honom och kommande honan. (De givetvis ha separata burar!)

Hur ser era burar ut? Ni som håller kanin utomhus då. 😊
Fler här som har genbank och vill bolla lite? 🙌🏻
Jag är genbank för gotlandskanin :up:
 
Hoppar in här! Efter att ett bra tag längtat efter kanin igen så blev det, efter en del efterforskningar, till och med så att jag planerar att bli Genbank till Sveriges mest hotade lantras - Mellerudskanin. 😀

Häromdagen hämtade jag hem min tilltänkta avelshane Ymer, från Skansen. 😍

Visa bifogad fil 54673
Jag väntar också på en hona jag tingat från annat håll, där tanken är att hon ska bli andra delen i mitt första avelspar. Så himla spännande!

Just nu bor Ymer i en sån köpt utebur med ramp ner där jag anslutit en liten betesbur. Men jag sitter och skissar på större och bättre bur till honom och kommande honan. (De givetvis ha separata burar!)

Hur ser era burar ut? Ni som håller kanin utomhus då. 😊
Fler här som har genbank och vill bolla lite? 🙌🏻

Har fött upp gotlänningar i genbank för en verksamhet innan. Men nu köpt loss tre av kaninerna och har dem som sällskap privat istället. Såhär bor de hemma hos mig.
 

Bifogade filer

  • 20200704_111019.jpg
    20200704_111019.jpg
    780,9 KB · Visningar: 102
Ja det gör dem. Ska bygga ett litet tak över hökorgarna så att höet och kaninerna håller sig torra i vinter när jag inte kan ha presenning som tak pga snön.
Så fint! Att jag frågar är för att jag inte blir klok på måtten i reglerna och inte fick något klargörande svar heller när jag frågade. 😅
Vad har du för mått på bolådan? 🤔
 
Åh vad roligt! Jag var inne på Gotlänningar först av flera orsaker, men sen fick det bli Mellerudare iaf. 😊

Hur ser dina burar ut? :D
Jag hade Mellerudare först men bytte till Gotland efter ett tag. Hade problem med fertiliteten hos mina Mellerudare.

Har boxar under vintern och nu under sommarhalvåret bor de i betesburar. Har inga bra bilder på burarna tyvärr. Men har du frågor om något kan jag svara efter bästa förmåga :)
 
Jaja, det ska väl vara en första gång för allt. Lilla fröken Poppy, som sett ut som en hona hela tiden har nu vid 4 månaders ålder visat sig vara en hane.. :confused: Tur jag kollade det innan jag skulle låta han gå tillsammans med mamma + kullsyster i hagen inför ihopsättning. Han har bott inne men inte trivts med det så planen var att han antingen skulle gå tillsammans med sin mamma + syster om de kom överens, eller bo ensam. Nu blir det ju såklart att bo ensam. :p
 
Jaja, det ska väl vara en första gång för allt. Lilla fröken Poppy, som sett ut som en hona hela tiden har nu vid 4 månaders ålder visat sig vara en hane.. :confused: Tur jag kollade det innan jag skulle låta han gå tillsammans med mamma + kullsyster i hagen inför ihopsättning. Han har bott inne men inte trivts med det så planen var att han antingen skulle gå tillsammans med sin mamma + syster om de kom överens, eller bo ensam. Nu blir det ju såklart att bo ensam. :p
Varför inte kastrera?
 
Varför inte kastrera?

Delvis på grund av att han då ändå måste gå själv tills våren. Han är bara precis fyllda 4 månader och veterinärerna brukar vilja att hanen blivit åtminstone 6 månader och sen ska det gå minst 6 veckor efter innan de kan sättas ihop = det är mitt i vintern. Eftersom han bor inne måste han sättas ut väldigt snart om det inte ska bli för kallt.
 
Fler här som har genbank och vill bolla lite? 🙌🏻
Jag är genbank G1380 för Gotlandskanin då.

Mina bor i fackburar utomhus på vintern och i betesburar på sommaren. Fackburarna klarar precis godkända måtten, så jag tänker att jag i framtiden ska bygga större, men det är ett oprioriterat projekt just nu. De bor ändå från att det är snöfritt fram tills snön kommer i betesburarna. Och har jag någon gång lite platsbrist, vilket händer titt som tätt, så är det inte omöjligt att de bor i uteburarna över vintern heller. :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp