Bukefalos 28 år!

Kaninungar

Sv: Kaninungar

jag kan för övrigt säga såhär, en kanin kan få 10 ungar (en av mina honor fick det). Alla är hanar och ingen kan gå ihop om ett litet tag.

om man sen inte får någon såld, vad gör man då? det är knappast ovanligt att kaniner lever upp till 10 år eller mer.
 
Sv: Kaninungar

Jag har parat en 1,5 år gammal hona - hon tävlades aktivt i hoppning - det var inga problem där. Hon behövde den tiden för att bli vuxen. Många rutinerade kaninhoppare som sysslar aktivt med avel parar sina honor runt 1,5 års ålder första gången. Jag har dessutom fått en tjuvbetäckning för 6 år sedan på en 4,5 månaders gammal hona. Hon klarade det bra men det var alldeles för tidigt! Hon var fortfarande som en kaninunge i psyket vid parningen.

Jag tror tyvärr inte att du TS är mogen nog för att ta en kull. Det är så mycket mera än att bara para och få söta små kaninungar. Du kanske inte förstår hur jobbigt det är att fatta ett beslut om att avliva en söt liten kaninunge som har fått ett fel? Jag parade två helt friska kaniner (stamtavla på båda), och fick en kaninunge med felaktig benställning bak, som förmodligen uppkommit vid förlossningen. Hade du klarat av att avliva en 4 veckors unge eller är du för egoistisk? Jag tror nämligen att du är det.

Kan du se könen på ungarna själv vid tidig ålder? Kan du avliva en kanin snabbt vid behov? Vet du någonting om genetik och nedärvning? Har du köpare på din kull?

Det finns ett överskott av kaniner i dagsläget. Det föds bara fler och fler ungar och marknaden är mättad. Har du burar redo så du kan behålla alla kaninungarna och ge dom det liv dom behöver? Att ge dom daglig stimulans, foder och kärlek?

Nu är du inte jättegammal. Men ditt tankesätt är oerhört egoistiskt. Du tänker tydligen enbart på dig själv.





Du hade tur att det gick bra för din hona , men VARFÖR ta RISKEN när det väl kan bli komplikationer, jag anser att det är egoistiskt o att man inte tänker på kaninens bästa.
Jag t.ex tog en omplaceringskanin från en barnfamilj o jag tyckte att kaninen såg väldigt tjock ut, men dom sa att hon bara ätit mycket.
Men visste att det bara var snack så jag ringde veterinären för att få en tid att kolla om hon hade ungar i magen, mycket riktigt så hade hon de, men jag hann inte åka till veterinären för hon dog där på kvällen för att hon inte orkade föda ut ungarna. Ren okunnighet av förra ägaren!
Och så sitter du o säger att TS är egoistisk när du själv är det som parar din kanin då hon är vid den åldern.
 
Sv: Kaninungar

jag kan för övrigt säga såhär, en kanin kan få 10 ungar (en av mina honor fick det). Alla är hanar och ingen kan gå ihop om ett litet tag.

om man sen inte får någon såld, vad gör man då? det är knappast ovanligt att kaniner lever upp till 10 år eller mer.

Tyvärr får ju dom flesta avliva kaninungarna vilket är väldigt tragiskt.
Men de är inte enbart gällande kaniner utan det finns ett överskott med djur överhuvudtaget men det är inga som strävar efter djur längre , så varför ens ta kaninungar längre när det finns en massa...
Många tänker inte framåt utan dom tänker bara på att dom är söta och det skulle vara kul att ha.
Ska man para sina djur så ska man veta att det finns folk som är intresserade.
Folk är så desperata att dom skänker bort sina djur men inte ens då är det folk som nappar på djuren.
 
Sv: Kaninungar

Tyvärr får ju dom flesta avliva kaninungarna vilket är väldigt tragiskt.
Men de är inte enbart gällande kaniner utan det finns ett överskott med djur överhuvudtaget men det är inga som strävar efter djur längre , så varför ens ta kaninungar längre när det finns en massa...
Många tänker inte framåt utan dom tänker bara på att dom är söta och det skulle vara kul att ha.
Ska man para sina djur så ska man veta att det finns folk som är intresserade.
Folk är så desperata att dom skänker bort sina djur men inte ens då är det folk som nappar på djuren.


jag har ungefär 5 köpare.Men jag ska behålla 2 kaniner själv :)

men min kanin är dvärgvädur så dom föder väll inte så många ungar ?
 
Sv: Kaninungar

jag har ungefär 5 köpare.Men jag ska behålla 2 kaniner själv :)

men min kanin är dvärgvädur så dom föder väll inte så många ungar ?

Oh jo det kan dom få, min förra dvärgvädur fick 10 stycken ungar :D
Men då hade jag köpare innan hon fött ungarna
 
Sv: Kaninungar

Det är inte bara åldern det hänger på, utan mycket också kaninens hull/kondition och hälsa.
En kanin som är 1,5 år men i jättebra hull/kondition, tex en väl tävlad hoppkanin har mycket mindre risk för komplikationer än en 8 månader gammal hona som är lite knubbig.
Många komplikationer beror inte på själva bäckenet, då det inte stelnar som marsvins gör (utan blir bara mindre elastiskt, men inte helt stelt).
Dem beror på att kaniner med åldern lättare samlar på sig fett som sätter sig runt bäckenet och försvårar en ev födsel.
Genom att hålla en kanin i riktigt bra kondition kan man i princip "förhindra" det.
Sen har det även att göra med ras.
En belgisk jätte skulle jag inte ha några problem med att para när den var runt 1,5 år, detta för att dem mognar mycket senare.
Inte så konstigt heller, med tanke på storleken.
 
Sv: Kaninungar

Det är inte bara åldern det hänger på, utan mycket också kaninens hull/kondition och hälsa.
En kanin som är 1,5 år men i jättebra hull/kondition, tex en väl tävlad hoppkanin har mycket mindre risk för komplikationer än en 8 månader gammal hona som är lite knubbig.
Många komplikationer beror inte på själva bäckenet, då det inte stelnar som marsvins gör (utan blir bara mindre elastiskt, men inte helt stelt).
Dem beror på att kaniner med åldern lättare samlar på sig fett som sätter sig runt bäckenet och försvårar en ev födsel.
Genom att hålla en kanin i riktigt bra kondition kan man i princip "förhindra" det.
Sen har det även att göra med ras.
En belgisk jätte skulle jag inte ha några problem med att para när den var runt 1,5 år, detta för att dem mognar mycket senare.
Inte så konstigt heller, med tanke på storleken.


Risken FINNS att din kanin dör, varför ta den risken?
Då anser jag att man är väldigt egoistisk som inte tänker på kaninen utan bara på sig själv för att kaninungar är söta
 
Sv: Kaninungar

Risken FINNS att din kanin dör, varför ta den risken?
Då anser jag att man är väldigt egoistisk som inte tänker på kaninen utan bara på sig själv för att kaninungar är söta

Men risken att kaninen dör finns ju alltid, oavsett ålder.

Jag hade en vältränad, tävlingskanin som jag tog kull på vid 1år och 3månader. Det gick förmodligen bättre än en 9månaders kanin som aldrig får röra på sig/får för mycket mat.

Att dessutom ta kull på en 6månaders skulle jag aldrig någonsin göra, då jag inte tycker de är tillräckligt mogna än... Hellre något äldre 9-11månader så de har fått utvecklas ordentligt samt att man fått ordentlig koll på psyket..
 
Sv: Kaninungar

Det är väl klart man tänker på kaninen.
Det är ju därför man törs ta en kull.
För att man vet hur kaninen fungerar och hur dens hull är.
Har du förresten någonsin sett en belgisk jätte, eller vet någonting om dessa?
De mognar betydligt senare än alla raser.
Inte konstigt, när de ska upp i en vikt på ca 8kg.
Jag har en belgisk jätte-hona här hemma som jag funderade på att ta en kull på när hon var ca 1,5 år.
ALLA uppfödare jag pratade med (var x antal stycken, är medlem på ett forum med väldigt duktiga och erfarna uppfödare/kaninmänniskor) sa att det inte skulle vara någon fara, med tanke på vilket bra hull min hona var (är!) i.
Att ta på en dvärgras vid den ålder skulle jag personligen inte göra.
Men en belgisk jätte tillhör jätteraserna!
 
Sv: Kaninungar

Risken FINNS att din kanin dör, varför ta den risken?
Då anser jag att man är väldigt egoistisk som inte tänker på kaninen utan bara på sig själv för att kaninungar är söta

Lustigt att du själv förespråkar att få ta en kull för att få söta kaninungar men inte alls om kaninen kan dö av det.
Kaninen kan alltid dö av det, precis som alla andra djur man avlar på. Alla djur kan få komplikationer vid födseln som tar död på de.

Du har mao gått från att förespråka avel med sämsta tänkbara anledning bakom, till att inte acceptera någon avel alls, inte ens kontrollerad avel byggd på kunskap och att tillföra stammen något bra. Hur ska du ha det?
 
Sv: Kaninungar

Precis.
Dock finns det bara en, vad jag vet. :)

Brokat ska man undvika att para med varandra, då det ger dubbelbrokade ungar.
De dubbelbrokade ungarna har en gen som gör att de inte tar upp näring som de ska, deras tarmsystem funkar inte ordentligt.
Och det är det som gör att de oftast dör, näringsbrist i princip.
Alla dör inte alltid, men risken är mycket större att de gör det.

Dock är det svårt att veta vilka ungar som är dubbelbrokade i en kull.
Det går inte att se enbart på utseendet, utan visar sig bara genom parning.
Dubbelbrokat ger brokat (både dubbel och enkel) oavsett vad man parar med.



håller med alla andra. Min kaninmamma fick en smygkull och jag tänkte såhär " det är ju bara kaninungar dom kan inte vara så svåra" men joho du det var riktigt svårt.Och dom var ena riktiga matvrak så jag fick köpa hö heela tiden xD



min kanin har fått 2 kullar under sitt liv ( det var mest min familj som var aktiva) men planerar att nu i juli ska hon få en kull
( fasst är ganska oerfaren så måste ta reda på mycket fakta innan dess)


Jag har börjat räkna ut summan lite

tex som tar reda på hur mycket en bur kostar,också behöver jag minst 6-7 burar.

men burar från djuraffärn kostar ungefär 6oo och det är ganska dyrt enligt mig.Så om du räknar ut att det blir för dyrt kan du leta efter billiga burar på blocket ?:)


hoppas det går bra
 
Sv: Kaninungar

Du hade tur att det gick bra för din hona , men VARFÖR ta RISKEN när det väl kan bli komplikationer, jag anser att det är egoistiskt o att man inte tänker på kaninens bästa.
Jag t.ex tog en omplaceringskanin från en barnfamilj o jag tyckte att kaninen såg väldigt tjock ut, men dom sa att hon bara ätit mycket.
Men visste att det bara var snack så jag ringde veterinären för att få en tid att kolla om hon hade ungar i magen, mycket riktigt så hade hon de, men jag hann inte åka till veterinären för hon dog där på kvällen för att hon inte orkade föda ut ungarna. Ren okunnighet av förra ägaren!
Och så sitter du o säger att TS är egoistisk när du själv är det som parar din kanin då hon är vid den åldern.

Du verkar inte läsa det jag skrivit överhuvudtaget. Ja, honan var 4.5 månad gammal. Vi var bortresta (inte ens i Sverige), och jag upptäckte först att hon fått ungar när de var runt 3 dagar gamla.

Jag fick skadestånd av de som släppt in sin hane olovandes till min hona när vi varit bortresta. De som passat kaninerna visste inte ens om att detta hade hänt.

Jag skulle aldrig para en kanin under året och har aldrig gjort det själv heller!
 
Sv: Kaninungar

Risken FINNS att din kanin dör, varför ta den risken?
Då anser jag att man är väldigt egoistisk som inte tänker på kaninen utan bara på sig själv för att kaninungar är söta

Vet du vad du snackar om egentligen? :D

Att para en kanin i bra kondition runt 1,5 års ålder för första gången är ingen större fara. Alla kan råka illa ut, men det är lika troligt att en yngre hona får problem vid förlossningen som för en lite äldre hona.
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 216
Senast: Stinaelin
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 705
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 445
Senast: Stergo
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 828
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp