Känner mig kränkt..

moi

Trådstartare
Hur hanterar man om en person i ledande position på företaget där man arbetar, på ett möte har sin mailkorg öppen när stora skärmen är inkopplad till dennes dator, och där det avhandlas känsliga information om sig själv som anställd? Så att alla som sitter i mötesrummet kan se och läsa...
Är det överkänsligt att bli ledsen och känna sig kränkt i detta fall?
Bör jag ta upp det med personen?

Hur hanterar man om en person i ledande position på företaget där man arbetar, på ett möte har sin mailkorg öppen när stora skärmen är inkopplad till dennes dator, och där det avhandlas känsliga information om sig själv som anställd? Så att alla som sitter i mötesrummet kan se och läsa...
Är det överkänsligt att bli ledsen och känna sig kränkt i detta fall?
Bör jag ta upp det med personen?
Inte okej alls. Prata med personen om du orkar/kan annars kanske HR eller någon fackperson? Som stöd tänker jag.

GDPR går väl in där? Man får väl inte lagra känslig information (eller information alls) om en person på en plats där obehöriga kan se/komma åt den?

Inte okej alls. Prata med personen om du orkar/kan annars kanske HR eller någon fackperson? Som stöd tänker jag.
Håller med, inte alls okej.
GDPR går väl in där? Man får väl inte lagra känslig information (eller information alls) om en person på en plats där obehöriga kan se/komma åt den?

Det kändes väldigt fel och jobbigt. Har varit nere hela dagen på grund av detta. Det var en intern konversation som handlade om min tjänst och hur de såg på den. Typ.
Så som det var skrivet var väldigt kränkande i sig. Även om jag förstår att personer med personalansvar kan diskutera enskilda på detta vis. Men det måste väl ske så ingen kan ta del av det...
Det var ju i mailkonversation... jag tänkte också GDPR, men jag blev osäker.

Ska ringa facket och fråga hur jag kan gå vidare. Usch, hatar att jag är så konflikträdd..

Det kändes väldigt fel och jobbigt. Har varit nere hela dagen på grund av detta. Det var en intern konversation som handlade om min tjänst och hur de såg på den. Typ.
Så som det var skrivet var väldigt kränkande i sig. Även om jag förstår att personer med personalansvar kan diskutera enskilda på detta vis. Men det måste väl ske så ingen kan ta del av det...
Det var ju i mailkonversation... jag tänkte också GDPR, men jag blev osäker.

Ska ringa facket och fråga hur jag kan gå vidare. Usch, hatar att jag är så konflikträdd..
Tog du bild på det? Förstår hur du känner, jag hade också tagit illa upp.

Tog du bild på det? Förstår hur du känner, jag hade också tagit illa upp.

Tänkte inte på det tyvärr.. Blev så chockad när jag såg att det på skärmen handlade om mig. Och jag insåg att det varit framme rätt länge. Minst två minuter... För alla att se.
Bevis finns på så vis att jag kan redogöra för ett mail jag aldrig borde sett.
Men visst, hen kan ju radera det..

Jösses vad inte-okej jag tycker att det var.
Jag tror inte att jag skulle svalt det och låtit det passera, av flera skäl. Jag hade förmodligen tagit upp det antingen med den berörda eller med någon annan chef, eller HR eller fack, beroende på omständigheterna och på vad jag själv kände var mest lämpat.

Jösses vad inte-okej jag tycker att det var.
Jag tror inte att jag skulle svalt det och låtit det passera, av flera skäl. Jag hade förmodligen tagit upp det antingen med den berörda eller med någon annan chef, eller HR eller fack, beroende på omständigheterna och på vad jag själv kände var mest lämpat.

Stärkt av det ni skriver här kommer jag ta upp det med personen imorgon. Idag har jag varit så skör och ledsen och jag vill inte smitta ta upp en sån här sak med tårar i ögonen. Känns inte som att jag kommer att tas på allvar.
Nu stänger jag av min jobbtelefon och åker hem.

Men jag är samtidigt rädd för att ta upp det.
Är det någon som har tips på hur jag ska göra? Kalla till möte? Mer inofficiellt gå in till hens kontor och bara ta upp det.

Vilka punkter kan jag luta mig emot förutom emotionella?

Stärkt av det ni skriver här kommer jag ta upp det med personen imorgon. Idag har jag varit så skör och ledsen och jag vill inte smitta ta upp en sån här sak med tårar i ögonen. Känns inte som att jag kommer att tas på allvar.

Är det någon som har tips på hur jag ska göra? Kalla till möte? Mer inofficiellt gå in till hens kontor och bara ta upp det.

Prata med facket. De kan ge dig råd och stöd i hur du ska agera och vilka punkter du kan luta dig mot. Även om jag tycker att de emotionella räcker och blir över! Det får inte hända!

Ring till facket nu när du kommer hem. Känner du dig annars väl bemött av chefen skulle jag gå in och prata med hen direkt och lyssnar hen inte där få stöd av facket.

Du har inte gjort något fel och din reaktion är inte fel på något sätt.

Stor styrkekram!

Jag skulle gå och ta upp det, och är svar och bemötande inte bra nog skulle jag blanda in HR.

Ja, att diskussioner om din tjänst (person?) syns för alla är inte ok. Men det hade kunnat vara värre. Man får inte slarva med sånt, det ju vara allt från uppsägningar till missbruk eller annat privat som kommer ut. Sekretess, helt enkelt.

Tänkte inte på det tyvärr.. Blev så chockad när jag såg att det på skärmen handlade om mig. Och jag insåg att det varit framme rätt länge. Minst två minuter... För alla att se.
Bevis finns på så vis att jag kan redogöra för ett mail jag aldrig borde sett.
Men visst, hen kan ju radera det..
Om personen raderar mailet så bör IT-avdelningen kunna plocka fram det igen, men jag vet inte vad lagen säger om detta; om IT får göra det.

Om personen raderar mailet så bör IT-avdelningen kunna plocka fram det igen, men jag vet inte vad lagen säger om detta; om IT får göra det.

Jodå, det går men det görs normalt bara om man misstänker brottslighet , men eftersom det var något som dök upp på storskärm tror jag knappast en normal människa nekar. Man ber om ursäkt och skapar rutiner för hur det ska undvikas.

Verkligen inte okej. Du säger att de skrev på en kränkande vis dessutom vilket jag inte anser OK även om konversationen skulle ha stannat mellan dem, jag tycker att diskussioner om personers tjänster (och personer på företaget överlag) måste vara saklig och professionell. Men det stora felet är givetvis att konversationen blev publik. Lycka till med diskussionerna kring detta, och känn dig trygg i att det är helt legitimt att känna som du gör.

Uppdatering:
Det dröjde lite, men jag tog upp det med chefen. Och jag märkte på att hen tog till sig och bad om ursäkt och lovade att så aldrig får ske igen. Man såg att hen skämdes över det som skett.
Vi fick även allmänt rensa luften.
Så jag väljer att gå vidare.

Tack för allt stöd här <3

Dammar av min gamla tråd.

Tack igen för allt stöd förra vändan <3

Nu har jag bestämt mig för att säga upp mig. Jag har kommit in på en utbildning (eller flera faktiskt) och även om det under några år kommer svida ekonomiskt är vad som helst bättre än att vara kvar här. Så nu ska jag äntligen lämna denna kvinnohatande arbetsplats..

Hur som helst. Ska ringa facket och prata med dom. Men är det något mer jag behöver tänka på? Jag har inte behövt säga upp mig tidigare utan det har liksom "löst sig" av sig själv.
Måste man lämna skriftlig uppsägning?

Dammar av min gamla tråd.

Tack igen för allt stöd förra vändan :heart

Nu har jag bestämt mig för att säga upp mig. Jag har kommit in på en utbildning (eller flera faktiskt) och även om det under några år kommer svida ekonomiskt är vad som helst bättre än att vara kvar här. Så nu ska jag äntligen lämna denna kvinnohatande arbetsplats..

Hur som helst. Ska ringa facket och prata med dom. Men är det något mer jag behöver tänka på? Jag har inte behövt säga upp mig tidigare utan det har liksom "löst sig" av sig själv.
Måste man lämna skriftlig uppsägning?

Skriftlig uppsägning tycker jag det är det bästa för då behöver det inte bli något tjafs om datum eller när du lämnat in uppsägningen. Muntlig uppsägning är giltig men svår att bevisa om det skulle uppstå en tvist i någon del. Tipsar också om möjligheten att ta tjänstledigt för studier även om jag förstår att du verkligen vill lämna arbetsplatsen och det kanske du redan har tänkt igenom. Stort lycka till med dina studier!

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 285
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
49 660
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 884
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka