Bukefalos 28 år!

Kantarellhund

mian1

Trådstartare
Någon som har tränat och använder sin hund som kantarellhund?

Jag gick en kurs i specialsök med Kerstin för ett drygt år sedan. Nu när kantarellerna ploppar upp i alla diken har jag börjat träna lite med kantareller i burkarna. Det tog 2 försök sedan hittade hon rätt burk med kantarelldoft varje gång. :)
Sedan vill jag ju gärna att hon ska hitta kantareller ute i skogen och inte bara i små saltkar. Hur gör jag då? Ska jag ta smellern med mig ut till ett kantarellställe eller ska man plantera svampar först? Och hur får jag henne att markera fynd? När hon hittar rätt burk så stannar hon vid den och tittar på mig. Ute i skogen behövs något mer tydligt sätt speciellt som hon går lös. Vill att hon markerar försiktigt och inte blir för uppspelt. 65 kilo hund kan mosa ett helt kantarellställe :crazy:
 
Sv: Kantarellhund

Det vanligaste felet vid kantarellsök är ju att hunden käkar upp kantarellerna, därför så gjorde jag så här.

Började med thepåsar, för att kunna undvika fel vid skapt läge.

Thepåse på golvet, triggade hunden att lukta på thepåsen, när hunden visade intresse för thepåsen klick och beröm.
Sen gjorde jag samma sak, fortfarande inomhus, men la till ett sitt. Intresserad av thepåsen - sitt=klick och beröm.

Kunde ganska snart slänga ut thepåsar runt i lägenheten som hunden fick hitta och sätta sig brevid - klick och beröm. Bet den i thepåsen blev det inget beröm och inget godis.

Sen gick vi ut i trädgården, samma förfarande fler thepåsar.

När det hela var befäst var det en enkel sak att byta ut thepåsarna mot kantareller. Slängde bara en kantarell på köksgolvet, hunden nosade - klickade och den provade ganska snart att sätta sig brevid för att få den efterlängtade gobiten.

Jag har även varit noga med arbetstecken, han får på sig en "kantarellsele" som bara används just då. Och jag lägger till ett tydligt: "Söök kantarell" och visar med armen. När selen är av är jobbet slutfört.
 
Sv: Kantarellhund

Kantarellgrej kommer vi också att behöva. Ska se vad jag kan använda.

Tack och lov är hon ingen tugghund. Hon äter inte av svampen, vilket min golden gjorde när jag försökte träna honom. Hon puttar på sin höjd med nosen på tepåsar eller kantareller eller sockerbitar eller vad vi har att träna med.
I dag var vi i skogen och när jag hittade ett gäng kantareller så gav jag kommando att nosa och tänk, hon nosade på dem. Inte på kottar eller något annat runtomkring utan just på kantarellen. Massor av beröm såklart, men tyvärr hade jag inget godis med mig.

Men hur började du med kantarellsök ute? Hade du smellern med dig eller hade ni tränat in kantarellsök hemma först?
 
Sv: Kantarellhund

Tränade in allt hemma.

Köpte hutlöst dyra kantareller på ICA, men eftersom förfarandet för väl befäst så var det en baggis attt få honom att sitta vid svampen. Först i köket, sen i trädgården.

Tog sedan med mig ICA-kantarellen till stallet och gjorde ungefär som vid vanligt spår la ut kantarellen vi spårslutet i en solfjäderform.
Efter nån timme så gick jag mot "spåret" från andra hållet, och kommenderade "sök kantarell" och la på kantarellselen.

Han fixade det direkt.
 
Sv: Kantarellhund

OK. Jag har massor av riktiga kantareller i skogen och i dikena så vi har en del material att öva med. Ska prova med "planterade" kantareller i trädgården i morgon. Måste bara hitta nån bra sök-grej. Sele har vi ingen, men kanske nån bra scarfes eller nåt?
 
Sv: Kantarellhund

Det borde funka med en korg eller att du tar på dig en plocka-svamp-jacka. Skarves borde också funka, bra ide.
Bara det blir liksom en på och av- knapp på svampletandet. Annars blir det jobbigt att gå i skogen då du vill att den ska fokusera på annat.
 
Sv: Kantarellhund

Nån som har nåt tips på hur man börjar lära hunden leta kantarell, eller borde man gå en kurs/lära henne leta annat först?

Kantareller är ju så goda så en dag ska jag försöka lära vovvan det, men hon är ju bara 7mån så det kanske blir först till nästa säsong, eller med trattisar:d

-------
Äsch, nu var jag för snabb. Borde kollat länken ovan för där förklarade de det ju rätt bra.
Men om jag skulle vilja att hon markera med tex skall istället, går man tillväga på samma sätt? Och hur bra måste "markeringsbeteendet" vara inlärt innan?
 
Senast ändrad:
Sv: Kantarellhund

Har också tänkt lära hunden leta kantareller. :laugh:

Hoppas det är ok att jag lånar tråden till en liten fråga.
Kan man använda frysta kantareller att träna med? Har kantareller i frysen som jag tänkte kunde användas i så fall. :laugh:
 
Sv: Kantarellhund

Markeringen ska vara tydlig och effektiv.
Om hunden inte riktigt fattar vad den ska markera med innan vi börjar söka, är risken att de går bananas ( :banana: ) när den hittar kantareller i skogen, börjar kraffsa och så vidare för att visa sin "tröga" matte att han hittat något. Men matte fattar ju inte, för hunden gör fel markering ;)

Så det ska vara bra inlärt, för att du ska kunna lägga på det lätt.
 
Sv: Kantarellhund

Någon som har något bra tips på hur jag ska få min lille grabb att leta efter kantarellerna med lika stor entusiasm som efter thepåsarna? ;)
Han letar thepåsar klockrent inne i lägenheten (och när han nosat på den lägger han sig och markerar)
Men nu har jag bytt ut thepåsarna mot kantareller och det tycker han inte är lika roligt. Började därför om hela "theproceduren" fast med kantarell (alltså att han får klick och godis om han bara gör några sniffanden på kantarellen mitt på golvet framför honom) och har gjort det då och då nu i en veckas tid. Men så fort han känner lukten av kantarellen vänder han bort näsan (som om han tycker det luktar pecka ungefär) :p och är inte intresserad alls.
Inte heller om jag busar upp honom och berömmer extra mycket går han "igång" på kantarellerna.
Har jag en the-hund månntro?
 
Sv: Kantarellhund

Då skulle jag ge mig på belöningen, den måste vara så eftertraktad att hunden bara "måste" markera svampen för att få ta del av belöningen.

Jag har ett riktigt ekorr-skinn som jag använder i nödfall. Hunden kan göra piruetter i peak bara han får låna mattes ekorre en stund.

Jag skulle visa vad som står på spel, tex skinnet. Sedan ge kommandot som ni tränat. För min del: "Chivas, leta kantarell", då bliv motivationen superhög.

Ett annat sätt, eller att kombinera med; är att du spelar väldigt intresserad av just svampen. Du slänger dig ner på golvet/marken nosar och sniffar intresserat. När hunden kommer fram så motar du först bort hunden, sen tvärreser du dig och lämnar platsen. Du kan även prova att "lämna rester" på platsen av något eftertraktat som skinka eller liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: Kantarellhund

Har också tänkt lära hunden leta kantareller. :laugh:

Hoppas det är ok att jag lånar tråden till en liten fråga.
Kan man använda frysta kantareller att träna med? Har kantareller i frysen som jag tänkte kunde användas i så fall. :laugh:

Ja, till en början. Men de luktar ju inte riktigt som vanliga kantareller plus att de är besudlade med mäniskodoft. Men för att lära markering funkar de ju.
 
Sv: Kantarellhund

Ja, till en början. Men de luktar ju inte riktigt som vanliga kantareller plus att de är besudlade med mäniskodoft. Men för att lära markering funkar de ju.

Då använder jag dom till att träna markering med i alla fall. :laugh:

Sedan får jag väl stå ut med att bli idiotförklarad när jag skickar ut maken i skogen och leta kantareller som jag kan träna hunden med. :D
Är höggravid och har lite svårt att knalla runt i skogen själv den här svampsäsongen.
 
Sv: Kantarellhund

*kl*

Jag har blivit jättesugen på att lära Arwen söka efter kantarell!
Har läst tråden, och hittade även en insturktionsvideo på youtube som jag länkar till: http://www.youtube.com/watch?v=zygZmmIcxEA

Den var helt ok, om man bortser från den stela rösten :D.
 
Sv: Kantarellhund

*kl*

Frågar nu er kantareljägare en delvis OT sak...
Jag har en minigris, som jag håller på att lära kantarellsök med, han är jätte duktig!! Klick är inlärt, han söker kantarell bra på tomten, men jag vet inte om hans signalsystem är så bra...
Försökte med ligg tidigare, men väl ute i skogen, så säg man inte honom, så det fick avbrytas...:rofl:
Förtsatte lite på halvfart här hemma, och bara ignorerade när han la sig vid kantarellen... Men sen kom han på en annan sak...

Han hittar kantarellen, lägger sig först, men sen när ingen respons kommer så går han helt sonika bort till mig och börjar "putta" på mitt mitt ben.. Han slutar inte förens jag går åt det hållet han vill... Byter jag rikting så är han där direkt och puttar och gruffar tills jag går rätt... Väl framme vid kantarellen så har jag hitintills lådsas som om jag inte ser den (vilket jag aldrig gör i skogen nämligen...) och när jag är ungefär en meter ifrån så lägger han sig vid den och vägrar flytta sig förens jag tagit på kantarellen...

är detta signalsystem att föredra??
Kanske svårt för er eftersom detta är en gris och inte en hund, men han funkar ungefär som en hund... :D
 
Sv: Kantarellhund

*kl*

Idag har jag inhandlat 4 färska kantareller :D. Från Litauen förvisso, men ändå! Just nu har lilla stumpan problem med magen så jag ska avvakta lite, vill inte pilla i henne godis. Men sen jävlar! :bump:
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 131
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 942
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp