Kantarellsök med hund

Trott

Trådstartare
Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på att leda mig över dom om jag har henne kopplad, men jag vill få till en vettigare träning och även någon form av markering när hon är lös.
Jag har läst lite hur man tränar in just söket, och vi har gått nosework kurs, så det har jag lite koll på (att betinga in doften osv) men jag har aldrig fått till markeringarna så bra, hon puttar mest på behållaren för eucalyptus och gör hon det på svampen lär den bli mosad 😂 något tips på att träna in just markering?

Jag har nu sparat lite kantareller från dagens skörd för att kunna träna, men kan jag frysa dom som dom är för att sen ta fram vid senare tillfällen för att träna? Ska man äta dom ska dom ju förvällas, men det ska jg ju inte göra 😅
 
Markeringsövningarna tycker jag är bäst att göra separat, antingen bara det eller precis innan du gör ett sök (oavsett om du tränar med lösa eller fasta kantereller).

Lägg kanske 5 kantareller på en rad...inte i skog eller på gräs utan hellre på grus eller vanlig promenad/asfaltsväg mär du endast tränar markering.
Gå fram och tillbaka och varje gång hunden uppmärksammar en svamp så belönar du
3-5 repetitioner sen paus och 3 repetitioner.

När du gjord det några gånger så gör du likadant fast direkt efter att du sagt "braaa" (eller vad du säger) dvs direkt efter att hon uppmärksammat svampen så säger du "ditt" och ger ex godis då.

Efter några korta roliga pass under några dagar så kan du få se att hon kommer sätta sig spontant när hon uppmärksammar svampen.
När det hänt kanske 3 gånger så höjer du kriteriet, säger inte "braa" innan den där sekunden när hon sätter sig.

När du gjort så ett tag så kan du justera till att säga "braa" (och kanske belöna med ex godis, boll eller gärna variera om hunden gillar både och) en sekund då hunden tittar på kantarellen.
Du kan så småningom höja kriteriet att hon ska titta en sekund, två sekunder osv.

Jag vet ej hur stor din hund är, men även med lite större hundar (och absolut med mindre!) tycker jag att det är bättre med sittmarkering. Jag körde med liggmarkering i början för så gör jag i spåret...men det är ju kätt att inte se dem och jag kör 50 x 50 m-rutor med mina och de är ju lösa för att kunna springa i cirklar eller "zigzaga" för att få tag på vinden......och inte kul om de får ligga där länge.
Så för att det ska bli bättre sen när du sätter ihop söket med markering, och i skarpt läge då man ju är i skogen och mycket kan skymma sikten, så rekommenderar jag sitt-markering.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 434
Senast: s957
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 391
Senast: Kilauea
·
Hundträning Jag tränar mycket med båda grabbarna tillsammans, försöker ha tid med båda varje gång vi tränar och sen egentid vilket egentligen mest...
Svar
14
· Visningar
696
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Jag har smått börjat spana efter en ny hund och börjat kika på lite raser, men jag hittar ingen som känns som riktigt min sort. Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 315
Senast: Nattfjäril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp