Bukefalos 28 år!

Kapselgarderob?

Förstår om ni tröttnat på min garderob nu :D.

Men tänkte jag gör ett försök att få höra mer om ämnet ifall några fortfarande håller på å rensar eller blev mer intresserade. Jag känner att jag började brinna för ämnet 👍.

Lyssnade på en podd om olika material i kläder, vilka som var bättre och sämre för miljön osv. Tänkte att om jag ska införskaffa nåt nytt (tänkte ev baslinnen kanske blir nya iaf) så kan de ju lika gärna va i nåt bra material också.
 
Förstår om ni tröttnat på min garderob nu :D.

Men tänkte jag gör ett försök att få höra mer om ämnet ifall några fortfarande håller på å rensar eller blev mer intresserade. Jag känner att jag började brinna för ämnet 👍.

Lyssnade på en podd om olika material i kläder, vilka som var bättre och sämre för miljön osv. Tänkte att om jag ska införskaffa nåt nytt (tänkte ev baslinnen kanske blir nya iaf) så kan de ju lika gärna va i nåt bra material också.

Intressant, vad var d för podd? ^^
 
Lyssnade på en podd om olika material i kläder, vilka som var bättre och sämre för miljön osv. Tänkte att om jag ska införskaffa nåt nytt (tänkte ev baslinnen kanske blir nya iaf) så kan de ju lika gärna va i nåt bra material också.
Kan du ge en kort sammanfattning, vilka material är miljövänligast?
 
Kan du ge en kort sammanfattning, vilka material är miljövänligast?

Hmm, de pratade inte bara om miljön utan även en hel del om vad som var bra att ha mot huden och så...
Men de sa väl att syntetmaterial är inte bra, typ polyester, polyamid, acryl, elastan (ok med lite elastan för att ge form till t ex ett bomullsplagg). De är utvunna från olja, alltså inte miljövänliga och de andas inte, så inte bra att ha närmast kroppen.
Men de sa att polyester och sånt behövs ju i typ outdoorplagg, men är något man ska försöka undvika i sina vardagsplagg.

Bomull var bra eftersom de andas, men framställningen är inte så bra, men det finns ju t ex ekologisk.
Tencel och lyocell är material som man ska försöka leta efter, de är gjorda av cellulosa från träd. Hampa och lin var också bra.

Men, det bästa är att använda sina plagg längre, vara rädd om dem och att köpa (och sälja) second hand.

Jag hoppas jag uppfattade dem rätt och att jag minns rätt. :p Lyssna gärna på avsnittet.
 
Jag vill slå ett slag för ull. Plagg i tunn merinoull, t ex linnen och t-shirts, kliar inte och håller dig lagom varm. Miljövänligt p g a att du inte behöver tvätta dem så ofta. Häng ut och vädra bara, ev dålig lukt försvinner snabbt. De kostar en hel del, men du behöver inte så många plagg eftersom de sällan ligger i tvätten. :)
 
Jag vill slå ett slag för ull. Plagg i tunn merinoull, t ex linnen och t-shirts, kliar inte och håller dig lagom varm. Miljövänligt p g a att du inte behöver tvätta dem så ofta. Häng ut och vädra bara, ev dålig lukt försvinner snabbt. De kostar en hel del, men du behöver inte så många plagg eftersom de sällan ligger i tvätten. :)

Ja just det, ull var också bra 🙂👍. Tips på vart man skulle kunna köpa?

Och en till fråga om kängor/stövlar... jag har ju noll koll på skomärken, men har funderat och läder skulle nog kännas ok om jag köper second hand... men annars e väl mocka bra?
Urban Project och Johnny Bulls, är det bra kvalité? Timberland?
Andra förslag?
 
Friluftsaffärer, typ Naturkompaniet och Outnorth, har massor. Jag köpte en tunn polo i merinoull från Arket häromtaget; jag tror att det kommer att bli vanligt i "vanliga" affärer också.
 
Jag vill slå ett slag för ull. Plagg i tunn merinoull, t ex linnen och t-shirts, kliar inte och håller dig lagom varm. Miljövänligt p g a att du inte behöver tvätta dem så ofta. Häng ut och vädra bara, ev dålig lukt försvinner snabbt. De kostar en hel del, men du behöver inte så många plagg eftersom de sällan ligger i tvätten. :)
Jag vill tillägga, ur djurskyddsynpunkt att det är bättre att välja svensk ull. Merinoull-får har det inte speciellt bra. Ofta i alla fall.
 
Har svårt att förstå vitsen i det här med att ersätta sin garderob så på en gång.

Istället för att slänga ut alla ens gamla kläder och ersätta med nytt, är det ju väldigt mycket bättre för ekonomi och klimat att bara ersätta kläder som är helt utslitna.och laga dom så länge det går.

Naturmaterial och ekologiskt är ju bra men att använda ens gamla "plast" kläder som man redan har eller köper begagnat är väldigt mycket bättre för miljön än att köpa nya eco kläder.
 
Jag vill tillägga, ur djurskyddsynpunkt att det är bättre att välja svensk ull. Merinoull-får har det inte speciellt bra. Ofta i alla fall.
Det beror nog på vart i världen man befinner sig, men europeisk merinoull är det inget konstigt med.

Australiensarna har väl lite hårda tag när det kommer till parasitkontroll, men de flesta får lever ju betydligt bättre där än nötdjuren gör.
 
Och en till fråga om kängor/stövlar... jag har ju noll koll på skomärken, men har funderat och läder skulle nog kännas ok om jag köper second hand... men annars e väl mocka bra?
Urban Project och Johnny Bulls, är det bra kvalité? Timberland?
Andra förslag?
Timberland och Johnny Bulls är båda bra. Urban Project har jag ingen erfarenhet av. Grejen med Johnny Bulls är att de kan kännas lite hårda innan man har gått in dem, men när man väl kommit förbi det stadiet är de underbara. Precis som Dr Marten's.

Men de där gråa stövlarna från Zalando tyckte jag var riktigt snygga till dig! Inte så fasligt dyra heller.
 
Har svårt att förstå vitsen i det här med att ersätta sin garderob så på en gång.

Istället för att slänga ut alla ens gamla kläder och ersätta med nytt, är det ju väldigt mycket bättre för ekonomi och klimat att bara ersätta kläder som är helt utslitna.och laga dom så länge det går.

Naturmaterial och ekologiskt är ju bra men att använda ens gamla "plast" kläder som man redan har eller köper begagnat är väldigt mycket bättre för miljön än att köpa nya eco kläder.
Det beror på vilken miljöaspekt en tänker på. Plastkläder släpper ju ifrån sig närmast ofattbara mängder mikro- och nanoplaster som inte renas ur vattnet och sedan ställer till stora problem i miljön, och möjligtvis också för hälsan hos människor.

På samma sätt kan det också vara värt att byta ut plagg som är färgade med naturskadliga eller hälsovådliga färger, men där är det förstås mycket svårare att veta, det står ju inte på lappen vad plagget färgats med.
 
Ja just det, ull var också bra 🙂👍. Tips på vart man skulle kunna köpa?

Och en till fråga om kängor/stövlar... jag har ju noll koll på skomärken, men har funderat och läder skulle nog kännas ok om jag köper second hand... men annars e väl mocka bra?
Urban Project och Johnny Bulls, är det bra kvalité? Timberland?
Andra förslag?

Mocka är också skinn, dvs kommer från djurhud men det är köttsidan som används istället för narvsidan om jag minns rätt.

Johnny Bulls och Timberland har vettiga skor, Urban Project känner inte jag till. Idag har många märken (tex Dr Martens) alternativ i "vegan leather" också om det är viktigt för dig att undvika animaliska produkter.

(Lite off topic men jag slog till och budade hem en hatt igår 😁)
 
Kängor: Dr Martens, kan det vara något?

Hmm ja kanske, ska kika på dem!

Har svårt att förstå vitsen i det här med att ersätta sin garderob så på en gång.

Istället för att slänga ut alla ens gamla kläder och ersätta med nytt, är det ju väldigt mycket bättre för ekonomi och klimat att bara ersätta kläder som är helt utslitna.och laga dom så länge det går.

Naturmaterial och ekologiskt är ju bra men att använda ens gamla "plast" kläder som man redan har eller köper begagnat är väldigt mycket bättre för miljön än att köpa nya eco kläder.

Jo, om det var så det funkade hade jag inte heller velat hänga på.
Fast det går ju till (iaf för mig och tänket verkar verkligen vara så överlag) precis så som du skriver.
De kläder jag har rensat ut ska dels bli mattrasor (de som inte duger till något annat) och de plagg jag har som är fina, men som jag inte vill ha kvar går till second hand förstås.
De plagg jag vill ha kvar har jag såklart kvar fast de är i "fel" material.
Har lappat och lagat ett par jeans och sytt om en sjal här i dagarna också, känns bra :).

De allra flesta plagg i min garderob är second hand, fast jag hade faktiskt fler nyköpta plagg än jag trodde - tio plagg (utöver under- och badkläder).

Jag köper helst second hand, men skulle kunna tänka mig som sagt att köpa t ex nya baslinnen.

Timberland och Johnny Bulls är båda bra. Urban Project har jag ingen erfarenhet av. Grejen med Johnny Bulls är att de kan kännas lite hårda innan man har gått in dem, men när man väl kommit förbi det stadiet är de underbara. Precis som Dr Marten's.

Men de där gråa stövlarna från Zalando tyckte jag var riktigt snygga till dig! Inte så fasligt dyra heller.

Okej! Haha Urban Project verkar inte välkända direkt :p fast de kan ju vara bra för det...
Okej! Bra att veta! Jag vill ju helst att de ska vara sköna dirr, så bra att vara förberedd på sånt!
Funderade litegrann på ifall man kanske skulle köpt en storlek större och lagt i en skön sula, eller är det dumt?

Jo, de var fina, ska se om jag hittar dem på nån second hand-site :).

Det beror på vilken miljöaspekt en tänker på. Plastkläder släpper ju ifrån sig närmast ofattbara mängder mikro- och nanoplaster som inte renas ur vattnet och sedan ställer till stora problem i miljön, och möjligtvis också för hälsan hos människor.

På samma sätt kan det också vara värt att byta ut plagg som är färgade med naturskadliga eller hälsovådliga färger, men där är det förstås mycket svårare att veta, det står ju inte på lappen vad plagget färgats med.

Usch :/. Ibland känns det övermäktigt att tänka på all skit. Så jag tänker att det bästa är att de kläder jag har får stanna i garderoben, oavsett material, men att jag kan tänka på vad jag köper ifall jag ska köpa nåt nytt.
Och köpa ett plagg istället för flera.

Mocka är också skinn, dvs kommer från djurhud men det är köttsidan som används istället för narvsidan om jag minns rätt.

Johnny Bulls och Timberland har vettiga skor, Urban Project känner inte jag till. Idag har många märken (tex Dr Martens) alternativ i "vegan leather" också om det är viktigt för dig att undvika animaliska produkter.

(Lite off topic men jag slog till och budade hem en hatt igår 😁)

Men nej 🤦‍♀️ haha hej noll koll. Okej men då lärde jag mig nåt nytt.
Men det skulle nog som sagt kännas ok om jag köper second hand, men inte nyproducerat. Ja, det har jag ju sett, toppen ju! Ska kika närmare på det.

Åååh, vad roligt! 👍 Ser gärna bild :). Hoppas den kommer bli välanvänd!
 
@strawberrysylt Det är finns ju mängder med olika material idag så att hålla koll på alla är inte lätt :) Utgå ifrån vad du själv känner är rätt i fråga om skor. Second hand är ett jättebra sätt att vara rädd om miljön och våra djur.

Ja, jag är jättepepp! Får lägga upp bild när jag fått hem den, den postades från UK i morse. Fegade lite gällande höjden och hittade en lägre modell, typ dressyrhatt. Med mitt pyttehuvud finns det ändå en överhängande risk att få trollkarlsvibbar :D
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 537
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 299
Senast: Soapbubble
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
3 031
Senast: Tuvstarr
·
Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 288
Senast: Sonea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp