Bukefalos 28 år!

Kapselgarderob?

Vad beställde du? :)

En ljusbeige tröja i kashmir som går till armbågarna ungefär, ganska tight. En svart tight polotröja, tänker att båda dessa går bra ihop med både kjol och byxor. En svart kjol, en vit skjorta, en rutig kjol kjol (svart, vit, beige) och en ”skotskrutig” halsduk i benvit, beige och grå.

Tror det kommer passa fint ihop med resten av garderoben, satt verkligen och tänkte igenom vad varje plagg kommer att passa ihop med 😅
 
En ljusbeige tröja i kashmir som går till armbågarna ungefär, ganska tight. En svart tight polotröja, tänker att båda dessa går bra ihop med både kjol och byxor. En svart kjol, en vit skjorta, en rutig kjol kjol (svart, vit, beige) och en ”skotskrutig” halsduk i benvit, beige och grå.

Tror det kommer passa fint ihop med resten av garderoben, satt verkligen och tänkte igenom vad varje plagg kommer att passa ihop med 😅

Det är så jag också måste göra känner jag, planera lite ordentligt istället för att bara ströshoppa ranson plagg 🙄
 
Färgmässigt så är jag rätt kapselgarderobig/uniformig av naturen. Jag köper svart, svart och åter svart med avbrott för blå jeans och vit eller grå t-shirt/tröja. Ibland köper jag något i färg men oftast tröttnar jag väldigt fort - inte för att det inte passar, utan för att det inte är jag.

Det jag tycker är tristast just nu är att jag FORTFARANDE inte kommer i alla mina kläder, utan går i kläder som inte är så snygga och välskräddade som jag hade önskat. Det gör att jag känner mig lite slashasig.
 
Jag har förstås hört hundra gånger att det handlar om outfits och att kläder och accessoarer ska passa ihop, men har aldrig riktigt tagit in det... så det har liksom blivit att jag haft t ex en jättefin klänning, men som jag inte kostat på mig att köpa passande skor till = inte lika fin klänning när skorna inte passar till.
Någonting jag gillar på hemsidorna på de stora kedjorna, tex HM, är att det finns en inspirationssida. Där ser man hur stylisterna tänkt när det kommer till olika outfits, och gillar man ett plagg så ser man hur stylisterna hade kombinerat det med andra plagg, skor, accessoarer, etc.

Det är ju det som är det fina med att handla online, att man får en större helhetsbild än i en butik när det kommer till outfits. Min kusin var länge butikschef på en större kedja och hon hade alltid som knep att ifall något plagg sålde dåligt så satte personalen på sig det plagget i olika styler och då sålde det plagget alltid mer. Det är inte svårare än att man får en helhetsbild av hur det kan se ut och då kommer man på egna idéer också.
 
Köper mest kvalitetskläder på second hand. I butik kvalitetskläder på rea. Sen blir det mest fritidskläder ylleunderställ, bra outdoor till stall och hemma.
Jag tycker att det är svårt att hitta kvalitetskläder i de second handbutiker som finns i min närhet, tyvärr.
 
Här hoppar jag in.

Har ofrivilligt levt med en superminimalistisk "garderob" de senaste 8 åren pga helrenovering av hus.
I november är det dock dags för oss att ta oss an det som ska bli klädkammare och sedan finns det möjlighet för mig att faktiskt bygga upp en garderob igen. 🤩
Eftersom jag kommer börja i stort sett från grunden så tänkte jag försöka använda mig av kapselgarderobtänket för att inte springa iväg i alla olika riktningar 🙈

Det här mina vänner är min nuvarande "garderob"
IMG_20201006_082601.jpg


Alltså lådan jag pekar på 😉
Den innehåller både sommar- och vinterkläder, jobbkläder såväl som sovplagg. Det som inte ligger i lådan är toppen jag har på mig, 1 par jeans, 2 onepiecar och 3 fina festklänningar.

Den ger inte mycket till överblick och oftast är det de översta plaggen som används så jag inte har koll på resten. Jag tror det finns en och annan godbit där under som jag har saknat.
 
Jag har nog aldrig ens reflekterat över att kläder ska passa ihop. Jag syr det jag tycker är fint i ett tyg som (oftast och förhoppningsvis) passar mönstret och sen tar jag på mig det färdiga plagget.

Just nu sitter jag i blåprickig kjol och t-shirt med grönsaker på. Och rosa raggsockor. Det funkar det med.

Jag har ofta funderat på om jag inte borde göra min garderob lite mindre och mer enhetlig. Men sen tänker jag, för vems skull? Jag gillar ju mina kläder, och gillar jag dem inte åker de på second hand.

Nää, minimalism och kapselgarderob är nog inget för mig.
 
Har flera färger jag försöker hålla mig till. Har en bas av kläder i mörkblå, svart & beige sedan bygger jag på med accent färger i mörkröd, en fin klarröd, vit, ljusrosa, ljusblå och mörkt vinröd och militär grönt. Försöker tänka i årstider med accent färgerna, tänker även på material till de olika årstiderna. Dom färgerna jag valt försöker jag vara strikt på för jag vet av erfarenhet att andra färger bara blir liggande.

Har mkt jeans och svarta byxor en och annan kjol och klänning, mkt toppar i lätta material och stickat av bra kvalitet. Har blitt mer medveten om vilka material som är bra och som passar min livsstil. Försöker hitta plagg som kan stylas på flera olika sätt och som kan följa årstiderna. Jag har mkt kläder, skor och väskor 😅🙈 men känner att mkt passar tillsammans och använder det mesta. Kan gärna byta om på färgerna efter årstiderna, då känns garderoben uppdaterad men det är fortfarande inget som är nytt. Är nog ingen minimalist men jag vill undvika dåliga köp och sånt som bara blir liggande.

Det roliga är att jag är så van vid att hålla mig till mina färger att jag gör det när jag handlar till mini också, e ofta vi matchar 😆

Ska snart flytta så ska gå igenom garderoben och se om jag behöver komplettera. Denna tråden ger mkt bra inspiration 😊😊
 
Jag har typ kapselgarderobstänk, fast alla min kläder hänger alltid kvar i garderoben.

Nu på hösten plockar jag fram mina ylletröjor från Holebrook, de matchas främst med jeans och jodpurs men ska jag klä upp mig åker kostymbyxorna på.

Jag älskar tvärrandiga tröjor och på våren används dessa tillsammans med chinos för att skapa en marin-våriglook. På vintern används dessa tröjor till jeans som fritidskläder.

har en del silkiga blusar, men de hänger mest i garderoben nu och väntar på ett arbetsliv lite mer ute i farten. Här på hemmakontoret blir det mest friluftskläder :)

Köper nästan uteslutande lite dyrare kläder på rea. Håller mig till min färgskala svart, blått och vitt även om den del bruna toner har börjat smyga sig in.
 
Om du kunde plocka upp den mossgröna ur rutan på rutiga kjolen skulle den gå till alla kjolarna i bildserien :) Haken är att det är lite svårt om det mossgröna går till det klargröna på din klänning, men det kan gå.

Alla dina sjalar skulle gå med mossgrönt för mig :p

Hmm jo, du har kanske rätt i att jag skulle kunna köpa gröna och då kunna ha dem till flera klänningar! Tack för tipset :). Det får bli en fråga inför nästa sommar nu, men tar med mig det :).

Någonting jag gillar på hemsidorna på de stora kedjorna, tex HM, är att det finns en inspirationssida. Där ser man hur stylisterna tänkt när det kommer till olika outfits, och gillar man ett plagg så ser man hur stylisterna hade kombinerat det med andra plagg, skor, accessoarer, etc.

Det är ju det som är det fina med att handla online, att man får en större helhetsbild än i en butik när det kommer till outfits. Min kusin var länge butikschef på en större kedja och hon hade alltid som knep att ifall något plagg sålde dåligt så satte personalen på sig det plagget i olika styler och då sålde det plagget alltid mer. Det är inte svårare än att man får en helhetsbild av hur det kan se ut och då kommer man på egna idéer också.

Det där lät ju jättebra och jag tror jag har något svagt minne av att jag sett det tidigare...då kunde man "klä på sig" där tror jag?! Gick in o kikade lite igår, men hittade inte... ska kika mer.
Ja, det där att se ett plagg på nån måste ju va toppen :).

Har flera färger jag försöker hålla mig till. Har en bas av kläder i mörkblå, svart & beige sedan bygger jag på med accent färger i mörkröd, en fin klarröd, vit, ljusrosa, ljusblå och mörkt vinröd och militär grönt. Försöker tänka i årstider med accent färgerna, tänker även på material till de olika årstiderna. Dom färgerna jag valt försöker jag vara strikt på för jag vet av erfarenhet att andra färger bara blir liggande.

Har mkt jeans och svarta byxor en och annan kjol och klänning, mkt toppar i lätta material och stickat av bra kvalitet. Har blitt mer medveten om vilka material som är bra och som passar min livsstil. Försöker hitta plagg som kan stylas på flera olika sätt och som kan följa årstiderna. Jag har mkt kläder, skor och väskor 😅🙈 men känner att mkt passar tillsammans och använder det mesta. Kan gärna byta om på färgerna efter årstiderna, då känns garderoben uppdaterad men det är fortfarande inget som är nytt. Är nog ingen minimalist men jag vill undvika dåliga köp och sånt som bara blir liggande.

Det roliga är att jag är så van vid att hålla mig till mina färger att jag gör det när jag handlar till mini också, e ofta vi matchar 😆

Ska snart flytta så ska gå igenom garderoben och se om jag behöver komplettera. Denna tråden ger mkt bra inspiration 😊😊

Intressant med olika material och precis, färgerna, lite känns det ändå som man lärt sig med åren och att man inte köper en färg som är "kanske" för den kommer inte användas..
Intressant med årstiderna också, jag har nog aldrig tänkt så jättemycket på varför det blir olika...men jag känner ju verkligen att nu vill jag ju se ut som ett höstlöv/höstträd typ :p 🍁 och på sommaren tar jag även in gult och ljusa jeans och lite vitt typ... ljusare överlag...

-------

Så roligt att den här tråden får fler också att fundera över garderoben!
Jag funderar fortfarande på detta med längd på kappa/jacka till kjol.... kanske skulle jag kompletterat med en lång kappa till dessa? Eller går detta? Asså det är klart det går, men hade det sett mycket bättre ut med en lång tro?
 

Bifogade filer

  • 20201006_105636.jpg
    20201006_105636.jpg
    118,5 KB · Visningar: 104
Hmm jo, du har kanske rätt i att jag skulle kunna köpa gröna och då kunna ha dem till flera klänningar! Tack för tipset :). Det får bli en fråga inför nästa sommar nu, men tar med mig det :).



Det där lät ju jättebra och jag tror jag har något svagt minne av att jag sett det tidigare...då kunde man "klä på sig" där tror jag?! Gick in o kikade lite igår, men hittade inte... ska kika mer.
Ja, det där att se ett plagg på nån måste ju va toppen :).



Intressant med olika material och precis, färgerna, lite känns det ändå som man lärt sig med åren och att man inte köper en färg som är "kanske" för den kommer inte användas..
Intressant med årstiderna också, jag har nog aldrig tänkt så jättemycket på varför det blir olika...men jag känner ju verkligen att nu vill jag ju se ut som ett höstlöv/höstträd typ :p 🍁 och på sommaren tar jag även in gult och ljusa jeans och lite vitt typ... ljusare överlag...

-------

Så roligt att den här tråden får fler också att fundera över garderoben!
Jag funderar fortfarande på detta med längd på kappa/jacka till kjol.... kanske skulle jag kompletterat med en lång kappa till dessa? Eller går detta? Asså det är klart det går, men hade det sett mycket bättre ut med en lång tro?

Angående längden på ytterplagg till kjol/klänning. Tycker själv det är finast med ca lika långt eller ytterjacka som är rätt mkt kortare typ till ca mini lite förbi midjan, tänk typ en kort MC jacka eller mkt kort typ en bolero, men tror det är en smaksak :)

Men just klänning/kjol som går hela vägen ner tycker jag är svårt, har ingen kappa som är så lång att den går ner till ankeln. Är rätt kort så tror jag lätt försvunnit i kappan och är ganska klumpig (läs tankspridd) så hade säkert fastnat i nått alternativt snubblat 🙈
 
Angående längden på ytterplagg till kjol/klänning. Tycker själv det är finast med ca lika långt eller ytterjacka som är rätt mkt kortare typ till ca mini lite förbi midjan, tänk typ en kort MC jacka eller mkt kort typ en bolero, men tror det är en smaksak :)

Men just klänning/kjol som går hela vägen ner tycker jag är svårt, har ingen kappa som är så lång att den går ner till ankeln. Är rätt kort så tror jag lätt försvunnit i kappan och är ganska klumpig (läs tankspridd) så hade säkert fastnat i nått alternativt snubblat 🙈

Tack för svaret! :)

Jo, jag förstår hur du menar. Det här tycker jag ju funkar fint... men tänker kanske jag skulle provat med en sån kappa till också...:)

Fast det är kanske som du säger, hängigt och svängigt och man fastnar ^^...
Jag är också kort, så kanske man skulle haft lite klack till isf?
Höga smala kan jag ju inte gå i som sagt, men vet jag hade ett par stövlar med bred hög klack typ lite platå förr (men de gick sönder - såklart 🤦‍♀️) som jag älskade...
 

Bifogade filer

  • 20201006_113232.jpg
    20201006_113232.jpg
    128,8 KB · Visningar: 109
Hmm, här är en del plagg jag är osäker på om jag ska behålla... men nu började vi ju prata om årstider... kanske ska lägga undan en del av dem till i vår/sommar och avgöra då istället?

Asså det är ju lite kul med vissa saker, man hör dem hundra ggr, men de fastnar inte. Jag har ju läst att man "ska" lägga undan årstids-kläder och gör det till viss del, men borde göra det mer. För att inte känna att "den här använder jag aldrig" och så skänka bort en sommartröja bara för de e vinter 🤣.
 

Bifogade filer

  • 20201005_172845.jpg
    20201005_172845.jpg
    327,7 KB · Visningar: 110
Hmm, här är en del plagg jag är osäker på om jag ska behålla... men nu började vi ju prata om årstider... kanske ska lägga undan en del av dem till i vår/sommar och avgöra då istället?

Asså det är ju lite kul med vissa saker, man hör dem hundra ggr, men de fastnar inte. Jag har ju läst att man "ska" lägga undan årstids-kläder och gör det till viss del, men borde göra det mer. För att inte känna att "den här använder jag aldrig" och så skänka bort en sommartröja bara för de e vinter 🤣.

Sett från vänster, dom 3 första plaggen, sen den randiga kjolen tycker jag är jättefina allihop till sommaren. Hade absolut väntat tills det blir varmare igen för att se om det kan vara nått då, den gula kan också vara bra till påsk ^^ 🐣

Jag tycker om lägre klack på mina skor gärna block eller kilhäl. Inte allt för svårt att gå i och man kan ha på sig det nästan en hel dag :)

Kollar mkt på Youtube, Audrey Coyne heter en som jag tycker har mkt bra videos, hon la faktiskt upp en video som heter fall capsule nyligen, har inte hunnit se än, men har annat bra med tips på klädrelaterat. Dearly Bethany är en konto jag också kollar på, hon är kort så där hittar man lite bra tips :) Även fastän deras stil kanske skiljer sig från ens egen har dom en del bra tips å tricks. Tycker också det är lite kul å se hur man kan sätta ihop outfits och bygga på med accessoarer 😊
 
Sett från vänster, dom 3 första plaggen, sen den randiga kjolen tycker jag är jättefina allihop till sommaren. Hade absolut väntat tills det blir varmare igen för att se om det kan vara nått då, den gula kan också vara bra till påsk ^^ 🐣

Jag tycker om lägre klack på mina skor gärna block eller kilhäl. Inte allt för svårt att gå i och man kan ha på sig det nästan en hel dag :)

Kollar mkt på Youtube, Audrey Coyne heter en som jag tycker har mkt bra videos, hon la faktiskt upp en video som heter fall capsule nyligen, har inte hunnit se än, men har annat bra med tips på klädrelaterat. Dearly Bethany är en konto jag också kollar på, hon är kort så där hittar man lite bra tips :) Även fastän deras stil kanske skiljer sig från ens egen har dom en del bra tips å tricks. Tycker också det är lite kul å se hur man kan sätta ihop outfits och bygga på med accessoarer 😊

👍Tack för svar.

Ja, precis. Jag kan sitta och titta på skor o tycka många med klack e fina och vilja ha, men sen får jag ta mitt förnuft till fånga och inse att jag inte kommer att använda dem. Men en liten, tjock klack funkar ju.

Tack för tipsen, ska kika på dem!
 
Alltså... det känns faktiskt lite som om det börjar falla på plats...😯

Sjalarna är kvar att ta ställning till och så ett par plagg ( :p) till. Men lite så!

La undan sommarkläderna i förrådet och fokuserar på höst- och vinterkapselgarderoben nu 👍.
 

Bifogade filer

  • 20201006_163608.jpg
    20201006_163608.jpg
    206,3 KB · Visningar: 92
Det där lät ju jättebra och jag tror jag har något svagt minne av att jag sett det tidigare...då kunde man "klä på sig" där tror jag?! Gick in o kikade lite igår, men hittade inte... ska kika mer.
Ja, det där att se ett plagg på nån måste ju va toppen :).
HM's Magazine är bra på det där. De har artiklar som typ "How to wear straight jeans" osv.
https://www2.hm.com/sv_se/life/fashion.html

Zalando har någonting som heter "Get the look", och när man är kund där baseras det på vad du köpt och köper. Du kan också välja stil där så du bara får se plagg, skor mm i en viss stil.
https://www.zalando.se/get-the-look-dam/

Bästa är dock att följa de butikerna man brukar handla hos på tex Instagram. I Skövde finns en butik som heter Styled By Me. Där lägger personalen upp sig själva på Instagram i diverse outfits. Hos er finns ju Grays. Visst, kanske något dyrare butik än du är van vid, men det kostar ingenting att få inspiration och sen hitta liknande plagg på second hand.
 
Jag har blivit duktig på att rensa, så jag har bara kläder som jag använder regelbundet.

A och O är att inte köpa nya outfits, utan att köpa grejer som passar med det jag har.

Och som nån skrev: de där trosorna man alltid lägger tillbaka i lådan, SLÄNG DEM. Är plagget obekvämt? Släng. Fel storlek? Släng.

(släng eller skänk. Jag skänker mina till typ röda korset, uff eller nåt liknande)
 
HM's Magazine är bra på det där. De har artiklar som typ "How to wear straight jeans" osv.
https://www2.hm.com/sv_se/life/fashion.html

Zalando har någonting som heter "Get the look", och när man är kund där baseras det på vad du köpt och köper. Du kan också välja stil där så du bara får se plagg, skor mm i en viss stil.
https://www.zalando.se/get-the-look-dam/

Bästa är dock att följa de butikerna man brukar handla hos på tex Instagram. I Skövde finns en butik som heter Styled By Me. Där lägger personalen upp sig själva på Instagram i diverse outfits. Hos er finns ju Grays. Visst, kanske något dyrare butik än du är van vid, men det kostar ingenting att få inspiration och sen hitta liknande plagg på second hand.

Tack för tipsen! Kikade litegrann nu, där ser ut som man kan få mycket inspiration!

-------------

Hmm, jag letar som sagt efter grå snörkängor/stövlar. Hitta de ett par från s Oliver, som jag aldrig hört talas om, någon som har koll på kvalitén?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20201006-194657_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20201006-194657_Samsung Internet.jpg
    133 KB · Visningar: 54

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 375
Senast: Soapbubble
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
3 062
Senast: Tuvstarr
·
Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 307
Senast: Sonea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp