Kapson eller bridong

S

Shasta

Rider då och då med stångbett och kompletterar då med ridkapson, vilket jag inte alls gillar. Min häst spänner nacken och håller emot när jag vill böja trots att jag är, eller åtminstone försöker vara, noga med att inte bli kvar hängande i kapsonen. Känns bara som den skapar motstånd. I sitt vanliga tränsbett finns inte detta problem.... Har även kombinerat kapsonen och tränsbettet för att försöka förtydliga kapsonen men det var samma visa. Vad göra?
Har även provat med bridongbett men de bett jag testat har alla varit för tjocka för min häst lilla mun. Någon som använder sig av bridongbett istället för kapson, vad har ni för tjocklek på bettet? Allmänna råd. Nånting. ;)

Shasta
 
Om man vill använda kapson eller bridong är mestadels en smakfråga. De olika "redskapen" fungerar lite olika, bridongen påverkar i första hand munnen medan kapsonen påverkar nacken genom att ta kontroll över nosryggen. På så vis kan man nå lite olika effekt.

Mitt tips så här på rak arm är att använd det redskap som skapar den bästa dialogen mellan dig och hästen.

Det finns inget som säger att man måste ha kapson för att man rider akademiskt/barockt.
 
Min erfarenhet när det gäller "bettlöst" och man inte får den positiva respons man vill ha beror allt som oftast på att hästen inte trivs med VAR på nosryggen det ligger och HUR nosdelen är utformad och spänd.

Så det kan vara så enkelt att din häst inte trivs med den kapson ni använder. Det finnns ju en hel del olika utformade, stora klumpiga, små nätta, med eller utan stålskena m.fl.
Beroende på vilken sort man har så spänns de lite olika, en del skall hänga löst långt ner en del skall sitta som en vanlig kapson m.m.
Så börja med att titta på vad du har och ta reda på hur just den skall sitta eller prova en annan sort. De kan skava mot nosryggen utan att det blir märken och klart att hästen då säger stop!

När det gäller bridong så finns det små smala tredelade bett som fungerar alldeles utmärkt att änvända.

Jag har provat olika varianter och olika material på både bridong, stång och kapson tills VI hittade rätt.

Så prova dig fram till ER lösning, låna grejer av andra och rid på.

MVH/
 
Tack för att du delade med dig :)
Har en ganska mild ridkapson nu som jag flyttat runt
lite på prov, men utan resultat. Det e ju klart att man
inte MÅSTE ha en kapson bara för att man vill rida akademiskt....men tänkte att eftersom så många faktiskt använder sig av en måste det ju finnas även negativa erfarenheter (precis som du upplevt).
Har dessutom fått för mig att min häst inte är förtjust i tvådelade bett, men ska låna ett på prov nu. De ligger ju
rakare i hästens mun så det kanske passar bättre ihop med stången på min häst. Vi får se :)

MVH
Shasta
 
För min del var jag tvungen att träna lite på vad kapsonen betyder innan ridningen började fungera. Jag stod alltså på marken och visade henne tålmodigt att tryck från kapsonen betydde "böj dig". Det var inte självklart för henne först, utan hon stretade mest emot. Nu när hon fattat vad jag menar går det mycket bättre att böja med kapsonen än med bettet!
 
Kan man inte då rida med rakt pelham? Min häst trivs visserligen aldeles utmärkt med kapson och trivs inte alls med ledade bett. Och har inte så bra erfarenheter utav det pga tidigare problem med vargtänder i kombination med för långa bett. Då jag istället ridit på rakt tränsbett.
Fungerar inte ett pelham där tygeln sitter vid mundelen som ett vanligt tränsbett ungefär?
Vill kunna andvända båda bettfunktionerna fast slippa dubbla bett i munnen.
Det kunde i så fall vara en variant där hästen inte trivs med kapson eller dubbla bett.
 
Som någon sa ovan, först tror jag att det kan vara en bra ide att förklara kapsonen för hästen. (Jag brukar använda godis när dom lyssnar.. bra uppmuntran..)
Annars finns det ju stångbett som du kan sätta två tyglar på, alltså både med stångens funktion och bridongens funktion, då du sätter ett par av tyglarna i mundelen på stången. Dom är bra om hästen inte trivs med två bett i munnen, men behöver bridongens effekt. Ett sånt bett är ,bland annat, det som kallas "Rollerbit".
Mvh
 
Jag upplever att det ofta är de hästar som gör mest motstånd mot kapsonen som behöver kapsonen bäst. Bridongen inverkar på hästens underkäke och kapsonen inverkar på hästens nosrygg. De ställer därför olika krav på hästen beträffande böjningen. Underkäken sitter med en led fast i överkäken och påverkar därför inte direkt hästens nacke. När man med bridongen ber om böjning så får hästen därigenom ingen tydlig signal till sin nacke, utan den svarar ofta genom att böja halsen (vilket den kan göra med eller utan ställning i nacken). Hästen kan också motverka en för okänslig hand i bridongen med att föra underkäken åt sidan.

Eftersom kapsonen inverkar på nosryggen, som är direkt förbunden med hästens nacke, så kommer kapsonen att be hästen om ställning i nacken. Hästen kan då inte fuska genom att böja halsen utan att ställa sig i nacken. Kapsonen är på det sättet både mycket tydligare och mycket skarpare än bridongen. Om hästen har spänningar i nacken så kommer dock ryttaren att känna dessa spänningar som ett motstånd mot kapsonen, och det är lätt att dra slutsatsen att min häst inte trivs med kapsonen. Ofta handlar det dock mer om teknik. Det är i princip omöjligt att med hjälp av kapsonen lossa dessa spänningar i hästens nacke. Man får istället använda stångbettet till att lossa spänningarna. Då är det dock viktigt att man har lärt hästen att svara rätt på stången, så att den inte går emot stången också, vilket bara resulterar i att man ökar på spänningarna. Gör hästen motstånd mot kapsonen är det effektivaste sättet att genom att ta en förhållning i stången (direkt följd av en eftergift) lossa spänningarna i hästens nacke. Direkt när man ger eftergiften så tar man en väldigt kort tygeltag i kapsonen och ber hästen att ställa sig i nacken. Tygeltaget i kapsonen ska även det följas av en direkt eftergift, för håller man kapsontygeln sträckt så kommer man oundvikligen att skapa spänningar i hästens nacke. Hästen ska gå kvar i böjningen utan att man behöver hålla fast den i böjningen. Går hästen ur böjningen så får man påminna den genom att ta ett till tygeltag i kapsonen. Får man då ett motstånd så tar man en ny förhållning i stången och därefter tar man i kapsonen.

När hästen inte vill ställa sig i nacken så är det dock väldigt vanligt att det beror på att hästen inte är korrekt böjd i kroppen. Börja därför med att kontrollera din egen sits. Sitter du verkligen på inner sittben? Framför allt om det går bra att få ställningen i det ena varvet men inte i det andra så går felet ofta att hitta i ryttarens snedhet.
 
Tack för det informativa svaret!

Jo, det är ju så sant. En del av problemet går att hitta i min sits. Särskilt i vänster varv. Försöker visserligen sitta mitt över min häst och trampa ner inner men puttas över till höger i vv. För att motverka detta viker jag mig i sidan och...ja, det blir ju ingen gladare av.

Men problemet med motstånd finns även när jag arbetar vid handen. Har ibland problem med att få förhållningar att gå igenom då min häst lätt hetsar upp sig och går iväg. Blir då lätt att jag blir hängande kvar i kapsonen av rädsla för att ta för hårt med stången. Det är möjligt att det mesta motståndet är skapat av mig så nu har jag omvandlat stångbettet till ett pelham de dagar jag använder stång. Funkar faktiskt bra. Lyssnar bättre på förhållningar och är lugnare vilket gör att jag hinner med mig också! Kapsonen får vänta tills jag övat lite.

Överskänkeln på stångbettet trycks väl även mot huvudets motsatta sida vilket borde förtydliga böjningen (när man använder det som pelham på dubbla tyglar vill säga)?

Shasta
 
Tack för den förklaringen! :bow:
Det måste ha varit det som jag upplevde i början som att min häst inte ville gå på kapson. Nu har hon ju inga problem med det, men å andra sidan har hon enormt mycket midre spänningar i nacken än i början. Kan ju inte säga att hon blivit av med alla än för hon har säkert lite kvar ännu.
 

Liknande trådar

Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 040
Senast: Alexandra_W
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 683
Senast: Badger
·
Utrustning Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen...
2
Svar
33
· Visningar
5 270
Senast: Equilina
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 168
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp