Kapson eller SP?

Z

Zora

Med anledning av en annan diskussion. Har hört om fler och fler som har börjat använda SP istället för kapson. Vad är det stora skillnaden i påverkan av de olika?
 
Kapson har infästningarna högre upp på nosryggen. Den är främst avsedd för att lösgöra nacken rakt. Fungerar som uppbindning i pilarer för draget går lika åt båda hållen.
Med en tygel och drag så kommer trycket att vilja rotera kapsonen. Så ska du ha något korrekt verkan så får du stå på håll från hästen.
SP ger samma effekt i att böja nacken rakt. Men har den fördelan att du kan använda ledande eller indirekt tygel.
Trycket kommer på motsatt sida i mitten och tar då med hela huvudet och då kan man även lösgöra i den riktningen.
Så rent tekniskt så är SP överlägsen. Du kan göra hästen helt klar i den utom eftergiften i underkäken. Men väl där så är det inte många minuters jobb.
 
Antti har redan förklarat men jag vill göra en liten kommentar. Jag säger inget negativt om sidepull men vill propagera för den precision man kan få med en spansk kapson i vissa situationer. När hästen är avslappnad i nacken, huvudet hänger ner med nosen mot lod, är kapsonen suverän för att be om ställning. I det läget tycker jag personligen det är svårare att förklara vad jag vill med redskap där tyglarna fästs lägre, det blir lätt för mycket böjning i halsen eller en tendens till huvud på sned.
 
Hur gör du då med en stång? tygeln sitter ännu längre ner.
När hästen är klar i SP så rids den i bett.
SP är grundskola.
 
Grundskolor finns det ju gott om. Både bra och mindre bra, beroende på hur de används. Men till sist så är det ju dock slutresultatet som vi bör titta på.

Antti.

Är det inte så att både SP, kapson, bett, grimma, stång "U name it" är grundskolor fram till den dagen vår häst går i sitt individuella korrekta rörelsemönster enbart genom att följa och lyssna på våra kroppsrörelser oavsett vad som finns framme på nacken och i munnen??

Till gemene man.

Vad som är bra för en häst behöver inte vara bra för en annan, det hoppas jag de flesta är överrens om. Det är himla tråkigt att hela tiden höra klagande och ifrågasättande. Ett tävlande om vem som vet mest och bäst..

Ni som anser att ni verkligen kan, försök istället att på ett bra vis lära ut HUR alla grundskolor verkar istället så får varje ryttare själv prova fram sin egna bästa grundskola tillsammans med sin häst.

Undrar när myten "vi är all stöpta i samma form" skall försvinna och accepteras.

MVH/
 
Visst låter det fint i teorin.
Men, när du har börjat några hundratals hästar från grunden och skolat dom så kommer du att märka vad som är bättre och sämmre.
Dom flesta är på sin första häst och vill ur den tala om hur allt ska fungera.
Har man gjort som jag provat alla möjliga metoder och forskat i vad som fungerar så har mycket mer att stå på.
Jag kan ta en häst som aldrig haft sadel eller bett och rida den i stång. Men med vilket resultat? Jag kan göra samma i kapson osv.
Grunden är det som hästen ska stå på resten av livet. Är inte den bra nog så rasar resten senare.
Men jag har alltid startat hästar i bett och det fungerar kommer nån och skriver. Ok, men hur lång tid tog det inte innan det började fungera? Bara det att behöva säga att hästen måste få tid att vänja sig vid utrustningen ger ju ett betyg. Har man utrustning som fungerar direkt så är betyget ett annat.
Så även om hästen vore riden i 20 år som den jag satte upp på i helgen. Den fungerade direkt i SP. Betten var den knappt ridbar i, både stång och träns följde med.
 
Håller med dig fullständigt där. Men även EN häst fungerar bättre eller sämre på olika saker och där är det upp till oss ryttare att ta reda på VAD som fungerar bäst. Det märker ju även den ovane.

Det är där ni "bättre vetande" kommer in. I stället för att säga att ditten eller datten fungerar och ditten eller datten går inte, så gå ut med HUR varje redskap kan/bör verka på hästen vad som positivt bör hända om man använder redskapet si eller så. Om det inte fungerar så prova ett annat redskap som fungerar si eller så. Ursäkta de fåordiga orden men du/ni förstår nog vad jag menar.

Det måste ut mer information om HUR och VARFÖR redskapen fungerar si eller så och VI ryttare MÅSTE lära oss förståelsen av det. Och förståelsen kommer med TIDEN och med BESKRIVANDE förklaringar.

Jag blir lika trött på pekfingret som hötter och sågar rakt av som ryttarna som påstår sig rida hästen med bärighet efter en helgs kurs och travar och galopperar på som vanligt.
Finns inte en chans!!

Beskrivande svar varför tror jag skulle ge mkt. bättre resultat för de allra flesta. Det är ofta det som fattas, men så blir det ju lätt. (tänker på en annan tråd)

MVH/
 
Min ödmjuka åsikt som jag skapat mig på min häst som jag inte alls utbildat själv överhuvudtaget (snarare är det hon som utbildat mig) är som följer.
Jag har ridit både på kapson (lite) och på sidepull (jämt, fast mitt heter lindell men är samma grej) för mig har skillnaden varit att sidepullet har gett en snabbare eftergift än kapsonen vilket har gjort att min häst blivit mer hängande i tygeln när jag ridit på kapson. Känslan av att rida på bett och kapson tycker jag ha varit mera lika, sidepullet har liksom kompenserat min sena hand så jag kan fuska mer.
Men man får inte samma precision med sidepullet i böjningen som man får med en kapson.
Jag skulle nog använda kapson om jag arbetade min häst medans jag använder sidepullet när vi hasar runt i skogen.
Man får prova.
 
Går inte att ge beskrivningar typ IKEA fast det är vad alla önskar.
Det är tanken som är lösningen. Man måste lära sig att tänka.
Gör man en sak och det inte är rätt. Varför då göra om det?
Ändra något, blev det fel, gör inte om. Ändra igen.
Man kan åka på hur många träningar som helst och inte lära sig något om man inte tar tanken bakom. Har man tanken med sig hem så kan man söka lösning.
För det spelar ingen roll om det är en levad eller en spinn man ska göra om man inte har förståt hur den fungerar.
Har vittnesmål från många som har varit i Spanien och provat hästar. Och då har dom ridit passage och piaff. Fast dom har "inte ridit" dom har åkt. Några har medgett att det var hästen som gjorde, inte ryttaren. Att av det åka hem och tro att man nu kan rida grejerna är galet. Har man inte förstått hur sakerna uppkommer så går det bara av en slump.
Tanken är den som är viktigast, då kan man söka lösning.
 
Det är ju det jag försöker få fram fast vi kanske för fram det på olika vis.
Fast du kanske inte vill se att vi tänker åt samma håll här, för att du är van vid mothugg ;)

Dock behöver många vägledning för att förstå tanken, och där kommer ni in.

Nog för mig.
MVH/
 

Liknande trådar

Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
696
Senast: Luzzan
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 388
Senast: Avalbane
·
Gnägg Min vänstra tumme har gjort ont nåt år eller så och jag har inte tänkt så mycket på det eller påverkats så mycket av det eftersom jag är...
Svar
2
· Visningar
416
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 839
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp