Karantän och sånt

G

Gisburne

Det kanske inte hör hemma här, jag vet faktiskt inte i vilket forum det gör det. :confused:

Är det någon här som vet hur det fungerar med karantän vid utlandsflytt, och då tänker jag speciellt på USA...? Jag har hört att om jag flyttade mina två hästar över Atlanten skulle inte valacken behöva stå i karantän, men ponnyn, som ju är hingst, skulle troligen behöva stå i karantän i åtminstone 30 dagar. Det skulle tydlien kosta runt $1000 eller nåt. Men jag vet inte om det stämmer, och jag vet inte vem man ska fråga heller - så nu frågar jag er! :D

Just det, flyttar man oftast hästar via flyg eller båt numera? Väljer man själv, efter plånboken? Jag har hört talas om veckorlånga båtturer med hästar ombord, men det tycker jag verkar lite riskabelt. Tänk om de blir sjösjuka!
 
Ring till Jordbruksverket, de brukar ha information om exportregler som de skickar hem.
 
Numera transporterar man inte hastar med bat till USA. de aker flyg. De stora flygbolagen har anpassade cargo-plan, dar de tar hastar ombord. De hastar jag skickat till USA har alla akt med KLM, Dublin via Amsterdam och sedan vart man nu ska i USA. En hast akte till Los Angeles, en annan till New York, en hamnade i Chicago.

Alla hastar som det ar avlat pa ska sta i karantan. Sa ston och hingstar...valacken ar darfor friad, aven om aven han maste sta i karantan en eller 2 dagar, beroende pa vart de kommer ifran och vart de ska...olika stater har olika regler.
Det ar dyrt med karantan.
Transporten kommer inte att kosta sa vart mycket. Men det ligger val runt 40.000+, beroende pa vart du ska.

Ta kontakt med ett transportforetag i Sverige. Jag vet en massa har pa Irland, men det har ju inte du nagon nytta av. Kolla annonser i Ridsport mm, eller fraga nagon som du kanner. Nagra utav de mindre bolagen ska annars kunna beratta for dej vart du ska ringa.

Jordbruksverket ar bra, men det ar for krangliga. Alla regler och grejer ar saker du inte ens behover bry dej om. Det skoter transportbolaget!

Mitt basta rad ar att ringa ett transportbolag som fraktar till USA.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 637
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 162
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 476
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp