Bukefalos 28 år!

Karenstider

J

jannina

Hur räknas egentiligen karenstider?
Får en häst tex startanmälas under tiden som den står under karens förutsatt att loppet är efter karenstid? och när börjar man räknar karensdagar?
Ett exempel häst blir behandlad måndag den 4 få man då starta mån den 18 om man tex behandlat med ett medel med 14 dagars karens?
Ganska ofta så läser man i tidningar att hästen har blivi åtgärdad efter förra starten och ofta så är det väldigt lite dagar emellan, är det vanligt att man behandlar mellan starter och startar på direkt när karensen går ut?
 
Sv: Karenstider

Karenstiden börjar räknas från sista behandlings dagen.
exempel:

Medicinering från dag 1 till dag 7 med karenstid 14 dagar då kan hästen starta dag 21 och anmälan kan göras för att matcha detta startdatum.
Dock skulle jag personligen vänta med start ytterligare någon dag för att vara säker på att inte fastna i ett dopingtest.

Tyvärr är ofta kravet från hästägare med hästar hos tränare enbart så hög avkastning som möjligt, vilket leder till start direkt efter att behandling av symptomen med påföljande karenstid, utan att ta hensyn till om orsaken till symptomen är åtgärdad.
 
Senast ändrad:
Sv: Karenstider

Att den är åtgärdad efter sista starten behöver ju inte betyda att den är det med ett medel med 14 dgrs karens, men annars är det som du antydde.. , måndag-måndag som gäller.
 
Sv: Karenstider

..det beror ju också på vad den är åtgärdad för...en hovspicka, karledsinflammation, tramp ?!!
 
Sv: Karenstider

Att den är åtgärdad efter sista starten behöver ju inte betyda att den är det med ett medel med 14 dgrs karens, men annars är det som du antydde.. , måndag-måndag som gäller.

Har ju även medel med 24, 48 och 96 timmar karens.

Med utgångspunkt Måndag kl 1200 som sista behandlingstilfälle kan start ske respektive kl 1200 Tisdag , Onsdag och Fredag
 
Sv: Karenstider

Har ju även medel med 24, 48 och 96 timmar karens.

Med utgångspunkt Måndag kl 1200 som sista behandlingstilfälle kan start ske respektive kl 1200 Tisdag , Onsdag och Fredag

Men alla "medel" är ju inte läkemedel direkt. Det är ju karens på diverse preparat som kanske inte används i annat än förebyyggande syfte.
 
Sv: Karenstider

Har ju även medel med 24, 48 och 96 timmar karens.

Med utgångspunkt Måndag kl 1200 som sista behandlingstilfälle kan start ske respektive kl 1200 Tisdag , Onsdag och Fredag

Kan du ge något exempel som har 24 respektive 48 timmars karenstid för start?
 
Sv: Karenstider

Kan du ge något exempel som har 24 respektive 48 timmars karenstid för start?

Vissa avmaskningsmedel har 48 timmar, akupunktur var 24¨- 48 timmar, vissa typer massage 24 timmar, ultraljud behandling 48 timmar. Finns mängder bara man vet hur man hittar i TR 1 för ridsporten där förövrigt karenslistan uppdateras varje år tillsammans med alla regeländringar och kan köpas från förbundet, samt på STC hemsida www.travsport.se/artikel/karenstidslistor bla.
 
Sv: Karenstider

Mycket som ändrats sedan jag var aktiv för 8 år sedan.
Alla 24 och 48 timmars verkar vara ersatta med 0 och 96 timmar
Akupunktur, ultraljud och LED/värme var 24-48 timmar
men är ändrat uppåt såg jag vid en snabb koll.

länk till ridsportförbundets listor
www3.ridsport.se/Tavling/Dopning/Karenstidslistor/

länk till STCs listor:
www.travsport.se/artikel/karenstidslistor

observera att det kan förekomma skilnader mellan förbundens listor
 
Sv: Karenstider

Mycket som ändrats sedan jag var aktiv för 8 år sedan.
Alla 24 och 48 timmars verkar vara ersatta med 0 och 96 timmar
Akupunktur, ultraljud och LED/värme var 24-48 timmar
men är ändrat uppåt såg jag vid en snabb koll.

länk till ridsportförbundets listor
www3.ridsport.se/Tavling/Dopning/Karenstidslistor/

länk till STCs listor:
www.travsport.se/artikel/karenstidslistor

observera att det kan förekomma skilnader mellan förbundens listor

Jo jag vet att det är 96H på LEDljusterapi, kiropraktik o liknande (shockwave ultraljud osv) eftersom jag jobbar med det, men jag undrar hur dom står sig till osteopat behandling.

Vanlig handmassage är det ju 0 timmar på konstigt nog eftersom dom satta karens på blue lotion:crazy::mad:..
 
Sv: Karenstider

Kollar man på karenslistan för produkter för utvärtes bruk är de 0h på blue lotion om jag inte läser helt tokigt.
 

Liknande trådar

M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 137
Senast: Marie_Ozzy
·
S
Hoppning ”Har dopat sina hästar” Misstänkta landslagsstjärnan riskerar fyra års avstängning Ridsporten skakas av en stor dopningsskandal...
Svar
4
· Visningar
1 262
Hästvård Usch, jag blir tokig:crazy: Känns aningens jobbigt när två helt motsatta metoder rekommenderas av olika veterinärer och hovslagare, jag...
2
Svar
27
· Visningar
6 686
Senast: Cheval
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 142
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp