Kärlek till hästar..

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare emelieMadicken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 685
E

emelieMadicken

Jag har sedan 2,5 år tillbaka min första, alldeles egna ponny. För en månad sedan flyttade hon med mig till min gymnasieskola, och det känns helt underbart. Två minuters gång mellan stall, skola och mitt eget boende och jag kan äntligen vara i stallet mellan 3 och 5 gånger per dag. Vi har haft en hel del problem tillsammans, aggressivitet och jag har inte klarat av henne, gjort många misstag. Men med massa träning och hjälp, min ponnys tålamod och vilja, så känns det nu som att allt liksom börjar reda ut sig, och jag är så himla lycklig.

Från att ha varit utan hästen i ett halvår då hon har varit skadad och bott hos min syster, till att vara i stallet hos ponnyn nästan hela dagarna på en kort tid. Ja, det går så lätt att vänja sig vid det. Nu är det första gången jag är hemma från skolan på en månad, och nio timmar sedan jag var i stallet. Och jag saknar redan min häst!

Har någon mer än jag tänkt på hur otroligt nära man kommer sin häst? Efter alla problem vi löst tillsammans, alla gånger hon gjort mig på bättre humör och hjälper en att slappna av, glömma alla problem för en stund, så älskar jag henne så otroligt mycket. Min häst är min absolut bästa vän, och jag kan inte tänka mig ett liv utan henne.

Vet att det kan låta konstigt men har tänkt på hur otroligt mycket hästarna ger tillbaka till oss människor som spenderar vår tid tillsammans med dem, all glädje de ger, allt de lär oss om både hästar, människor och inte minst oss själva. Allt de gör för oss och hur vackra och stolta djur dem fakiskt är.

Min häst har gett mig livsglädje och en vilja att utvecklas, lärt mig att slappna av och försöka ta saker som de kommer, acceptera mina egna brister och lyssna på andra individer. Öppnat upp en helt ny sida hos mig själv. Och även om jag gör så många misstag med min häst ibland, så känns det som att jag bara lär av det och att hon hela tiden hjälper mig att förstå hur jag ska kunna göra rätt i fortsättningen.

Jag var mest bara tvungen att skriva av mig lite.. Undrar om det finns någon av er bukare som har ett alldeles speciellt band med er häst, har de hjälpt er genom något svårt, eller har ni kanske kunnat hjälpa dem på något vis?

Sv: Kärlek till hästar..

Jaaa hästar ger mycket mer tillbaka än vad vi ger till dom :love:
Jag hade ett jääätte starkt band till min förra häst, vi var Piff och Puff, Ronny och Ragge, Emil och Alfred! Vi kunde irritera ihjäl oss på varandra, hon var ett sursto och jag har kasst tålamod i längden, men kärleken vinner alla odds och
ett band som vårat får jag aldrig tillbaka, det kan jag säga redan nu, hon var
speciell, en one of a kind. :)

Haha, känner igen det.. ;)

Visst är det fantastiskt med sådana hästar.. Vad hände med henne?

Håller med dig :)
Hästar är underbara och intelligenta djur. Så mycket misstag man kan göra, ändå finns dom där för en. Att jag ibland gör precis det man inte ska göra, har min häst glömt till nästa ridpass.
Min häst är liksom mitt liv, utan henne, inget mig. Jag älskar henne!

Hästar ÄR underbara djur. Man får så mycket tillbaks av dom. Inte bryr dom sej om hur man är klädd eller har skitigt hår. Dom tar en för vad man är.
Önskar att många människor oxå gjorde det. Vi har mycket att lära oss av djuren!
Är man lessen någon dag så känner pållen det dirrekt. Hon sticker in sitt huvud under min arm. Jag är här matte.
Du är min människa så är jag din häst...:love::bow:

Att få växa tillsammans med en eller flera hästar och lära av varandra är något alldeles speciellt:love: att följa unghästarna i deras utveckling och se hur rädslor sakta försvinner och erövras.

En av hästarna i stallet står lite närmare mitt hjärta än de andra, vi trivs som bäst på våra långa promenader eller när vi står lutade mot varandra i hagen och tittar ut över åkrarna och bara är.:love:

Såå fantastiskt! Många hästägaren (hästmänniskor för övrigt), hittar oftast inte "det" med hästen. Man kanske inte förstår det, de gånger man har blivit nobbad, avbockad, biten ect Det TAR TID, men det kan vara väldigt svårt att orka den tiden, och det orkar man inte.

Men en dag, så händer det... <3

Jag fick uppleva det, nobbad och avbockad, irriterad, tråkig. Men jag började träna från marken, ge tid till honom (min häst) och göra det bästa av situationerna, det var jobbigt, men det var det värt. Jag vet inte vad jag skulle göra utan honom. Det har blivit så lätt i vardagen, den bli aldrig tråkig, det är den bästa tiden på året.

Inga långa turer till hage, ropar jag namnet, japp...då kommer pållen travandes, öronen högt spetsade och ett 'brummande'. Kliar jag honom vid manen, kliar han tillbaks, små cirklar med överläppen på min hans ovansida, och inget nafsande!

Så ta vara på all tid som du får...varenda minut är viktigt! Mitt livs bästa vän! <3

Han är dock inte min häst trots att jag önskar att han vore det:crazy: men jag vet att han har det bra i sitt stall och i flocken och jag får spendera hur mycket tid jag vill med honom:love:. vi har arbetat mycket på marken och trots att han är ledaren i flocken så är han mer än villig att arbeta för mig och se mig som sin ledare.

I somras hade vi "koträning" när kossorna kom blev han förskräckt och hoppade flera meter bakom mig och hade hög svansföring och fladdrande näsborrar. efter att ha gått fram och tillbaka utanför kohagen och sjungit koskit i hagen ( han blir lugn om man sjunger för honom trotts att det låter illa) så brydde han sig inte när en hel koflock kom dundrande mot oss.

I sådana stunder känner man sig både lite stolt över honom och att det är fantastiskt att han har förtroende för lilla konstiga mig på två ben utan hovar eller sans:angel:

Såå fantastiskt! Många hästägaren (hästmänniskor för övrigt), hittar oftast inte "det" med hästen. Man kanske inte förstår det, de gånger man har blivit nobbad, avbockad, biten ect Det TAR TID, men det kan vara väldigt svårt att orka den tiden, och det orkar man inte.

Men en dag, så händer det... <3

Jag fick uppleva det, nobbad och avbockad, irriterad, tråkig. Men jag började träna från marken, ge tid till honom (min häst) och göra det bästa av situationerna, det var jobbigt, men det var det värt. Jag vet inte vad jag skulle göra utan honom. Det har blivit så lätt i vardagen, den bli aldrig tråkig, det är den bästa tiden på året.

Inga långa turer till hage, ropar jag namnet, japp...då kommer pållen travandes, öronen högt spetsade och ett 'brummande'. Kliar jag honom vid manen, kliar han tillbaks, små cirklar med överläppen på min hans ovansida, och inget nafsande!

Så ta vara på all tid som du får...varenda minut är viktigt! Mitt livs bästa vän! <3

Sitter o nickar, ler. Känner igen det så väl.. Dagarna då man har allt annat "färdigt", eller när det är som mest stressigt är det som underbarast att bara stå och mysa. Kan sitta i boxen hur länge som helst och bara titta på min underbara ponny..

Håller med... Det tar tid! jag vet inte hur många gånger folk har sagt till mig att hästen har skruv lös, varför säljer jag inte henne osv...? jag undrar faktiskt vad som fått mig att kämpa vidare, men jag är glad för det! Så glad!

Det bara har växt fram... och nu vill jag vara med henne hela tiden, hon är verkligen min bästa vän! Vi är ett team nu!

till och med personer i min närhet kommer fram och berömmer för att vi ser mer samspelta ut nu än för ett år sedan, det värmer!

Jag håller med er andra, djuren är inte dömande, de ser en själv precis som den man är, och de finns alltid där.
Min häst har lärt mig så mycket, hittat sidor hos mig jag inte visste.. Hon är verkligen fantastisk min lilla häst! Hon är speciell men så himlans smart och klok. De gör en på ett sånt bra humör över att bara finnas. Jag älskar mina familj, mina vänner, men jag älskar ingen så mycket på det sättet som jag älskar min Doris. Det är speciellt, men jag kan inte leva utan henne. Vad jag älskar den hästen! Vad skulle jag gjort utan Doris? Hon har lärt mig massor med henne, och inte bara jag har lärt mig, utan även andra.

Vi har verkligen vänt motgångar till framgångar och kämpat ihop, vi har mött motgångar men tillsammans utvecklats unikt tillsammans och vänt motgångar till framgångar.

Det är svårt att förklara med ord... Men jag älskar min Doris så otroligt mycket!

Senast ändrad av en moderator:

jag har kännt så där med en häst i mitt liv, det var inte min egen häst utan familjens, en travhäst, pappa körde trav.
jag var dock mycket med och skötte om henne, jag red henne även ibland.
vi har haft henne som litet föl, egen uppfödning. jag var bebis då.
så har haft henne hela min uppväxt.
hon och jag hade ett speciellt band, pappa och hon också.
hon var liksom en i familjen. hon var alltid beskyddande på nåt sätt.
man kände att hon skyddade en.
det var såatt det var vi som höll hennes huvud i vår famn när hon slöt sina ögon,
blev mycket känsligt och mycket gråt långt efteråt.
kommer ihåg att jag storlipa som nån liten unge i flera timmar :/
rest in peace, <33

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 364
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 661
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 205
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Elitloppet – en gång om året!
  • Ofräsch häst?