Karpaltunnelinflammation

Sv: Karpaltunnelinflammation

Jag har 3 pacienter med karpaltunnelsyndrom. 1 är opererad för det men det återkommer.
De får laser en gång i veckan och det svarar de otroligt bra på och tävlar utan problem hela tiden.
Jag tycker att vara och varannan häst över 5 år har nån form av detta problem, i varje fall reagerar de så på lasern i varj efall.

Vad tror du att det beror på att de svarar så bra på lasern? Tror du att smärtlindringen som lasern ger spelar in?
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

Jag skriver allt här och vill någon veta vilken veterinär så pm:a mig!
Allt inom parantes är mina tilllägg i anteckningar alt. för att förklara om någon inte förstår lite ord. Det är mina anteckningar, men jag ansvar inte för eventuella fel ;)


Så här står det i anteckningarna;

Klininsk bild; Fyllnad vid carpalsenskidan samt fyllnad under carpus. Svarar ofta dåligt på behandling.
Oftast kraftigt halt direkt efter ansträning som avklingar efter ett par dagar. Påminner om carpit vid körning. Hästen hänger på töm eller/och känns dubbelsidigt halt. Blir gradvist halt vid lopp.
Vid dressyr, ovillig.
Påminner ofta om gaffelbandskada (hög) men ömmar dock ej vis palpation. Ömmar vid högt böjprov

Tänkbara orsaker;
- Tidig hård träning (reaktion i tillväxtzon?) + dragningar i det inte färdigväxta skelettet
- Backträning (översträckning av carpus)
- Dressyrarbete (ökningar/överrörlighet)
- Kan träning på mjuka underlag påverka?
- Sabelbenhet predisponerade
- Tung häst (hårdare genomtramp)
- Hög fart

Förträning i carpaltunneln
-Tunga hästar på mjuka underlag
-Upprepade småblödningar + bristningar
-Yttre våld

Behandling
Ta bort exostoser (benbildning), frisera skadad vävnad, uppspaltning av carpaltunneln

Prognos
Exostos utan djup senskada -mycket god prognos (konvalecens 3-4 mån)
Exotos med djup senskada - god prognos (konvalecens 5-6 mån)
Förträning i tunneln -god prognos (konvalecens 4- 5 mån)
Muskelskada, övergång till sena -hyfsad prognos (konvalecens 6 mån)
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

intressant tråd. satt och googlade vid datan om detta problem som jag nu fått besked om att min märr har...
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

Mycket intressant tråd faktist :) Min häst har även han mest troligt fått en förträngning i karpaltunneln, men vi har som sagt inte fått det konstaterat ännu veterinärerna är inte riktigt färdiga med honom ännu men de resonerar kring karpaltunneln och mest troligt är det en förträngning det handlar om sen är det inte säkert om han behöver operation eller ej men jag hoppas att vi får slippa den delen iaf, får helt enkelt hålla tummarna och se, har inte fått rida honom på drygt 2månader bara skritta vid hand ca 10min/dagligen och stå i "sjuk"hage om dagarna.
I morgon kommer veterinären och kollar upp honom så jag hoppas att vi kommer fram till någonting och kan börja behandla eller göra något åt saken känns som att allt står still vid tillfället..
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

Känner en häst som är opererad för detta. Resultatet blev mycket lyckat . Han tävlar förfullt och har inte haft några problem med sina framknän efter operationen. Tidigare fick han behandlas efter var och varannan start.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Någon som vet ngt om att behandla med cytostatika för omgivningsallergi på hund? Har en gammal hund och han får mycket biverkningar av...
Svar
17
· Visningar
1 860
Senast: fijja
·
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: Cambrie
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: monster1
·
Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp