"Kassa" urgamla sadlar på ridskola

Hästarna skiter i om det är en söm eller stropp är trasig eller om färgen är blekt på lädret.
För hästen är det viktigast att stoppningen är okej och det kan den vara även på en 30 år gamal sadel om den under åren har blivit omstoppad.
Självklart ska sadlarna ligga bra på hästarna och inte hamna i bakvikt, ta upp detta problemet med ägaren/styrelsen det kanske finns ett svar bakom.
Tyvärr tycker jag över lag att många allround sadlar ger stolssitts specielt hos nybörjare som inte har sittsen sedan innan.
 
Det beror ju också på hur ridskolan drivs. Alla ridskolor är ju inte föreningsdrivna, många drivs av företag och så har man samarbete med en förening. I dessa fall har ju inte styrelsen något alls med sadlar att göra.
Många verkar ju dock se på även föreningsdrivna ridskolor som företag. Dvs man kommer dit, rider, åker hem för det är vad man betalar för. Och klagar på hur det sköts. Många verkar glömma att föreningen är medlemmarna, föreningen är inte tänkt att funka med betalande kunder utan behöver ideella insatser också. Gör alla lite så blir det inte så tungt för någon. Om Pia däremot ska både vara kassör, tävlingsledare, baka bullar och skaffa sponsorer till moderna sadlar går Pia in i väggen till slut.
 
Då tycker jag du ska gå med i alla styrelser där du tycker att något inte sköts. Alla.

Vilken jäkla ton, det är väl inte @AnnDerry s ansvar att ridskolorna sköts?
OM jag är medlem i en klubb och tycker något är skit kan jag välja att försök få till en förändring eller att skita i problemet, vilket tror du har störst påverkan till det bättre för hästarna? O_o
Fortsätt du att skita i hur djur har det i din närhet, jag gör det inte. :banghead:
 
Min ridskola drivs som ideell förening och jag vet att ekonomin är allt annat än god. Man får det att gå runt på lektionsavgifter, privathästuppstallning och bidrag från kommunen. Sadlarna är allt ifrån lite äldre till helt nya. Alla möjliga märken, inte bara billiga. Det viktigaste är att den passar hästen. Vissa har paddar men de flesta har det inte. Sadelutprovare tas ut några gånger per år dels för de nya hästarna men även för att kolla hur befintliga hästars sadlar fungerar.
 
Många verkar ju dock se på även föreningsdrivna ridskolor som företag. Dvs man kommer dit, rider, åker hem för det är vad man betalar för. Och klagar på hur det sköts. Många verkar glömma att föreningen är medlemmarna, föreningen är inte tänkt att funka med betalande kunder utan behöver ideella insatser också. Gör alla lite så blir det inte så tungt för någon. Om Pia däremot ska både vara kassör, tävlingsledare, baka bullar och skaffa sponsorer till moderna sadlar går Pia in i väggen till slut.
Absolut, så är det ju. Jag påpekade bara att ”gå med i styrelsen” i många fall inte relaterar alls till hästarnas skötsel eller utrustning..
 
Har erfarenhet av kommunal ridskola och privat. Det satsas inte många ören från kommunen på den kommunala ridskolan. Jag har sagt till min gubbe att han får åka till den lokala ridskolan med alla mina träns, sadlar, täcken, lindor, benskydd, ridstövlar, ridbyxor etc om det händer mig något. Han har ingen koll vad priset är för de olika sakerna så han kan inte sälja dem. Samt att jag tänker att barnen och hästarna kan ha mycket roligt med alla mina färgglada träns, schabrak, benskydd etc.
Den privata ridskolan hade också mycket väl använda sadlar och träns. När jag tittade på de 30 ponnyer som den ridskolan hade, deras ryggar, så tänkte jag ofta: kära nån, hur är det ens möjligt att hittat någon sadel till dem.

För övrigt: jag är en Stübben-älskare
 
@Lipperta blir lite nyfiken på vad du har för bild av ridskolor generellt ?
Har du erf av många ridskolor där hästarna sköts undermåligt ?

Jag frågar av genuint intresse, för det är så främmande för mig. Här i stan (Norrköping) har vi 3 etablerade ridskolor och hästarna sköts oerhört nogsamt på alla tänkbara sätt. Både gällande allmän omvårdnad, utrustning och avvägt arbete anpassat efter individ osv.

I grannstaden Linköping med omnejd finns flera lika välskötta ridskolor. Samma med Mjölby, Boxholm osv.

När jag bodde ute på Värmdö i yngre år så även där var det väldigt välskötta hästar på ridskolorna .

Jag tror faktiskt att 95% av ridskolor ser ut så år 2018 i Sverige och har gjort i decennier, allt bättre i ökande takt gällande tillgång till olika sadlar, sadelprovning, förebyggande hälsa veterinärvård osv. Samt djurskyddskrav på utevistelse, boxmått osv.

En ridskolehäst i mina ögon utifrån det, har det väldigt ofta betydligt bättre än väldigt många hobbyhästar som ägs privat som står överallt hos enskilda ägare .
 
Senast ändrad:
Majoriteten av småponnysarna går väl antagligen med nybörjare. Och det är väldigt få nybörjare/föräldrar till nybörjare som vet hur man sadlar. När jag jobbade på ridskola var det något vi behövde gå igenom nästan varje vecka, likförbannat skulle ”pappa hjälpa till” genom att kasta upp sadeln så den dunsade ner i ryggen. Sen spände sadelgjorden snabbt och hårt. Oavsett hur många gånger jag visade och förklarade att man ska vara försiktig. :banghead:
Så fruktansvärt vidrigt, tyckte om en ridskola som sadlade och tränsade för nybörjare, att börja sadla och tränas fick barn och vuxna göra efter en helkväll med genomgång hur.
 
Sedan hur små ponnyer pratar vi om?
Vet genom en som drivit ponnyridskola (ponnyer mellan ca 85 till 110cm), och när hon ville skaffa ordentliga sadlar ej ponnyputa till ponnyerna så fanns det inte till dom små att köpa om hon nu inte hade haft ekonomi till handsydda.
 
Sedan hur små ponnyer pratar vi om?
Vet genom en som drivit ponnyridskola (ponnyer mellan ca 85 till 110cm), och när hon ville skaffa ordentliga sadlar ej ponnyputa till ponnyerna så fanns det inte till dom små att köpa om hon nu inte hade haft ekonomi till handsydda.
Det här är ju så stört. Att de enda bomsadlarna i shettisstorlek som går att hitta är indiska hopplösa stoppade med Gud vet vad och med enorma kåpor.
 
@Lipperta blir lite nyfiken på vad du har för bild av ridskolor generellt ?
Har du erf av många ridskolor där hästarna sköts undermåligt ?

Jag frågar av genuint intresse, för det är så främmande för mig. Här i stan (Norrköping) har vi 3 etablerade ridskolor och hästarna sköts oerhört nogsamt på alla tänkbara sätt. Både gällande allmän omvårdnad, utrustning och avvägt arbete anpassat efter individ osv.

I grannstaden Linköping med omnejd finns flera lika välskötta ridskolor. Samma med Mjölby, Boxholm osv.

När jag bodde ute på Värmdö i yngre år så även där var det väldigt välskötta hästar på ridskolorna .

Jag tror faktiskt att 95% av ridskolor ser ut så år 2018 i Sverige och har gjort i decennier, allt bättre i ökande takt gällande tillgång till olika sadlar, sadelprovning, förebyggande hälsa veterinärvård osv. Samt djurskyddskrav på utevistelse, boxmått osv.

En ridskolehäst i mina ögon utifrån det, har det väldigt ofta betydligt bättre än väldigt många hobbyhästar som ägs privat som står överallt hos enskilda ägare .

Jag har sett en del dåligt skötta i mina ögon, de flesta har varit bra.
Ridskolor blev mest satt som ett exempel då det ju är vad tråden handlar om. Man ska självklart anmäla alla typer av misskötsel av djur.

Jag har inte sett sadlarna som TS beskriver och inte heller hur ponnysarna hugger efter dom som spänner sadelgjorde, därför tycker jag TS ska anmäla om hon tycker det är anmälningsbart.
 
Sen dottern började på ridskola har jag reflekterat över hur gamla och slitna sadlarna är på ridskolorna. Sadlar på dagens ridskolor är i många fall så att jag själv hade kunnat rida i dem utan att de ens skulle varit nya när jag började rida 1990. Samtidigt ser jag massor av billiga inte fullt så gamla sadlar typ Stübben scandica, artus eller tristan som kostar under 3000. Är det så dålig ekonomi på ridskolorna? Eller passar dessa gamla sadlar bara så perfekt? (sannolikt inte eftersom de har paddar, bröstor eller svanskappor)
Flera sadlar är också defekta inte i bommen men kosmetiska effekter, stroppar och dylikt.

Är det ett utbrett problem? Eller är det bara min dotters ridskolor som det är så här på.
Vet inte hur utbrett det är, på min ridskola är det inte så. Hästarna har hopp- och dressyrsadlar (2 sadlar var, alltså), alla köps visserligen begagnade men det är Stübben, Prestige - den typen av sadlar. Inte sämre än vad som ligger på privathästarnas ryggar.
 
Angående Skeltons gamla Stubbensadel så kan man väl anta att han har stoppat om den med jämna mellanrum. Troligtvis så är kåpor och säte anpassade efter honom och sedan har han stoppat om den och använt paddar för att passa in den till olika hästar. En bra och fräsch stoppning är ju det viktigaste för hästen.

Hoppsadlar tycker jag är lättare att få att funka på många olika hästar, oavsett modell, dressyrsadlar är svårare. Dessutom sitter man ner mycket mer i en dressyrsadel så därför är det viktigare att den ligger bra. Allroundsadlar är oftast också lättare att passa in på flera olika hästar eftersom de inte heller sluter om lika mycket bakom bogbladen, som en dressyrsadel gör.

Ni som undrade på vilket sätt sadlarna utvecklats. Framförallt så har kanalen blivit bredare på nya sadlar av dyrare modeller. Många moderna ridhästar behöver även kortare sadlar, så tex Equipe och Amerigo har korta anläggningsytor.

På en ponnyridskola finns oftast inte så många ridhästar av "modern modell", därför är det troligare att äldre, väl omstoppade, allround och hoppsadlar fungerar fint. Även om en nyare inpassad sadel troligtvis hade varit ännu bättre.
 
J
Jag avser inte nya stübbensadlar utan begagnade. En tio år gammal sadel ser jag inte som ett problem men det är nog ytterst få som är tio år snarare 30-35år.

Vettig sits är inte möjligt i dessa sadlar inte för barn i dotterns ålder 4-5år de sitter ofelbart i stolsits.
Jag ser det också på ”min” ridskola. I alla fall på ponny verkar det användas allroundsadlar mot hopp, nästan omöjligt att hamna i lodrät sits och onödigt svårt att knäcka lättridningen då man sitter i stolsits.
 
Tycker just stubben måste vara en av dom få mest hållbara sadelmärken. Hade nyss en stubben tristan, och så skön den va. Va inne på att köpa en ny men det var jättesvårt att få tag på ny, ÅF kläckte ur sig att dom inte fått den frågan på många år, haha. Andrahandsvärdet är väldigt dåligt.

Tycker också många ridskolesadlar inte alltid ser så sköna ut. Men jag har allt sett att vissa tar hjälp av utprovare så dom ska sitta ok på hästarna. För mig som måste ha en sadel som passar mig och häst så skulle jag inte kunna börja rida på ridskola av den anledningen.
 
Tycker just stubben måste vara en av dom få mest hållbara sadelmärken. Hade nyss en stubben tristan, och så skön den va. Va inne på att köpa en ny men det var jättesvårt att få tag på ny, ÅF kläckte ur sig att dom inte fått den frågan på många år, haha. Andrahandsvärdet är väldigt dåligt.

Tycker också många ridskolesadlar inte alltid ser så sköna ut. Men jag har allt sett att vissa tar hjälp av utprovare så dom ska sitta ok på hästarna. För mig som måste ha en sadel som passar mig och häst så skulle jag inte kunna börja rida på ridskola av den anledningen.

Sökte, för skojs skull, på hastnet, begagnad utrustning, sadlar.
103 träff på "stubben" och 46 träff på "stübben".

149 träff av 2970 begagnade sadlar.
Det är möjligt att det gömmer sig ytterligare några där annonsören skrivit ut modellnamn i stället för fabrikat.
"prestige" gav 253 napp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp