"Kassa" urgamla sadlar på ridskola

Bifogade filer

  • Nick skelton.png
    Nick skelton.png
    207,8 KB · Visningar: 183
Just det :D
Han red i OS i Seul 1988 och vann guld OS 2016 i Rio med denna stubbensadeln. Alltså är den minst 30 gammal
Vilken tur att han inte visste om att gamla sadlar är så otroligt dåliga i jämförelse med moderna. :up: Jag väntar fortfarande med spänning på den tekniska förklaringen vad det är som gör att moderna sadlar är så väldigt mycket bättre som någon tyckte vi borde fatta.
 
Om du tror att hästarna blir misskötta, så sluta genast att stödja detta ställe. Är det nog illa kan du överväga att anmäla.
Du kan även ta upp detta med någon som jobbar där är prata om din oro och dina frågor.

Att de hugger mot gjordspänning tycker jag är en stor varningsklocka.
 
Handlar ju inte om hur seriös man är, personal kostar pengar, mycket pengar. Det finns helt enkelt inte personal för att hjälpa alla med allt även om det hade varit ett drömscenario för alla som jobbar på ridskola
Det är väl ändå en personal som leder själva ridlektionen och den bör definitivt ha en genomgång med föräldrarna som ska leda hästarna! Det kostar INTE pengar. Självklart behövs inte personal för att leda hästarna - det var att man inte gick igenom säkerheten jag syftade på.
 
Om du tror att hästarna blir misskötta, så sluta genast att stödja detta ställe. Är det nog illa kan du överväga att anmäla.
Du kan även ta upp detta med någon som jobbar där är prata om din oro och dina frågor.

Att de hugger mot gjordspänning tycker jag är en stor varningsklocka.

Barnen rider typ en kvart 3-6 åringar. Så typ första gången är en introduktion men eftersom det är betala per gång så kommer det konstant nya elever

Dottern slutade där innan jul.
 
Senast ändrad:
@FadeAway utifrån de ridskolor jag är bekant med så är de mycket måna om att sadlarna ska passa hästarna och har oftast samarbete med sadelutprovarfirmor som kommer regelbundet för genomgång av alla hästarna och sadlarna. En ridskolehäst är värd väldigt mycket för verksamheten så man har inte råd att tulla på dess brukbarhet gällande att gå med dålig utrustning.

Att sadlar inte passar din väldigt unga dotter gällande dennes sits har jag svårt att se som att det är en aspekt i sammanhanget ang passande sadlar på ridskolehästarna.
Jag har lika svårt att se att det skulle vara ekvivalent med illapassande sadlar för att några ponnyer grinar och surar när någon lägger på sadeln/spänner gjorden.

Jag minns att du haft någon tidigare tråd ang ditt missnöje som förälder över ridskolan ditt barn går på ?
Jag hade i ditt fall letat efter en ridskola du känner förtroende för . Det finns många väldigt bra ridskolor, dock måste man ju inse att det sällan finns något som är exakt som man själv hade gjort hade man själv haft den typ 👍

Jag bor tyvärr på vischan så utbudet på ridskolor är rätt skralt. Men det är nog ett problem att mina barndomstidskolor är uppdaterade med intressanta upplägg.

Jag begär inte att sadlar ska vara anpassade för min fyraåring. Men jag anser att tyngdpunkten ska vara korrekt så att de inte ligger i bakvikt.
 
Det tog mig minst 6-7 ridturer attvänja mig från allround sadel till hoppsadel. Fram tills dess att jag vante mig hamnade ja lätt lite framåt, något jag märkte väldigt väl själv. Dåvarande även något jag ofta fick beröm på ridlektioner just min sits å mina händer.
 
Sen dottern började på ridskola har jag reflekterat över hur gamla och slitna sadlarna är på ridskolorna. Sadlar på dagens ridskolor är i många fall så att jag själv hade kunnat rida i dem utan att de ens skulle varit nya när jag började rida 1990. Samtidigt ser jag massor av billiga inte fullt så gamla sadlar typ Stübben scandica, artus eller tristan som kostar under 3000. Är det så dålig ekonomi på ridskolorna? Eller passar dessa gamla sadlar bara så perfekt? (sannolikt inte eftersom de har paddar, bröstor eller svanskappor)
Flera sadlar är också defekta inte i bommen men kosmetiska effekter, stroppar och dylikt.

Är det ett utbrett problem? Eller är det bara min dotters ridskolor som det är så här på.

Jag hade inte haft några problem med kosmetiska defekter, särskilt när det gäller utrustning som används av barn och nybörjare. Det blir ett enormt slitage på grejerna om man inte vet hur de ska hanteras, så då kan man lika gärna låta folk slita på fula grejer istället för att behöva ta den värdeminskning det skulle innebära att låta dem slita på grejer i snyggt skick.

Om sadlarna däremot inte passar hade jag slutat rida på den ridskolan. Dåligt anpassad utrustning ser jag som att man inte tar väl hand om hästarna och därmed är det en verksamhet jag inte vill sponsra. På samma sätt som dåligt foder, dåliga hagar etc.
 
Jag hade inte haft några problem med kosmetiska defekter, särskilt när det gäller utrustning som används av barn och nybörjare. Det blir ett enormt slitage på grejerna om man inte vet hur de ska hanteras, så då kan man lika gärna låta folk slita på fula grejer istället för att behöva ta den värdeminskning det skulle innebära att låta dem slita på grejer i snyggt skick.

Om sadlarna däremot inte passar hade jag slutat rida på den ridskolan. Dåligt anpassad utrustning ser jag som att man inte tar väl hand om hästarna och därmed är det en verksamhet jag inte vill sponsra. På samma sätt som dåligt foder, dåliga hagar etc.
Eller så går man med i styrelsen och jobbar för en förändring?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp