"Kassa" urgamla sadlar på ridskola

Det är lite djärvt att tolka irriterade ponnyer som dåligt tillpassad utrustning.
Visst kan det vara en orsak till beteendet, men ponnyer kan bitas av olika skäl.

Ja det kan ju finnas rimliga orsaker som ej är felsittande sadlar. Men det känns ju lite skumt att en majoritet av småponnysarna gör det.
 
OK.
Men vad i hela friden spelar det för roll att ridskolorna har gamla sadlar?

Ja, Stübben har väl fått stämpeln som "hållbara ridskolesadlar".
Och det är väl jättebra med ett fabrikat som håller i en evighet!
ja verkligen supersadlar! När jag växte upp på 80-talet så var de det bästa man kunde ha! Min första egna sadel var en 20 år gammal stubben, jag var överlycklig!
 
Ja det kan ju finnas rimliga orsaker som ej är felsittande sadlar. Men det känns ju lite skumt att en majoritet av småponnysarna gör det.
Kan ju bero på att folk tror att de ska spänna ordentligt med en gång på de stackars hästarna. En ridlärarkompis berättade att de hade fått skära loss en sadel för pappan hade spänns gjorden så hårt att kunde inte få upp den :(
 
Kan ju bero på att folk tror att de ska spänna ordentligt med en gång på de stackars hästarna. En ridlärarkompis berättade att de hade fått skära loss en sadel för pappan hade spänns gjorden så hårt att kunde inte få upp den :(

Det förvånar mig inte. Vi har varit med på betala per gång lektioner där förälder ska leda. Då är det inga genomgångar och det är ett under att olyckor inte sker. :(
 
Men det står ju att det handlar om 30 år gamla sadlar. Utvecklingen sen dess är ju enorm. En 30 år gammal sadel är inte bra, helt enkelt.
En bra sadel är en välsittande sadel som passar häst och ryttare. Åldern har inget med det att göra. Utvecklingen går framåt men så stor skillnad är det inte. Man gör fortfarande sadlar på samma vis, bommarna och stoppning skiljer sig en del och det har kommit en del bomlösa/med mycket flexibla bommar men skillnaden gör inte gamla obrukbara. Och gamla kvalitetssadalar slår alla gånger nya billighetssadlar.
 
En bra sadel är en välsittande sadel som passar häst och ryttare. Åldern har inget med det att göra. Utvecklingen går framåt men så stor skillnad är det inte. Man gör fortfarande sadlar på samma vis, bommarna och stoppning skiljer sig en del och det har kommit en del bomlösa/med mycket flexibla bommar men skillnaden gör inte gamla obrukbara. Och gamla kvalitetssadalar slår alla gånger nya billighetssadlar.
Jo, det är faktiskt väldigt stor skillnad.
 
Ja det kan ju finnas rimliga orsaker som ej är felsittande sadlar. Men det känns ju lite skumt att en majoritet av småponnysarna gör det.
Majoriteten av småponnysarna går väl antagligen med nybörjare. Och det är väldigt få nybörjare/föräldrar till nybörjare som vet hur man sadlar. När jag jobbade på ridskola var det något vi behövde gå igenom nästan varje vecka, likförbannat skulle ”pappa hjälpa till” genom att kasta upp sadeln så den dunsade ner i ryggen. Sen spände sadelgjorden snabbt och hårt. Oavsett hur många gånger jag visade och förklarade att man ska vara försiktig. :banghead:
 
Det där är nog väldigt olika. På vår ridskola har vi fina, fräscha sadlar, både allround- och dressyr-.
 
@FadeAway utifrån de ridskolor jag är bekant med så är de mycket måna om att sadlarna ska passa hästarna och har oftast samarbete med sadelutprovarfirmor som kommer regelbundet för genomgång av alla hästarna och sadlarna. En ridskolehäst är värd väldigt mycket för verksamheten så man har inte råd att tulla på dess brukbarhet gällande att gå med dålig utrustning.

Att sadlar inte passar din väldigt unga dotter gällande dennes sits har jag svårt att se som att det är en aspekt i sammanhanget ang passande sadlar på ridskolehästarna.
Jag har lika svårt att se att det skulle vara ekvivalent med illapassande sadlar för att några ponnyer grinar och surar när någon lägger på sadeln/spänner gjorden.

Jag minns att du haft någon tidigare tråd ang ditt missnöje som förälder över ridskolan ditt barn går på ?
Jag hade i ditt fall letat efter en ridskola du känner förtroende för . Det finns många väldigt bra ridskolor, dock måste man ju inse att det sällan finns något som är exakt som man själv hade gjort hade man själv haft den typ 👍
 
Sen dottern började på ridskola har jag reflekterat över hur gamla och slitna sadlarna är på ridskolorna. Sadlar på dagens ridskolor är i många fall så att jag själv hade kunnat rida i dem utan att de ens skulle varit nya när jag började rida 1990. Samtidigt ser jag massor av billiga inte fullt så gamla sadlar typ Stübben scandica, artus eller tristan som kostar under 3000. Är det så dålig ekonomi på ridskolorna? Eller passar dessa gamla sadlar bara så perfekt? (sannolikt inte eftersom de har paddar, bröstor eller svanskappor)
Flera sadlar är också defekta inte i bommen men kosmetiska effekter, stroppar och dylikt.

Är det ett utbrett problem? Eller är det bara min dotters ridskolor som det är så här på.

Kan man vinna OS guld i modern tid (London 2012) i en gammal stubben, kan man nog lära sig rida i en sådan också. De är utmärkta sadlar som har en mycket längre livslängd än dagens mjuka kalvskinnsadlar.
https://2.bp.blogspot.com/-jkOUWewZ...2_10157426073595235_2589971891839764786_n.jpg (bild på skeltons sadel)
 
Sen dottern började på ridskola har jag reflekterat över hur gamla och slitna sadlarna är på ridskolorna. Sadlar på dagens ridskolor är i många fall så att jag själv hade kunnat rida i dem utan att de ens skulle varit nya när jag började rida 1990. Samtidigt ser jag massor av billiga inte fullt så gamla sadlar typ Stübben scandica, artus eller tristan som kostar under 3000. Är det så dålig ekonomi på ridskolorna? Eller passar dessa gamla sadlar bara så perfekt? (sannolikt inte eftersom de har paddar, bröstor eller svanskappor)
Flera sadlar är också defekta inte i bommen men kosmetiska effekter, stroppar och dylikt.

Är det ett utbrett problem? Eller är det bara min dotters ridskolor som det är så här på.

Jag ser inte gamla sadlar som ett problem. Faktiskt. Är de gamla och väldigt slitna är det absolut ett problem, ja, men inte annars. Sadlar håller länge om de bara skötts någorlunda, och äldre sadlar var ofta av helt fantastisk kvalité.
Min "love of life" på min barndoms ridskola hade en Stübben Siegfried -82, och det här var alltså i början/mitten av 10-talet. Jättetrevlig sadel på alla sätt, jättetrevligt skick och jättetrevlig att rida i!
Min egna häst har en Kieffer Donau -94. Den ser dock inte så rolig ut längre....:angel: Men är fullt funktionell och fortfarande riktigt bra, trots att den är rent av misshandlad, åtminstone sista åren...
Så jag tycker inte att gamla sadlar behöver betyda någonting faktiskt. Det finns ingen anledning att hänga upp sig på att utrustningen är gammal. så länge den är funktionell.
 
Har man bra skolhästar som man känner väl så vet man om/att de klarar att bli ledda av orutinerade med små barn på ryggen. Jag har sällan genomgångar mer än att smacka är snabbare, prr och dra i tygeln bakåt är stopp. Gå brevid hästens bog/hals. Mer orkar inte folk lyssna och jag gillar learning by doing i den mån det går. Gör någon något knasigt så tar man det då. Knattelektioner har sällan högre tempo än att det funkar.

Sadlar... Det är omöjligt att alla elever sitter bra i alla sadlar. Själv lärde jag mig rida den eran då ALLA skolhästar hade stubben och det blev ryttare av mig med, trots att det dröjde lite med den lodräta sitsen och det var svårt att få effekt av skänkeln med två lager tjockt läder mellan häl och häst de första åren. Sålänge sadeln passar hästen och är i hjälpligt rätt storlek för majoriteten av hästens ryttare så får man nog vara nöjd. I den bästa av världar så hade ju varje häst flera uppsättningar sadlar utefter storlek på ryttare men det blir lite dyrt och svårt i praktiken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp