Kasst immunförsvar!

Piek

Trådstartare
Finns det något att göra åt det? Jag är konstant förkyld! Blir bra i en vecka, kommer igång lite med träningen för att sen vakna med ont i halsen och täppt näsa. Jag är så trött på det!

Jag äter helt okej mat, väldigt sällan skräpmat. Sallad och frukt är det väl sådär med men blir iaf nånting ett par gånger i veckan.
Har sedan en tid tillbaka ätit mivi total kvinna vitamintilskott och jag rör mig i den mån jag kan beroende på hur förkyld jag är men allra minst blir det promenaden till och från jobbet varje dag.
För ett par år sedan tog jag en massa prover för att se om jag hade nån brist eller konstiga värden, de hittade ingenting och sa i princip att jag bara hittade på...

Så finns det nånting man kan göra, äta eller dricka för att få hålla sig frisk?
 
Jag har alltid kallat mig själv för "förkylningsmagnet" eftersom jag så otroligt lätt blir förkyld. Är dessutom sjuk i några månader i sträck varje gång, så det har inte varit många dagar om året jag fått vara frisk. Huset jag bott i hela mitt liv hade en hel del mögelskador och sedan vi flyttade för tre år sedan har jag blivit frisk! Jag blir inte alls sjuk som förr, varken i längd eller antal. Så i efterhand har jag insett att det förmodligen var huset som gjorde mig så sjuk...
 
Spritar du händerna? Jag har ingen egen erfarenhet (sällan sjuk) men min mor har helt blivit av med sina återkommande förkylningar sen hon började använda handsprit flera gånger dagligen.
 
Tvätta händerna mycket och ät ingefära dagligen. Ingefära innehåller fina saker som motverkar virus, en riktig undergörare!

De senaste åren har jag blivit noga med att tvätta händerna efter att ha varit i offentliga miljöer eller träffat mycket folk. Det räcker att ha varit en runda i affären och tagit i en kundvagn, massor av folk har tagit i dem. Jag har inte varit förkyld på flera år.

Röker du? Sluta direkt isf.
 
Röker inte och spritar nästan aldrig händerna även om jag tvättar dom ganska ofta. Jobbar i butik så det blir mycket kundkontakt så kanske vore en idé att skaffa lite handsprit :) tack för tipset! @Araminta och @lady_vip
 
Träna inte om du är sjuk...

Men boosta immunförsvaret kan man ju göra på olika sätt, om man bortser från redan nämnt så skulle jag lägga lite fokus på kosten. Som jag själv blivit dålig på att hålla men c-vitamin rika tingestar. Helst skulle jag säga, inte i tablettform. Man måste ju ändå äta, så då kan man ju lika gärna äta bra med vitaminer. Vitkål, chili, paprika, nypon innehåller bra med c-vitamin, mörka bär som (svenska) blåbär, svarta vinbär och de där snudd på oätliga men superdupernyttiga Aronia bären (som växer typ överallt i miljonprogrammen).
 
Börja med att gurgla med saltvatten morgon och kväll. Rör ut 1 msk salt i ett glas vatten (kallt eller ljummet) och gurgla. Svälj inte utan spotta ut. Ta också en sked honung morgon och kväll (skölj munnen noga efteråt eller borsta tänderna så att du inte får hål i tänderna). När du är sjuk så ökar du på och gurglar med saltvatten så ofta du kan och orkar och äter flera skedar honung varje dag.
När du är förkyld eller om någon i din närhet/någon du träffar är sjuk så skölj näsan med saltvatten. En nässköljare är en suverän hjälp när man är snuvig eller vill slippa bli det. Det finns att köpa på apoteket. Du behöver inte köpa det svindyra saltet som är till utan det går lika bra med salt utan jod som finns att köpa i affären. Hur mycket salt och vatten du ska ta står i bipacksedeln. Både saltvatten och honung gör det svårare för bakterier och virus att få fäste och är man redan sjuk så förkortar det antalet dagar man är sjuk ordentligt.
Du kan alltså både förebygga sjukdom genom att gurgla saltvatten, skölja näsan och äta honung varje dag och förkorta sjukdomen när den väl har brutit ut.

Var också noga med att aldrig ta dig i ansiktet om du inte precis innan har tvättat händerna. Det är svårt att låta bli att klia när det kliar men klia då hellre med ärmen än med handen som är full av virus och bakterier.

Tvätta alltid händerna när du kommer hem och så ofta du kan annars med. Om du har hälsat i hand, snutit dig eller tagit i sådant som andra tar i som ledstänger eller dylikt så tvätta händerna genast eller så snart du kan. Om du är iväg så är en liten spritflaska i handväskan bra att ha till hands. Det finns också servetter med sprit som man kan ha i fickan.

Se till att dina mineralnivåer är på topp. Ät lite extra zink, c och d-vitamin. Det är immunförsvarshöjande. D-vitamin är ett måste när sommaren är över och c-vitamin bör man äta året runt och dubbla dosen vid sjukdom. Om du tål pollen så kan echinacea vara ett sätt att förhindra ständiga förkylningar. Då börjar du genast du känner att det är påväg eller om någon i din närhet är sjuk. Det höjer också immunförsvaret.

Se också till att äta och sova ordentligt. Du behöver få i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler och sömnbrist gör att immunförsvaret blir sämre. Tyvärr brukar multivitaminmineraltabletter ha så lite innehåll att det varken gör till eller ifrån. Att träna lagom mycket och få frisk luft varje dag ökar också immunförsvaret. En promenad på lunchen kan göra stor skillnad om du har möjlighet till det. Särskilt vintertid då det ofta är mörkt både när man åker till och från jobbet. Vi behöver dagsljus för att hålla oss friska.

Se också till att du alltid är varm och torr om fötterna. Att frysa eller vara blöt om fötterna är som att be om att bli sjuk. Mössa på när det är kallt för att förhindra nedkylning den vägen. Nedkylning i sig gör inte att man blir sjuk men om du har en infektion i kroppen och blir nedkyld så sätter viruset/bakterierna igång och förökar sig. Av samma anledning ska man inte ta ner feber till varje pris utan låt febern göra sitt jobb. Man får feber för att kroppen försöker göra sig av med virus och bakterier genom att höja kroppstemperaturen för att på så vis döda eller iallafall försvåra för bakterier och virus att föröka sig. Det är bara om man är så sjuk att man inte kan/orkar dricka eller om man har så ont att man behöver smärtlindring som man ska ta mediciner som alvedon, treo, ipren eller liknande.

Se också till att vila när du är sjuk. Kroppen behöver lugn och ro när man är sjuk så att köra på som vanligt är ingen bra ide för det gör att man är sjuk längre.

Krya på dig!
 
Som andra sagt; träna inte med en förkylning i kroppen till att börja med, men sen är det ett rätt vanligt fenomen med förkylningar den här tiden på hösten när bakteriepoolerna är igång igen (diverse skolor, dagis, fritids). Tvål och vatten räcker långt för handtvätt och sen är det så att honung är inte bara sött, nyttigt och gott, det är också bakteriedödande så att ha honung i te, eller dricka som varmt (aldrig kokande) honungsvatten är bara win win.

Rekommenderar att du hittar en lokal biproducent och köper direkt från dylik, för den honungen är avsevärt bättre och avsevärt godare än den som köps i affär!
 
Finns det något att göra åt det? Jag är konstant förkyld! Blir bra i en vecka, kommer igång lite med träningen för att sen vakna med ont i halsen och täppt näsa. Jag är så trött på det!

Jag äter helt okej mat, väldigt sällan skräpmat. Sallad och frukt är det väl sådär med men blir iaf nånting ett par gånger i veckan.
Har sedan en tid tillbaka ätit mivi total kvinna vitamintilskott och jag rör mig i den mån jag kan beroende på hur förkyld jag är men allra minst blir det promenaden till och från jobbet varje dag.
För ett par år sedan tog jag en massa prover för att se om jag hade nån brist eller konstiga värden, de hittade ingenting och sa i princip att jag bara hittade på...

Så finns det nånting man kan göra, äta eller dricka för att få hålla sig frisk?

När jag jobbade som förskolevikarie förut blev jag utsatt för vääldigt mycket virus, var förkyld och hade ont i halsen från och till i flera månader. Började sedan äta antioxidanter och det hjälpte! :)
Sen ingefärs- och citronte ska vara bra mot förkylning och hals.
 
@TinyWiny Tack så jätte mycket för ditt utförliga svar! Ska det vara salt utan jod även när man gurglar saltvattnet? Honung har jag i kylen så det ska jag försöka få i mig :) finns det nån honung man köper i vanliga affären som är bättre eller sämre?
Finns det något som innehåller mycket zink som man kan äta eller tar man det som tillskott?

@Elektronen Vad för antioxidanter åt du? :)

@em-pirre c-vitamin ska jag tänka på tack!
 
@TinyWiny Tack så jätte mycket för ditt utförliga svar! Ska det vara salt utan jod även när man gurglar saltvattnet? Honung har jag i kylen så det ska jag försöka få i mig :) finns det nån honung man köper i vanliga affären som är bättre eller sämre?
Finns det något som innehåller mycket zink som man kan äta eller tar man det som tillskott?

@Elektronen Vad för antioxidanter åt du? :)

@em-pirre c-vitamin ska jag tänka på tack!

Det saltet du gurglar med kan vara med eller utan jod, det spelar ingen roll. Varför man ska ta salt utan jod i näsan är för att jod svider i näsans slemhinnor.

Svensk honung är absolut bäst. Utländsk honung kan ibland ha varit upphettad och det är inte alltid det står på. Om den har varit upphettad så har det goda i honungen dött för honung ska inte värmas över 42 grader för det överlever inte det som gör att bakterier och virus hämmas utav honungen. Det är därför man ska äta honungen som den är och inte blanda den i hett te. Det kan man visserligen göra för sötmans skull men det hjälper inte om man är sjuk.

Det finns visserligen zink i en heldel mat men tar man det som tillskott så vet man att man får det i sig. Du kan läsa på den här sidan vilka livsmedel som innehåller zink http://matkalkyl.se/naringsamnen61.php och om du äter mycket av de livsmedlen så behöver du ju inte ta tillskott också :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
836
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 104
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp