Bukefalos 28 år!

Kasta sig fram över hindret?

Sammetsflickan

Trådstartare
Är det bara jag som tycker att det är VÄLDIGT många som kastar sig fram över hinderna? Och då menar jag allt ifrån 110 - elit nivå.

Vad tycker ni?
Är det såhär man är följsam och ger bra eftergift utan att störa hästen i språnget?

Exempelbild:
pic4160.jpg
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

Kan inte annat än att hålla med. Det kan ju långt ifrån underlätta för hästen att få ryttaren framkastandes på varje spräng :crazy:
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

jag har själv en tendens att "överhoppa" själv som ryttare.. Vet inte faktiskt varför jag lätt gör det. Hoppar 60 cm hinder som det vore 1.60 i stället. Men ddet är en träningssak! ;) Alla har vi ngt att träna på! :)
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

*kl*

Som en kompis till mig sa när hon för första gången på typ 15 år satt på en ponny när hon satt upp och hoppade min. "Jag borde nog börja hoppträna med den här. Om jag kastar mig fram som jag brukar göra när jag rider ponny så lär jag trilla av, för halsen tar ju slut!" :p
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

*kl*

Som en kompis till mig sa när hon för första gången på typ 15 år satt på en ponny när hon satt upp och hoppade min. "Jag borde nog börja hoppträna med den här. Om jag kastar mig fram som jag brukar göra när jag rider ponny så lär jag trilla av, för halsen tar ju slut!" :p

Haha den var bra :P
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

:D
Jag försöker hitta min (ganska dåliga) balanspunkt över hästen, hålla tag i manen och egentligen bara hoppas att hästen hoppar av sig själv.
Kör i princip med att stå upp, hålla i manen och blunda...det högsta jag hoppat är nog ett enstaka hinder på 90.
Banor på 60-70 är döläskiga.
50 cm är ok om det är en trygg häst :p

Men nej, i det exemplet du visar gör det nog mer skada än nytta, lika så de som tappar balansen för att de inte håller i sig ordentligt, vet man med sig att det inte går så bra med balans/sits och/eller att hästen hoppar så man rycker den i munnen eller något så är mantag en väldigt bra grej. Något som dock verkar vara sällsynt idag.
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

Jag tar alltid mantag när jag travhoppar. Jag är verkligen SKITKASS på hitta rytmen i travhopp. Så jag får träna på det varje vecka när vi har hoppträning. Det är skitnyttigt för både mig och hästen men för att inte risker att rycka han i munnen, hoppa av för tidigt (som är mitt absolut största problem, att inte vänta på hästen) eller bli efter i språnget så brukar jag ställa mig svagt i fältsits och grabba tag i manen sista två stegen innan han hoppar av. Just för att jag verkligen suger på att travhoppa.

Fattar inte att just det ska vara så förbannat svårt!!!
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

Kan inte annat än att hålla med. Det kan ju långt ifrån underlätta för hästen att få ryttaren framkastandes på varje spräng :crazy:

För att inte tala om vad flera decimeters rafsande med sporrarna lär göra... :crazy:

MimiFly skrev:
Men nej, i det exemplet du visar gör det nog mer skada än nytta, lika så de som tappar balansen för att de inte håller i sig ordentligt, vet man med sig att det inte går så bra med balans/sits och/eller att hästen hoppar så man rycker den i munnen eller något så är mantag en väldigt bra grej. Något som dock verkar vara sällsynt idag.

Nämen mantag serru, det är ju för nybörjare det. :grin:

*kl*
Nä, jag tycker också det ser för bedrövligt ut, och jag förstår inte heller varför folk sysslar med det.
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

Nämen mantag serru, det är ju för nybörjare det. :grin:

Inte för dem heller längre tydligen, såg en lektion där nybörjare skulle ge sig på att hoppa en mindre bana (20 cm hinder typ, inga jätteskutt för hästarna, men förmodligen enormt för barnen...) och då var det inte tal om något "hålla i manen"

2 st for som vantar när de tappade balansen...
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

KL

Själv har jag ofta intentionen att ta mantag, men på nåt sätt så missar jag det. Antingen rent psykiskt, att jag glömmer bort det, men inte heller helt sällan fysiskt; jag missar manen och rafsar lite vid sidan av :D
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

jag kastade mig fram innan över hindren, gick på ridskola då och visste inte att jag gjorde det ens (ingen sa till mig). sen så började jag rida hos min granne med tävlings hästar, fick mycket bättre sits och fick privat lektion på ett avels sto som skulle ridas till. där så fick jag äntligen reda på att jag hoppade ett 90 hinder som om det vore ett 150 hinder :angel: fick lära mig att vänta in hindret istället och vips så kan man hoppa ordentligt utan att hästen blir störd över hindret :p.

tror att min sits från början började av att jag ville bli jockey (dvs jockey läder och sits över hindrena XD) och att alla andra gjorde det :( fick en chock senast jag var på ridskolan och såg att de i min fd grupp fortfarnade satt med händerna i manen böjda ryggar och åkte häst :(. är väldigt glad över att jag slutade där men ledsen över att jag slösade bort 15 år med att åka häst
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

Inte för dem heller längre tydligen, såg en lektion där nybörjare skulle ge sig på att hoppa en mindre bana (20 cm hinder typ, inga jätteskutt för hästarna, men förmodligen enormt för barnen...) och då var det inte tal om något "hålla i manen"

2 st for som vantar när de tappade balansen...

Jösses. Stackars ungar. Man behöver ju inte avskräcka dem för all framtid.
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

Jösses. Stackars ungar. Man behöver ju inte avskräcka dem för all framtid.

Tycker inte man lär sig tillräckligt på en del ridlektioner.. Man måste ju öva upp balansen lite innan man börjar hoppa, men ändå. Kanske inte så roligt för småbarn att trilla av :( även om de måste hända ngn gång
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

Jag red så läääänge, tills jag började i en hoppspecial på ridskolan - då sa äntligen ridläraren till mig att skärpa mig :p Jag kastade mig fram på vartenda hinder, 30 cm som 80. Nu vet jag iaf hur jag ska göra.

Men jo, ganska vanligt är det ju.
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

Har funderat lite på det här (ja, jag har för mycket fritid, tydligen :p). Kanske kan många ryttares usla sits och hoppteknik förklaras med hoppsadelns utveckling? De flesta av dagens hoppsadlar har ju knappt varken knä- eller vadstöd som håller emot, utan skänklar och överliv får flaxa omkring bäst de vill.
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

En duktig ryttare borde väl ha så pass koll på sina ben att dom inte behöver dm-stora stöd? Stöd underlättar säkert men jag tycker även man ska kunna rida utan.
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

Jag håller helt med dig, men det ser ju ofta inte ut så i verkligheten. :)
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

Håller med till en viss del med mantag, men även de i eliten tar mantag rätt ofta men man hinner nog inte se det rikgt fast det med att kasta sig framåt som i exemplet ser det ut som han ska hoppa högre än hästen..
 
Sv: Kasta sig fram över hindret?

Mantaget i sig är ju en trygghet i balansen innan man hittar stödet i benställning o fottrycket i stigbyglarna. samt ben vinkel o framliv.:laugh:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 491
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
584
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 991
Senast: hollypolly
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
927
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp