Bukefalos 28 år!

Lösa hundar

Vilka har skrivit det då?

Själv har jag typ aldrig fått frågan. En tjurig bonde (som jag sket i, hunden var uppe på grusvägen och fick absolut vara lös där) och en hundrädd vad jag kan komma på och där såg jag det själv på avstånd och kopplade så fick jag ett tack.

Vet inte om jag brukar se på buke att folk låter hunden ränna runt och skrämma folk faktiskt.

Jag har liksom tränat lydnad inne i stadsmiljö där polis kört förbi på gågatan och väldigt tydligt sett att hunden är lös och bara vinkat glatt. Lillhunden var ofta lös vid hundmöten de sista åren och jag fick inte frågan en enda gång om jag kunde koppla. Jag upplever helt enkelt inte att världen är så anti lösa lydiga hundar som det ibland låter som på buke.
Forum överlag representerar sällan verkligheten, det är viktigt att komma ihåg ibland..får jag någon respons ute på promenader så är den inte annat än positiv. Så som folk är på det här forumet och på vissa andra känner jag inte alls igen med hur majoriteten av folk jag möter varje dag är.
 
Senast ändrad:
Du får gå tillbaka i tråden och leta själv om du hittar något annat än de som av princip vägrar koppla när de blir ombedda.

Du får nog citera. Sen beror det på. Skulle jag möta någon otrevlig (som bonden i mitt exempel) så kopplar jag inte av ren princip bara för att jag får en utskällning. Man måste inte lyda folk bara för att man har hund. Eller gör du likadant i andra sociala situationer om du blir utskälld? Lyder personen?
 
Du får nog citera. Sen beror det på. Skulle jag möta någon otrevlig (som bonden i mitt exempel) så kopplar jag inte av ren princip bara för att jag får en utskällning. Man måste inte lyda folk bara för att man har hund. Eller gör du likadant i andra sociala situationer om du blir utskälld? Lyder personen?
Jag har upprepat vad jag och andra har skrivit, att man ska visa hänsyn. Påstår du motsatsen får du leta själv. Brukar du bemöta andra som ber dig om något med att vara otrevlig?
 
Jag har upprepat vad jag och andra har skrivit, att man ska visa hänsyn. Påstår du motsatsen får du leta själv. Brukar du bemöta andra som ber dig om något med att vara otrevlig?

Nu hänger jag faktiskt inte med vad du menar med varken första eller andra. Du skrev ju att jag skulle leta att folk skrev att de hade hundar lösa oavsett vad omgivningen kände?

Var skrev jag att jag var otrevlig? Jag skrev att att om DOM är otrevliga så kopplar jag inte.
 
Är så fascinerande av alla som säger sig se och upptäcker djur innan hunden så dom kan kalla in.

Inte en chans att jag skulle se dessa före hunden sätt som eller känt luktenav dom, speciellt om hunden är lös och vi går på var sin sida av trädet. Ja uggleungar lämnar boet innan dom kan flyga.
Resized_20240424_120126.jpg
 
Enligt vad du svarat tidigare i tråden vägrar du koppla din hund även när du blir ombedd. Det är ingen som skrivit något om kadaverlydnad utan om hänsyn.

Jag kopplar när jag tycker att det behövs. Jag har som jag skrivit fått extremt få klagomål under alla år jag gått med lös hund. Jag har fått långt fler positiva kommentarer. Så jag litar nog hellre på mitt omdöme och vad jag upplever i verkligheten framför vad folk skriver på forum på nätet.
 
Men ärligt. Det är inte bara andra hundägare man ska ta hänsyn till utan även människor utan hund! @parellikusken har gett exempel på hur det är att vara hundrädd och glada hundägare som säger, det är ingen fara, han/hon är så snäll sååå. Visst kan en hund ta sig ur halsband/eller sele, inget är 100% säkert men det är fasiken så mycket säkrare än en lösspringande hund. Varför är det så svårt att ta hänsyn till andra människor?

Jag är inte hundrädd och är ibland hundvakt till min pappas hund (en labbe som är min katts bästis) som är sådär dumsnäll som labbar kan vara. Även om hon skulle vara stensäker, vilket hon inte är, så skulle jag aldrig komma på tanken att släppa henne i området jag bor i, närförort med grönområden.

Att ta hänsyn och tänka på andra personers rädslor, med eller utan hund, är inte för mycket att begära.
Ursäkta ett äldre inlägg i den här tråden men läser igenom den när jag stötte på detta. Kom tänka på att för ett litet tag sedan så höll jag på att plocka ur bilen när en granne (vi bor i samma lägenhetshus) kom med sin svarta labbe lös, hunden skällde och sprang fram till mig. Jag är inte 100% på hundspråk men i mina ögon så var det inte glada hälsningar, den såg inte så glad ut och sprang hela vägen fram till mig trots att grannen ropade efter den. Kändes mera som att den tyckte att det var en främmande människa på dess "hemmaplan" som den upptäckte när den kom hem efter en promenad, detta måste undersökas! Som tur är så är jag inte hundrädd och kunde stå kvar (sa att den var ohyfsad till hundens ansikte :p), innan den återvände till grannen som kom efter. Jag vet dock inte vad som hade hänt om jag hade börjat backa och/eller blivit rädd.

Detta var en labbe, en ras som jag vet oftast är väldigt snälla och jag är van vid en hoppande hund hemifrån, men jag begrep ändå där och då varför en del människor skulle tycka att det skulle vara obehagligt läskigt.

Grannen i fråga bad om ursäkt, och jag förlät. Förhoppningsvis så fick han en lektion i detta och tränar mera på sin inkallning.
 
Måste dock erkänna att jag är rasist när det gäller hundar och kallt räknar med att om det kommer en BC, jakthund eller brukshund så kommer det inte bli problem, men om det är shitbulls, småhundar eller andra blandraser så kan jag ibland bära min hund förbi för att det är så vanligt att dom springer fram. :meh:
Jag är inte en hundägare utan har bara gått ut med mammas hund vid behov, men jag minns två tillfällen när en lös hund kom fram var en labbe (beskriven i mitt förra inlägg) och en tollare (som visserligen stannade på mattes order men stirrade på mammas hund). Det hände inget men jag kom tänka på det när jag läste ditt inlägg ovan, jag bor i förort till storstad och min fördom är att här så kan det lika gärna vara en understimulerad hund som en oerfaren hundägare köpt och inte tränat tillräckligt 😅

Koppel ger mig åtminstone ett lugn att om hunden skulle börja gå fram till mig så kommer kopplet för det mesta att hejda den, brister kopplet så vet jag ändå att ägaren gjort sitt bästa för att undvika såna situationer.
 
Jag är inte en hundägare utan har bara gått ut med mammas hund vid behov, men jag minns två tillfällen när en lös hund kom fram var en labbe (beskriven i mitt förra inlägg) och en tollare (som visserligen stannade på mattes order men stirrade på mammas hund). Det hände inget men jag kom tänka på det när jag läste ditt inlägg ovan, jag bor i förort till storstad och min fördom är att här så kan det lika gärna vara en understimulerad hund som en oerfaren hundägare köpt och inte tränat tillräckligt 😅

Koppel ger mig åtminstone ett lugn att om hunden skulle börja gå fram till mig så kommer kopplet för det mesta att hejda den, brister kopplet så vet jag ändå att ägaren gjort sitt bästa för att undvika såna situationer.
Här är det bara blandraser, shitbulls och småhundar som springer fram. Bor i förort i Stockholm. 😅

Men skulle påstå att det är ett ägarproblem, mycket folk som tycker att alla hundar ska hälsa på varandra.

Vi har en man som vi kallar fiskmåsmannen för att han började skrika om att två hundar som möts är som två fiskmåsar, helt naturligt och så sorgligt om fiskmåsar inte får mötas osv osv när jag bad honom kalla in sin hund som han släppte lös mot min hund. 😄 😩

En annan kärring som skriker att hunden är ofarlig varje gång man möter henne, tills jag lackade ur (efter typ 10e gången jag träffat henne och hunden springer fram varje gång) och skrek på henne att hennes hund inte ska hälsa på mina hundar och hon tjaffsade emot och frågade varför inte 20talet gånger och följde efter mig tills jag började filma henne och hotade att polisanmäla henne om hon inte lämnade oss ifred.

Längtar tillbaka till skogen...
 
Det ar klara fordelar att ha Rottweilers ... de allra flesta lyssnar om man ber dem inte slappa fram sina hundar i alla fall. :cautious:
Bade nar jag haft mina rottisar i Sverige och i de flesta stater vi varit i har sa har vi traffat folk som haft losa hundar, hundar som statt och vralat i slutet av kopplet, eller slitit sig fran den som var ute med hunden.

Med en rottis sa gar det bra att fraga smahunds agaren som far absolut hysteriskt anfall for att man foser bort den lilla hunden fran ens egen med foten, om agaren vill att min hund ska ata upp den lilla?

Eller i vissa fall papeka att sa lange de haller hunden en liten bit fran min som sitter snallt for att hon ar TRANAD, inte for att hon kommer att acceptera att bli attakerad, sa kommer inte min att ata upp deras hund, som inte alls ar snall utan aggressive.

Det har varit svarare med Mallen, han ser ju sa "snall" ut, men han sager sjalv ifran sa da forstar andra hundagare att han inte bara skulle sitta och "ta emot" fran deras sma marodorer. Det ska bli intressant med en golden, hur mycket jag maste ryta i for att inte hunden ska bli pahoppad.
 
Ursäkta ett äldre inlägg i den här tråden men läser igenom den när jag stötte på detta. Kom tänka på att för ett litet tag sedan så höll jag på att plocka ur bilen när en granne (vi bor i samma lägenhetshus) kom med sin svarta labbe lös, hunden skällde och sprang fram till mig. Jag är inte 100% på hundspråk men i mina ögon så var det inte glada hälsningar, den såg inte så glad ut och sprang hela vägen fram till mig trots att grannen ropade efter den. Kändes mera som att den tyckte att det var en främmande människa på dess "hemmaplan" som den upptäckte när den kom hem efter en promenad, detta måste undersökas! Som tur är så är jag inte hundrädd och kunde stå kvar (sa att den var ohyfsad till hundens ansikte :p), innan den återvände till grannen som kom efter. Jag vet dock inte vad som hade hänt om jag hade börjat backa och/eller blivit rädd.

Detta var en labbe, en ras som jag vet oftast är väldigt snälla och jag är van vid en hoppande hund hemifrån, men jag begrep ändå där och då varför en del människor skulle tycka att det skulle vara obehagligt läskigt.

Grannen i fråga bad om ursäkt, och jag förlät. Förhoppningsvis så fick han en lektion i detta och tränar mera på sin inkallning.
Förmodligen absolut ingenting.
Det är helt naturligt för en hund att springa fram och kolla vem som är eller rör sig på dess revir.
Men oerhört få hundar gör annat än att springa fram och kolla och va lite småstöddiga :)
 
Här är det bara blandraser, shitbulls och småhundar som springer fram. Bor i förort i Stockholm. 😅

Men skulle påstå att det är ett ägarproblem, mycket folk som tycker att alla hundar ska hälsa på varandra.

Vi har en man som vi kallar fiskmåsmannen för att han började skrika om att två hundar som möts är som två fiskmåsar, helt naturligt och så sorgligt om fiskmåsar inte får mötas osv osv när jag bad honom kalla in sin hund som han släppte lös mot min hund. 😄 😩

En annan kärring som skriker att hunden är ofarlig varje gång man möter henne, tills jag lackade ur (efter typ 10e gången jag träffat henne och hunden springer fram varje gång) och skrek på henne att hennes hund inte ska hälsa på mina hundar och hon tjaffsade emot och frågade varför inte 20talet gånger och följde efter mig tills jag började filma henne och hotade att polisanmäla henne om hon inte lämnade oss ifred.

Längtar tillbaka till skogen...
Jisses 🤦‍♀️
Varför inte bara ta ett nej.
 
Förmodligen absolut ingenting.
Det är helt naturligt för en hund att springa fram och kolla vem som är eller rör sig på dess revir.
Men oerhört få hundar gör annat än att springa fram och kolla och va lite småstöddiga :)

Problemet ar nar personen hunden "bara ska kolla" ar hundradd. Varfor skulle min mamma, tillexempel, behova bli radd bara for att andra inte kan halla koll pa sina hundar? Hon tyckte det var jatte laskigt nar nagon kom med en hund som gick fot ... utan koppel.
For henne, och manga andra som ar hundradda, ar kopplet det som gjorde att hunden inte skulle komma fram till henne ...
 
Problemet ar nar personen hunden "bara ska kolla" ar hundradd. Varfor skulle min mamma, tillexempel, behova bli radd bara for att andra inte kan halla koll pa sina hundar? Hon tyckte det var jatte laskigt nar nagon kom med en hund som gick fot ... utan koppel.
For henne, och manga andra som ar hundradda, ar kopplet det som gjorde att hunden inte skulle komma fram till henne ...
Skrev ingenstans att det är rätt eller ens okej. Svarade bara på frågan vad hade hänt om.
 
Det ar klara fordelar att ha Rottweilers ... de allra flesta lyssnar om man ber dem inte slappa fram sina hundar i alla fall. :cautious:
Bade nar jag haft mina rottisar i Sverige och i de flesta stater vi varit i har sa har vi traffat folk som haft losa hundar, hundar som statt och vralat i slutet av kopplet, eller slitit sig fran den som var ute med hunden.

Med en rottis sa gar det bra att fraga smahunds agaren som far absolut hysteriskt anfall for att man foser bort den lilla hunden fran ens egen med foten, om agaren vill att min hund ska ata upp den lilla?

Eller i vissa fall papeka att sa lange de haller hunden en liten bit fran min som sitter snallt for att hon ar TRANAD, inte for att hon kommer att acceptera att bli attakerad, sa kommer inte min att ata upp deras hund, som inte alls ar snall utan aggressive.

Det har varit svarare med Mallen, han ser ju sa "snall" ut, men han sager sjalv ifran sa da forstar andra hundagare att han inte bara skulle sitta och "ta emot" fran deras sma marodorer. Det ska bli intressant med en golden, hur mycket jag maste ryta i for att inte hunden ska bli pahoppad.

Det är jobbigt med Golden! ALLA bara antar att alla Goldens är snälla och släpper fram både barn och hundar till den. Ingen respekt eller sunt förnuft alls! Mycket lugnare med en hund som ser lite farligare ut!
 
Förmodligen absolut ingenting.
Det är helt naturligt för en hund att springa fram och kolla vem som är eller rör sig på dess revir.
Men oerhört få hundar gör annat än att springa fram och kolla och va lite småstöddiga :)
Hm, du tror inte att den hade följt efter och/eller börjat tro att det är en lek om jag hade blivit rädd och börjat backa, eller i värsta fall hoppat/sprungit undan?
Jag tänker att småstöddiga hundar brukar ju sluta när man inte får någon respons, men om de skulle få någon respons? För oss negativ respons, men antagligen positiv respons för dem.

För människor som har en viss vana av hundar så kanske det låter självklart att man ska ignorera hunden om man vill få den att sluta. Men inte alla har sådan kunskap, eller så reagerar de rädda automatiskt med att vilja komma undan föremålet för rädsla.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 007
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 321
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
751
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp