Lösa hundar

Dillen

Trådstartare
Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa?

Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund att kunna gå lös. Många timmar med långlina har det blivit, och nu är hon så pass duktig att jag känner att hon inte behöver någon lina längre. Hon drar inte på vilt, hon har inget intresse av att springa fram till människor eller hundar. Jag kallar alltid in henne och ber henne gå vid min sida vid möten med andra, och hon har ett stoppkommando.

Ändå känns det som att väldigt många blir triggade för att man säger att man låter hunden gå lös. Min hund skulle inte ha ett bra liv om hon behövde gå kopplad jämt. Hon behöver den friheten som det ger att vara utan koppel. Jag förstår att det finns hundrädda. Men de lär ju vara rädda för kopplade hundar också.

Låter ni era hundar gå okopplade?
 
Min hund går lös ungefär 90% av tiden, men inte längsmed trafikerad väg och inte om jag möter en kopplad hund på till exempel gångväg eller stig. Då kopplar jag alltid för säkerhet och artighet.

Edit: jag har ingenting emot lösa hundar, men om jag kopplar vid möte vill jag att de gör detsamma.
 
Jag har inte hund.

Men blir smått irriterad varje gång jag möter lösa hundar på promenadvägarna i naturreservaten jag brukar gå i.
Jag har mer en en gång blivit nästan översprungen av lösa hundar när deras människa ska ropa in hunden.
Och jag är lite hundrädd, framför allt runt lösa hundar av större raser eller andra lite läskiga raser. Kopplade hundar kan jag ta ut avståndet ifrån och då är jag inte rädd.
Jag har även gått mycket med en vän som är mer hundrädd än mig, då har vi fått vända och åka hem för att vi mött lösa hundar.

Så nej, det är inte rimligt att ha lösa hundar på promenadvägar där man ofta möter folk, och speciellt inte där det faktiskt är koppeltvång året runt.
 
En anledning till att jag själv är skeptisk många gånger är för att en stor andel hundägare överskattar hur väldresserade deras hundar är.

Jag har inget alls emot hundar som på riktigt är lydiga, även med störning. MEN även sådana hundar vill jag se kopplade på ställen där man ska ha koppel på. Det finns gott om ställen som uttryckligen har koppeltvång, där det inte räcker med "lydig hund" och det vill jag att folk respekterar för allas skull. Och, jag ser gärna att man kopplar hunden om man möter någon, även om hunden är 100% lydig. Släng på ett enkelt retrieverkoppel, det går snabbt och så visar man omgivningen att man tar ansvar.

Hur många gånger jag hört "Min hund kan vara lös, det är inga problem!" följt av "Ja det är klart den sticker om det dyker upp en fågel eller ett rådjur..." kan jag inte ens räkna. Det är ett oerhört vanligt resonemang i vissa kretsar.
 
Jag bryr mig inte sålänge hunden inte kommer fram mot mig/min hund. Här räknas även när de inte går hela vägen fram. (Eller när de hinner komma springande mot en tills ägaren kallar in även om de inte kommer ända fram)

Sen kan jag tycka att eftersom hunden ändå ska gå bredvid dig vid möten så är det väll okomplicerat att snabbt klicka fast ett koppel eller dra över ett retriverkoppel 🤷‍♀️.
Jag har alltid ett retriverkoppel i fickan när vi går promenad.
 
Mina hundar går lösa ibland. Ena hunden drar på djur numera om djuren är för nära, tyvärr. Så jag väljer mina platser väldigt väl och håller väldigt god uppsikt, framförallt så här års. Jag önskar att jag kunde träna henne med långlina, men tyvärr så vet hon väldigt väl när hon har lina och inte. Och med lina så går hon klistrad vid min sida.

Möter vi folk så agerar vi lite olika. Antingen så är det fotgående, sitta still vid kanten eller få koppel på. Vad vi väljer beror på situation, hur den vi möter reagerar. Verkar personen rädd så är det givet att man kopplar.

Folk eller andra hundar är inte intressant för mina hundar.
 
Bor jag på ett ställe där det är lite folk så jag har mer koll på vilka som har koll på sina hundar är det väl lugnt, men på större ställen gillar jag det inte, just eftersom det nämnts ovan sällan är så att hundägaren har så bra koll på sin hund som den tror.

Nu är detta skrivet utifrån att jag har min egen hund med mig ute, annars bryr jag mig inte om lösa hundar.

Min brukar gå lös, men kopplar alltid vid möte eller stannar och håller i halsbandet.
 
Jag blir jätteirriterad på folk som har hundarna lösa där andra hundar och folk vistas och inte kopplar hundarna vid möten osv.
Jag har en hund som blivit påflugen och biten ett flertal gånger genom åren av lösa hundar. Det har lett till att han har blivit osäker.
Jag har varit hundägare i 33 år och upplever att folk har en stor övertro på sina hundar och lydnaden. Självklart finns det många som har lydnad men verkligen jäkligt många som inte har den lydnad de tror. Också väldigt många som inte kan läsa sin hund och tror att den är mycket harmlösare mot okända hundar än vad den faktiskt är.

Jag som mötande kan OMÖJLIGT veta om någon har bra pli och om hunden verkligen kommer lämna oss ifred.

Så jag vänder alltid på klacken och går en annan väg om jag möter någon med lös hund. Min ska inte bli biten fler gånger.
 
Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa?

Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund att kunna gå lös. Många timmar med långlina har det blivit, och nu är hon så pass duktig att jag känner att hon inte behöver någon lina längre. Hon drar inte på vilt, hon har inget intresse av att springa fram till människor eller hundar. Jag kallar alltid in henne och ber henne gå vid min sida vid möten med andra, och hon har ett stoppkommando.

Ändå känns det som att väldigt många blir triggade för att man säger att man låter hunden gå lös. Min hund skulle inte ha ett bra liv om hon behövde gå kopplad jämt. Hon behöver den friheten som det ger att vara utan koppel. Jag förstår att det finns hundrädda. Men de lär ju vara rädda för kopplade hundar också.

Låter ni era hundar gå okopplade?
Du kan väl ha din hund lös på platser där andra inte vistas? Det är ingen rättighet att ha hund och få ha vilken hundhållning man vill.
Jag anser att man som hundägare har en skyldighet mot sina medmänniskor att de ska känna sig trygga runt en.

Mina tex är lösa jättemycket hemna i trädgården. De lider knappast av att bli motionerade eller rastade i koppel.
 
I teorin så är jag okej med det. I praktiken... nej tack, pga träffat för många som påstår att deras hund är lydig och så springer den ändå fram till människor, andra hundar eller drar på vilt. Möter man någon så tycker jag att det är vanligt hyfs att koppla oavsett hur lydig hunden är. På många offentliga platser (fler platser än man kan tro!) råder koppeltvång så där är det bara att ta på snöret och se glad ut.

Min hund får inte vara okopplad annat än på inhägnat område. Han är inte på långa vägar tillräckligt lydig än - oklart om han någonsin blir det - och vi rör oss ofta nära trafikerade vägar där det varken är tillåtet eller lämpligt med lös hund. Dessutom har han utseendet emot sig, så både hundrädda människor och hundar som inte är socialt säkra kan reagera på honom. Då är det bra att kunna samla upp kopplet och raska förbi så fort som möjligt.
 
Min hund går lös så ofta det går, vilket är när vi är ute i skogen eller ute i andra marker där jag kan räkna antalet möten vi fått på en hand och vi har bott här i några år. Men även där kopplar jag självklart i god tid innan vi får möte.

Jag tycker att det är ett jäkla oskick med folk som går med okopplad hund på vältrafikerade gångvägar och inne på typ centrums gågata. Min erfarenhet är att det är brukar vara en viss typ av hundägare som ofta har en viss ras också :angel: Absolut aktiva personer med väldresserade hundar som tävlar sport, men som verkar vara totalt oförstående till att centrala stan under rusning inte är en lämplig plats att gå med lös hund (även reglerat i lokala ordningsföreskrifter).
Jag kan till viss del hålla med om att det är bra för de flesta hundar att få strosa friare utan koppel, men då är det ju upp till mig som ägare att tillfredsställa det på lämplig plats utan att ofrivilliga involveras. Och om hunden nu är väldresserad och håller sig vid förarens sida även som lös så ser jag inte riktigt hur det ger mer frihet än med koppel på ändå.

Delvis OT; ibland blir jag som hundägare fan deppig när jag ser hur vissa andra ägare hanterar det där med ömsesidig respekt. Har hört lite för många resonera att man måste räkna med att det kan komma fram lösa hundar i skogen, och inte alls verkar se det som ett problem att hunden jagar vilt för "den kommer tillbaka inom max 5 min".
 
Tycker det beror på hund och omgivning.

Mina tidigare flattar lämnade inte min sida och där vi bodde mötte vi ingen ute i skogen. Om hunden inte har benhård inkallning ska den inte vara lös.

Nuvarande lilla litar jag inte en sekund på. Inkalllning funkar enbart i lina. Han är endast lös i hundpark.
 
Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa?

Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund att kunna gå lös. Många timmar med långlina har det blivit, och nu är hon så pass duktig att jag känner att hon inte behöver någon lina längre. Hon drar inte på vilt, hon har inget intresse av att springa fram till människor eller hundar. Jag kallar alltid in henne och ber henne gå vid min sida vid möten med andra, och hon har ett stoppkommando.

Ändå känns det som att väldigt många blir triggade för att man säger att man låter hunden gå lös. Min hund skulle inte ha ett bra liv om hon behövde gå kopplad jämt. Hon behöver den friheten som det ger att vara utan koppel. Jag förstår att det finns hundrädda. Men de lär ju vara rädda för kopplade hundar också.

Låter ni era hundar gå okopplade?

Jag tänker att folk får ta ansvar för sina fobier och rädslor. Så länge hunden inte går fram till dem så får den existera även utan ett koppel.

Jag blir lika glad varje gång jag ser en väldresserad hund gå lös! Men de hundar som inte kommer på inkallning, är aggressiva eller på annat sätt blir farliga eller stör omgivningen ska vara kopplade.
 
Det tillåtet med lös hund om man har sån pli på den att den håller sig till sin förare, men tyvärr så är det allt för få hundägare som har den plin. Rent generellt så skulle jag vilja påstå att de som har det oftare har sina hundar kopplade än de som inte har det.
Jag tänker att folk får ta ansvar för sina fobier och rädslor. Så länge hunden inte går fram till dem så får den existera även utan ett koppel.

Jag blir lika glad varje gång jag ser en väldresserad hund gå lös! Men de hundar som inte kommer på inkallning, är aggressiva eller på annat sätt blir farliga eller stör omgivningen ska vara kopplade.
Jag tycker att man som hundägare kan visa hänsyn till de som är hundrädda och koppla hunden.
 
Min hund går lös ungefär 90% av tiden, men inte längsmed trafikerad väg och inte om jag möter en kopplad hund på till exempel gångväg eller stig. Då kopplar jag alltid för säkerhet och artighet.

Edit: jag har ingenting emot lösa hundar, men om jag kopplar vid möte vill jag att de gör detsamma.

Varför ska det faktum att du kopplar din ha nån påverkan på om de kopplar sin hund?
 
Det tillåtet med lös hund om man har sån pli på den att den håller sig till sin förare, men tyvärr så är det allt för få hundägare som har den plin. Rent generellt så skulle jag vilja påstå att de som har det oftare har sina hundar kopplade än de som inte har det.

Jag tycker att man som hundägare kan visa hänsyn till de som är hundrädda och koppla hunden.

Och jag tycker att var och en får ta hänsyn till sin egen fobi/rädsla. Så länge hunden ignorerar personen och inte går fram till den så har jag gjort mitt för att visa hänsyn. Min hund ska inte gå fram till någon vi passerar ute oavsett om personen är rädd eller inte. Jag har faktiskt haft mer problem med folk som kallat på hunden utan lov från mig än jag haft problem med hundrädda som vill att jag kopplar den!

Det är ett jäkla ofog som en del håller på med när de lockar på främmande hundar de möter ute. Nu har ingen av de jag gått lös med gått fram till nån som lockat på dem då de har lyssnat mer på mig än på en främling.

Jag känner även folk som går med lös (väldresserad) hund som fått utskällning från folk både med och utan egen hund för att hennes hund inte fått hälsa på dem eller deras hund.
 
Och jag tycker att var och en får ta hänsyn till sin egen fobi/rädsla. Så länge hunden ignorerar personen och inte går fram till den så har jag gjort mitt för att visa hänsyn. Min hund ska inte gå fram till någon vi passerar ute oavsett om personen är rädd eller inte. Jag har faktiskt haft mer problem med folk som kallat på hunden utan lov från mig än jag haft problem med hundrädda som vill att jag kopplar den!

Det är ett jäkla ofog som en del håller på med när de lockar på främmande hundar de möter ute. Nu har ingen av de jag gått lös med gått fram till nån som lockat på dem då de har lyssnat mer på mig än på en främling.

Jag känner även folk som går med lös (väldresserad) hund som fått utskällning från folk både med och utan egen hund för att hennes hund inte fått hälsa på dem eller deras hund.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag vet vad hänsyn till omgivningen betyder. Det är så väldigt enkelt för mig att koppla min hund om någon ber mig så jag ser inget problem i det. Att folk kallar på din hund har väl öht inget med saken att göra?
 
Och jag tycker att var och en får ta hänsyn till sin egen fobi/rädsla. Så länge hunden ignorerar personen och inte går fram till den så har jag gjort mitt för att visa hänsyn. Min hund ska inte gå fram till någon vi passerar ute oavsett om personen är rädd eller inte. Jag har faktiskt haft mer problem med folk som kallat på hunden utan lov från mig än jag haft problem med hundrädda som vill att jag kopplar den!

Det är ett jäkla ofog som en del håller på med när de lockar på främmande hundar de möter ute. Nu har ingen av de jag gått lös med gått fram till nån som lockat på dem då de har lyssnat mer på mig än på en främling.

Jag känner även folk som går med lös (väldresserad) hund som fått utskällning från folk både med och utan egen hund för att hennes hund inte fått hälsa på dem eller deras hund.
Självklart är det ett ofog att locka på hundar oavsett om de är kopplade eller inte.
Likaså att låta hundar hälsa, kopplade eller inte.
 
Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa?

Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund att kunna gå lös. Många timmar med långlina har det blivit, och nu är hon så pass duktig att jag känner att hon inte behöver någon lina längre. Hon drar inte på vilt, hon har inget intresse av att springa fram till människor eller hundar. Jag kallar alltid in henne och ber henne gå vid min sida vid möten med andra, och hon har ett stoppkommando.

Ändå känns det som att väldigt många blir triggade för att man säger att man låter hunden gå lös. Min hund skulle inte ha ett bra liv om hon behövde gå kopplad jämt. Hon behöver den friheten som det ger att vara utan koppel. Jag förstår att det finns hundrädda. Men de lär ju vara rädda för kopplade hundar också.

Låter ni era hundar gå okopplade?
Har din hund inte haft ett bra liv tills nu när du tycker inkallningen sitter? Kom behovet nu när inkallningen sitter eller har hunden varit lös trots att inte inkallningen sitter för att kunna ge den hunden ett bra liv?

Har varit med om få dom jag varit ute med blivit påflugna av lösa hundar för att lita på lösa hundar. Ena gången var från en lösgående hund som gick fot brevid ägaren där hunden lämnade foten för att flyga på en av mina. Som tur är så har bara hundar som inte har minsta intresse av att försvara sig blivit påflugna och vågar inte tänka på om det varit någon av dom som skulle svara upp.
Har även varit med om hundar som varit lösa som attackerat hästen när jag varit ute (menar inte springa fram/springa efter/ runt benen även om det har hänt för många gånger)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 873
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 857
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
705
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp