kastanjer hur gör ni

cowgirl81

Trådstartare
om eran häst har för långa kastjaner, på bakbenen går dom ihop å slår i ihop me varandra, nästan så där framme oxå, vill veta :angel:
 
Sv: kastanjer hur gör ni

Jag vet att vissa klipper bort dem på sina hästar när de rakar hästen. (Min häst har minimala så jag behöver inte fundera på saken)
 
Sv: kastanjer hur gör ni

jag har hört att tar man o klipper bort en del av kastanjerna så växer dom bara snabbare... är dock inte säker på denna punkten...
nån som kan bekräfta??? :confused:
 
Sv: kastanjer hur gör ni

ä de inte massa blodkärl å sånt i dom då, ä elle ä dom massiva kan hovslagaren göra sånt isåfall, elle kan ja själv,,
 
Sv: kastanjer hur gör ni

Jag bara nyper av dom med fingrarna.Det luktar lite äckligt om fingrarna bara.Hästen har ingen känsel i själva kastanjen(hornliknande).Lycka till:rofl:
 
Sv: kastanjer hur gör ni

jag pillar på dom och tar av allt som går typ varje dag... jag stör mig så fruktansvärt på dom... så som är lika tjocka som pelsen så man ser dem knappt framifrån
 
Sv: kastanjer hur gör ni

volvo740tjej skrev:
om eran häst har för långa kastjaner, på bakbenen går dom ihop å slår i ihop me varandra, nästan så där framme oxå, vill veta :angel:

Kastanjen är en "kvarleva" från när hästen var tretåig för en herrans massa år sedan. De tre tårna är kvar, bara omplacerade till Kastanjen, Hoven och sporren (bak på kotan). Det går således alldeles utmärkt att pilla bort på kastanjen när de blivit stora, de har ingen känsel där, men du bör nog inte ta bort för mkt för någonstans därunder sitter blodkärlen.
 
Sv: kastanjer hur gör ni

jag skulle aldrig låta dem växa så mkt. Jag plockar bort dem med fingrarna, oftast släpper dem själva när jag tar tag i dem ibland får man vara lite "hårdare" och pilla en stund. tkr dem är fula och plockar dem innan de hinner växa för mkt..stör mig på dem också ;)
 
Sv: kastanjer hur gör ni

jag brukar dra bort dom med fingrarna annars kan man ta en tång. Klipp Klipp !! :D
 
Sv: kastanjer hur gör ni

klipp bort dom bara inga problem, o det växer inte snabbare för att du gör det.
 
Sv: kastanjer hur gör ni

okej tack, hon hade så när hon kom till mig, aldrig sett så stora förut, å ja har sett många hästar, säkert 7-8 cm den längsta, då ska ut å pilla på henne då, hehe
 
Sv: kastanjer hur gör ni

ja bara slit av dem längst in :devil: brukar gå jättelätt!
 
Sv: kastanjer hur gör ni

När hästen ska fixas för tävling tar jag fram verktången och klipper till kastanjer och sporrar.
 
Sv: kastanjer hur gör ni

de va lättare sagt än gjort, hehe de ä verkligen tjocka på denna hästen, ska prova me tången idag,
 
Sv: kastanjer hur gör ni

Jag tycker att det går lättast att pilla bort dom när det har varit fuktigt ute och kastanjerna är mjuka.
 
Sv: kastanjer hur gör ni

mm men de ä rätt äckliga å ta i, hehe å till veckan kommer hovisen å ska sko henne hon behöver skor fram, å ska verkas bak, å han skor enbart islandshästar,, ska va bra säger de som har han,,
 
Sv: kastanjer hur gör ni

pillar man bara bort dom ? hur ser det ut när dom är borta ? :crazy:
 
Sv: kastanjer hur gör ni

Jag tyckte min hästs såg så torra ut att jag började smörja dom med olivolja, nu är dom mjuka och lena och håller sig små och fina!:banana:
 
Sv: kastanjer hur gör ni

De sitter ju kvar eftersom de sitter fast i skinnet, men de sticker inte ut bara. Ser mer ut som en mörk platta på min i alla fall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 672
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
254
Utrustning Min häst går ihop med en annan valack och de har sååååå roligt ihop. De springer inte särskilt mycket men de brottas, står på bakbenen...
2
Svar
26
· Visningar
2 070
Senast: Sonic76
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp