Kastar sig ur transporten! Desperat behov av hjälp!

Vad jag förstod så var hästen inte rädd att gå in i transporten,utan det var vid urlastning som dumheterna kom.En kvast i rumpan om man vill ha livet kärt.
Det är faktiskt en snäll metod. :bow:
 
Känner tyvärr igen ganska mycket av det du beskriver. På min häst fungerar dock linor. Det tråkiga är att man inte kan lasta själv utan man måste alltid ha hjälp av någon.
 
nje, att binda fast hästen med rep eller halsring i transporten då han är rädd är absolut inget jag ens funderat över...skulle aldrig falla mig in eftersom alltid jag lagt ned på att få hans förtroende och att han ska känna sig trygg vid transporten skulle rasa samman helt då och jag vore tvungen att börja om från 0 igen.

Tränade i morse tillsammans med en mycket duktig tjej med stort lugn. hon stod hela tiden vid sidan av transporten vilket gjorde min pålle fruktansvärt nervös. han gick dock in till slut och tjejen fick röra vid hans bak utan att han kastade sig ut. han var dock inte helt tillfreds med situationen men med träning så tror jag nog att det kommer gå förr eller senare. KOmmer göra så i fortsättningen oxå att en får stå vid rampen och röra vid honom, röra sig bakom honom osv...

Det får ta den tid det tar...hade tävlingar inplanerade men de får vänta...det viktigaste är att min häst känner sig helt trygg då han ska åka.

vill fortfarande ha namn på videon så vet ni vad den heter så säg till!
 
har oxå funderat i de banorna och kommit fram till att det endast är vid lastning som han är bakskygg. Börjar nästan tro att någon spöat in honom i transporten tidigare för han reagerar väldigt starkt då någon endast lägger handen på hans bak och blir jätte stressad och osäker...
 
Då har du inte förstått mig helt... Pysen går villigt in i transporten men så fort något händer bakom honom, en människa som rör sig eller om någon tar tag i kedjan/bommen så blir han jättenervös och backar ur...
 
Hej,, jag vet inte riktigt vilken av ellens videosar hon visade last träning , hon har gjort tre videos,, jajg tycker alla är bra.. kolla in på nnha.se (com el nu) där tror jag du kan hitta en länk till hennes hemmsida. :banana:

Tycker att du värkar träna din häst förnuftigt och inte lyssnar på de dumma råden om att man ska använda styrka och obehag,, Om du sakta sakta ökar trycket bakifrån,, tex en hand på rumpan, göra ljud,, osv,, och så fort han är duktig så slutar du träna, och gör någe annat.. så lär det ju gå finnemangen,, Lycka till :banana:
 
ingen fara alls! det är fruktansvärt jobbigt när ens häst beter sig så men jag tror itne att linor, kvastar och spön är de rätta metoderna för att få en häst att villigt gå in i transporten och stanna där utan att bli nervös och spänd. Det är abosulit ingen metod jag skulle använda...

Att det är trots från din häst sida tror jag inte ett skvatt på... en häst som känner sig säker och trygg emd situationen beteer sig inte på ett sådant sätt. kan något ha skrämt honom? Hönde något när du körde sista gången innan han blev konvalecent? Det var som tjejen som hjälpte mig idag sa...

" Hästen kanske tidigare har blivit spöad in i transporten och på grund av rädsla gått in, nu då han kommit till en ny ägare som han märker faktiskt lyssnar på honom så vill han berätta om sina problem och med hjälp från dig övervinna dem"

Pysen är en travhäst som jag haft i ett år snart. jag vet inte mkt om hans bakgrund utan endast att han haft en ägare men åkt iväg mycket för att tränas till trav. Lastningsmetoderna vet jag inte mkt om men jag anar att de som lastat honom använt hårda metoder för att tvinga honom in i transporten. jag är inte sådan...jag lyssnar till min häst och enligt tjejen som hjältpe mig idag så känner pysen det och vill nu ha min hjälp för att komma över sin rädsla...

det ligger något i det...
 
ok...får se om ajg hittar dessa videos då.

lade ut en tråd här mest för att se vad för råd coh tips jag skulle få. är inte som många andra som blint lyssnar och använder de tips jag får här på buke utan jag sorterar tipsen noga. Nej, våld och obehag och diverse skrämselmetoder har aldrig varit något för mig
 
Nej, jag tror inte heller på våld för att få in hästen och med min pålle så vet jag att han aldrig fått stryk i samband med lastningen eftersom det bara är jag som har lastat honom. Jag blir bara så konfunderad på att han alltid gått in helt lugnt, i stort sett, någon surmulen dag har han haft då han stannat o tvekat men annars inga problem. I början var det som om han inte förstod riktigt och då uppstod det här med att han kastade sig över bommen. Tog hjälp av riktigt vana hästkarlar, som absolut inte var våldsamma men däremot bestämda och handfasta. De använde sina händer för att hålla om baken om han ville stanna eller gå bakåt och halsremmen gav de mig rådet att binda upp i om han skulle försöka att gå över igen, för att skona nacken. Här har jag läst tvärtom men jag har sett många som använder detta på unghästar. Hur som helst så funkade deras hjälp för sedan har det gått som en dans och han har verkat trygg. Men nu helt plötsligt har det slagit slint igen. Kvasten lärde jag mig av en annan människa som höll på med westernridning- håll upp kvastens spröt så att om hästen backar eller inte går fram så känner den ett milt obehag och när den går fram eller står stilla sänk kvasten och se till att allt obehag upphör=belöning. Vet inte men det lät vettigt och har fungerat-tills nu.

Usch, det känns inte roligt. Vet att hästar kanske inte trotsar precis utan känner osäkerhet men känslan är att han helt enkelt inte vill samarbeta och det går igen i ridningen ibland också tycker jag.

Tidigare har jag själv känt osäkerhet i transporten eftersom det har varit ytterst nära några gånger att jag har fått honom över mig men nu tyckte jag att obehaget var som bortblåst och så blir det så här :confused:.

Tack för dina råd o tips i alla fall och att vi fick åka snålskjuts på tråden :smirk:.
 
Det är "Hästar med problem", och det är 2 videos, men man köper båda tillsammans, så vilken av banden det är på spelar ingen roll.
 
Ett enkelt tips! Jag orkade inte läsa alla inlägg, så du kanske redan fått detta av någon annan..

Jag tror inte på tvång eller våld i denna situation. Det är till att börja med livsfarligt både för folkoch häst samt risk att få ett förstört släp när de slänger sig ut på detta sätt.

Låna eller byt till en transport med urlastning fram, så att hästen aldrig ska backa ut över huvud taget. Börja med att bara gå rakt igenom ett antal gånger och ha sedan öppet fram när du lastar på "riktigt". Det är lättare att stoppa hästen framåt än bakåt. Förhoppningsvis kommer hästen ha fokus på framdelen av släpet dvs "tänka framåt" och glömma att den ska backa.

Det kan också hjälpa att någon annan än du själv lastar hästen. Ni kanske har kommit på "kant" med varandra i just lastningssituationen?
 
:)Hej!
Har också haft problem med lastning av nya hästen. Fick hjälp av en jätteduktig tjej som visade en övning som går till så att man lastar i hästen utan att följa med den in (jag står kvar vid sidan av lemmen, slänger upp grimskaftet över halsen) och hon får själv traska in.
När vi gjort det gick jag runt, fram i dörren, väntade en stund och bad henne sedan backa ut igen.
Detta upprepade vi flera gånger om dagen och nu går hon både in och ur transporten utan problem.
Det tog ett tag att "få till det" men det var det värt!
(vi andvände inga linor, pisk osv. bara hästen i grimma)

Hoppas det löser sig för det är så trist när det inte fungerar med just lastning...
Lycka till! Mvh//jojja
 
om du läser mitt senaste inlägg så ser du att jag kommit på varför min häst kastar sig ut....
 
Jag har samma problem med min arabvalack. Han hoppar nästan ut ur skinnet när man stänger lemmen bak och vill rusa ut som en kanonkula.Han är enormt bakrädd. Jag använder bommar i transporten. Lastträning utan mellanvägg på gårdsplan har gett det resultatet att han går in i transporten och klarar av att stå inne i transporten en stund. Han går även in i transporten med mellanvägg. Jag använder repgrimma och repgrimskaft när jag lastar och använder ALDRIG våld. Det har gått bättre och bättre att lasta, och rådet jag fått är att jag inte ska ha så bråttomt att lasta ut hästen när jag kommer dit jag ska. Stunden som hästen ska stå inne i transporten är ungefär detsamma som att röka 2 cigaretter säger dom som vet. Jag röker inte. Senast jag lastade ur så lät jag hästarna stå inne i transporten i 10min. Stod utanför och pratade med dom och gav dom lite bröd att smaska på. Jag hade hjälp av 2 personer vid avlastningen varav en lugn kille som stod och höll min arab och gullade med han medans jag lossade på bommen bak inne i transporten hos vår lugna shettis. När araben väl kände att bommen åkte ner så började han kasta sig bakåt. Observera att vi då inte släppt ner lemmen än. Vi låste upp lemmen, en person, jag och min kille på båda sidorna av hästburet och den lugna killen inne med hästarna. Han höll ett fast grepp i grimman, förmodligen med grimskaftet virat runt bomen fram ett varv för att hindra att araben sliter sig. Vi släppte ner lemmen försiktigt, såg att araben var orolig och killen lyckades få hästen att stå stilla i transporten en stund till efter att vi släppt ner lemmen. Sen tillät han araben att komma ut ur transporten. Nu sist när jag flyttade hästarna hade jag ingen hjälp av duktiga killar, så jag lejde in slakttransporten på hemväg. Min nya granne kör nämligen slaktbilen och båda hästarna var kolugna i lastbilen och vid urlastning. Nu har jag transporten hemma igen så jag ska passa på att träna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vi är i stort och brådskande behov av lastningstips! Jag har ett islandshäststo som vi inte får in i transporten. Hon har varit...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 909
Senast: Roheryn
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 259
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 269
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp