Kastar sig ur transporten

Min häst har aldrig kastat sig ut men hon hade en tendens att backa ut innan jag gett tillåtelse. De löste vi genom att jag virade grimskaftet ett varv runt bommen, då blir ju jag jättestark och det tog bara ett par ggr innan hon lärde sig att man inte fick backa ut direkt. Hade det varit så att hon kastat sig bakåt så hade ju grimskaftet virats upp så fort jag släppt.

På det släpet vi har nu så är det en bom bakom hästen och det är verkligen toppen! Kan ni inte fixa nån sån lösning, hästen lär sig då snabbt vad som gäller. En lina kan ju gå av om hästen slänger sig bakåt men det gör ju inte en bom!

Och sen är det ju jättebra att ha longerlina på hästen!
 
Testade att ha bommen kvar, men han hamnade under bommen på nåt vänster. Därför tar jag ner bommen av säkerhetsskäl innan lämmen ska ner. Jag brukar börja med att ta ner bommen innan jag binder lös han och då hinner jag få han hyfsat lugn innan han ska gå ut. Dom som hjälper mig att fälla lämmen får inte fälla den innan dom fått klartecken av mig.
 
Ehm, hur liten är hästen? Hur sjutton kom han UNDER bakbommen???
 
Jag har faktiskt sett en sån bedrift :crazy:...men det var en islandshäst, en bra sån oxå, som var med i SM(i nåt jag vet inte vad) dom skulle lasta ur honom på tandkliniken i Norrköping, han slängde sig bakåt, kom under bommen på nåt sätt och bröt ryggen(precis bakom manken) det var hemskt då han levde ett bra tag(jag kom precis efter)tror dom fixk avliva honom då han inte "hann" självdö :( :(
 
Han är 148cm och han sänker baken på nåt vänster då han kastar sig. Vet av ett halvblod på 160 cm som gjort samma sak.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 886
Senast: Tossa90
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 688
  • Artikel
Hästnyheter Hästen som tidigare rapporterats springa lös på E6 tycks vara utom fara. Den ska ha fått panik i transporten och lastats ur utan att...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp