Kastar sig ut :S

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare _hekla_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 732
H

_hekla_

--------------------------------------------------------------------------------

hej
jag har en häst som är snäll att lasta men när man ska lasta ut kastar hon sig bara ut. det räcker att vi börjar fälla ner rampen så börjar hon kasta sig på bak bommen....sen när vi tar bort bommen flyger hon ut i 110km/h och deyt finns ju ingen changs att hålla imot.. har ni något bra tips hur man ska träna bort detta?? mycket tacksam för svar

Sv: Kastar sig ut :S

fäll ner lemmen sakta å prara med hästen samtidigt- både den som är i släpet och den utanför..

Ge en hink med foder när lemmen börjar fällas ner eller stå å ge små morotsbitar och prata lugnande å inte skrämt eller hetsigt.. Den där bak klappar hästen på baken med ett lätt tryck framåt..

Öppna bommarana å be hästen rygga sakta.. Den där bak håller en hand på hästens gump lite lätt bar..
Följ hästen med slappt grimskaft ut ur släpet..
Voila:bump: ..

Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

--------------------------------------------------------------------------------

hej
jag har en häst som är snäll att lasta men när man ska lasta ut kastar hon sig bara ut. det räcker att vi börjar fälla ner rampen så börjar hon kasta sig på bak bommen....sen när vi tar bort bommen flyger hon ut i 110km/h och deyt finns ju ingen changs att hålla imot.. har ni något bra tips hur man ska träna bort detta?? mycket tacksam för svar

Min kompis ponny gör likadant:crazy:

Du kan ju testa att ta ett rep, precis som man gör när man lasta en häst som måste lastas med hjälp av ett rep(lastlina) Har den där bak samtidigt som du ner bakbommen så släpper du lite itagen och följer med försiktigt med linan, kan ju vara värt att testa;)

Har hon alltid vart sån? Har hon suttit fast någon gång kanske och försökt kasta sig vilket resulterat i panik? Ta hjälp av en person som är duktig på detta. NH elelr westernryttare som är van vid att lösa dessa problem.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 300
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka