Bukefalos 28 år!

Kastar upp huvudet när man ökar fart....

Dreadhead

Trådstartare
Hej hoppas på lite tips här :)

Har en tinker på 21år och som kastar upp huvudet såfort man börjar trava...
Går inte att "ta ner" henne alls då :(
I skritten går det hur bra som helst,men såfort man ökar så kastar hon upp huvudet....Klämmer och känner där sadeln ligger,men ingen reaktion. Hon är inte halt....Så jaaa????
 
Sv: Kastar upp huvudet när man ökar fart....

Har själv ridit några tinkrar, och alla utom en var på det sättet :) Alltså "lätt i fram", lätt för att kasta upp huvudet och lätt för att lätta fram också :angel: Vet inte om det är något specifikt för tinkrar men kom bara att tänka på det nu.

Tålamod, tålamod, tålamod. Och timing. Så fort du får respons på ett tygeltag, lätta omedelbart. Det värsta du kan göra är att ta stöd i tygeln, för då får hon bara stöd att hålla upp huvudet om hon går emot (flummigt att förklara).

Hur känns hon i handen i skritt och galopp? Vad har du för bett?
 
Sv: Kastar upp huvudet när man ökar fart....

ursäkta nu :angel: men har väldigt svårt att tro att det är något genetiskt och ras relaterat, har sätt många tinkers som är väldigt fina. Tror mer det handlar om ryttarens inverkan på hästen, spänningar i hästens kropp, missanpassad utrustning och/eller för dålig muskelatur.

Det man kan fråga sig är om man ändrar sin ridning mellan gångarterna, är handen mindre stadig i traven, driver man mer med sätet i galoppen etc. faktorer som gör att man inte rider som man gör i skritten (där hästen uppenbarligen går utan problem)
 
Sv: Kastar upp huvudet när man ökar fart....

Äh fan vad tråkig du är. Avvika från bukefalistens vanliga allvarlighet gällande formproblem ;) :D
 
Sv: Kastar upp huvudet när man ökar fart....

Hon är inte i toppkondition men har en bra grund :)
Jag använder ett kimblewick bett på henne....
Hon funkar skitbra i skritten,noll problem!
Utrustningen ligger mkt bra :)
 
Sv: Kastar upp huvudet när man ökar fart....

Byt bett är mitt tips. Är det tredelat, två delat eller har högport?
När du rider är hon stressad, ökar farten, spänd eller på annat sätt allt annat än lugn och harmonisk? Eller är hon lugn men bara skickar upp huvudet?

Jag skulle testat att byta bett, ransaka min egen ridning om jag gör nått annorlunda, be en kompis filma och/eller ta hjälp av tränare (hellre och än eller dock men det är upp till dig själv :) ) sen jobba mycket lösgörande och inte fokusera så mycket på vart hon har huvudet. En mjuk och följsam hand, mycket volter, var noga med att ställa igenom hela kroppen och inte bara nacken. Sidvärts, serpentiner. Jobba med att få henne mjuk i sidorna, lyhörd på vad du vill så ska du se att det sakta men säkert kommer.

Kompletera gärna med att för hand skritta henne i backar för att bygga upp rygg och rumpa :)

Men som sagt, byt bett och se vad som händer. Antar att hon är stark efter som att du har bettslat upp henne men försök jobba henne lydigare på ett snällare bett.

edit: När hon skickar upp huvudet, kortar hon steget också?
 
Sv: Kastar upp huvudet när man ökar fart....

Jag tänker alltid: varför gör hästen så här? Vad sker i dens kropp eller psyke?

Varför de tar upp huvudet är för att hålla balansen. En oskolad häst har inget annat sätt att hålla balansen på. De försöker genom att höja huvudet och spänna underhalsen flytta vikten bakåt. De har inte lärt sig att sätta sig, samla sig, niga bak och därmed bära mer bak genom det. När de lärt sig det kommer inte reflexen att höja huvudet.

Varför kommer hästen då i obalans? Vad ändrar man då man travar. Man ändrar tempot bla och iom det, att man ändrar hastighet, så ökar också påskjutet.

Man måste ha klart för sig att hästens bakben har två olika funktioner. Det finns påskjut och det finns "att bära"/samla sig. Det är olika muskler som gör detta. Så om hästen ramlar på framdelen har den alltså i förhållande till bärigheten för mycket påskjut. Den skjuter ju på så att den tippar fram.
Få hästar behöver träna påskjut. De föds med ett helvetiskt påskjut iom att de är flyktdjur och behöver kunna fly fort. De behöver dock lära sig att svara fram och komma fram till handen. Men när det är gjort så behöver påskjutet inte tränas på. Samlingen är en helt annan femma iom att den är rent onaturlig för hästen.

När man klättrar så är det påskjutet man tränar. Om man kollar var bakbenen är i förhållande till kroppsklumpen så är de bakom hästen. Där bak skjuter de på. De bär långt in under magen förutsatt att de lärt sig vinkla bäckenet.
Så man lurar sig själv om man tror att hästen tränar bärighet i klättring.
Isf får man rygga upp för backarna. Och det är nog lite överkurs för er. :)

Jag tror du gör bäst i att grundutbilda din häst. Den förstår inte signaler och den har lite dålig balans och ev styrka i bärmuskulaturen. Kanske är den också lite stel.
Rasbunden problematik existerar faktiskt i form av att man inom vissa grupper/raser har fler individer med samma eller liknande problem pga exteriöra förutsättningar eller temperament.
Tinkers har ju ganska ofta samma problem som många körraser. De blir lätt framtunga(tappar balansen framåt) om man rider dem lite fel.
Det får man ta med i tanken då man utbildar dem. För att hjälpa dem lite extra. För de kan också lära sig bära.

Jag skulle rekommendera dig att hitta en tränare som kan hjälpa er live. För jag tror ni behöver en del hjälp. Och när man ska lära sig grunderna så behöver man en person live. Det går så oändligt mycket snabbare då. Du slipper göra fel etc.
Bettet tror jag också bör bytas ut. Man utbildar hästar på tränsbett. Stångbettet kommer när man ska börja samla dem. Tränsbettet ger en annan effekt i munnen på hästen.

Lycka till!:)
 
Sv: Kastar upp huvudet när man ökar fart....

Tack för snälla ord! Men jag jobbar som tränare. Så jag ska ju kunna förklara sånt. :)
Och just därför förstår jag också att det är svårt att hjälpa dig över internet. Om det vore ett stumt, hårt och ickelevande matrial som alltid har samma form och ingen egen vilja kunde man nog rent teoretiskt lära sig det mesta över nätet. Tex bygga modellflygplan. För del 37 b har liksom alltid en given och perfekt plats. I ridning handlar det om en material som förändrar sig konstant man ska jobba med(hästen). Det hanslar så mycket om känsla och timeing. Det kan man inte lära ut via nätet. Tyvärr!

Men lycka till med din lille häst!
 
Sv: Kastar upp huvudet när man ökar fart....

Jag fick tipset att ställa höger eller vänster och släppa så fort han gav efter. Efter några gånger gick han som en klocka, dock ibland kastade han upp huvudet, var bara att ställa igen och så funkade det :)
 
Sv: Kastar upp huvudet när man ökar fart....

fast är problemet detsamma för dig och din polle som för TS? :) Jag tycker att ett problem med formen ska lösas bakifrån och inte tvärtom.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 076
Senast: mily
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 723
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 080
Senast: co-SMAD4
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 674
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Servering på tävlingar

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp