fuji

Trådstartare
När kan man kastera sin hanhund(anatar att de är olika för olika hunder med ca)
Vad är kostnaderna för ett sådant ingrepp?
Fördelar med en kastrerad hund?
Många funderingar, men hoppas någon orkar svara.
 
Vi kastrerade våran när han var tre men det går ju förstås att göra mkt tidigare vet ej exakt vid vilken ålder... Det kalaset kostade cirka 3000:- men det kan variera en hel del och beror även på hur pass stor hund man har...

Vår kille blev mkt lugnare, hade lättare att gå ner i varv och slå sig till ro (utan att för den sakens skull bli slö el. trött- han har minst lika mkt energi och lekglädje som innan så ingen missförstår), struntade helt i löptikar och höll sig därmed hemma på gården... Enda nackdelen är väl att han är konstant sugen på mat, men det är ju åandra sidan väldigt bra när jag tränar med honom.

Jag tycker att om man inte ska använda hunden i avel så finns det ingen anledning att inte kastrera! :)
 
Precis min åsiket. Denna är även en fyrvägskorsning så någon avel har aldrig funnits i tankarna. Vågar inte riktigt göra de nu när det är rötmånad och allt, men funderar starkt på att göra de till hösten.
 
jag kastrerade min grabb för 2500 men ring runt och fråga! på lunds skulle de ha 8000 och då skulle jag dessutom på något rådgivande samtal innan. löjligt.

min hund märktes det inget på, men nu när han är äldre märker jag att han inte är så intresserad av min tik när hon löper och han har inget intresse i att mucka gräl med andra hanhundar (hade inte det innan heller visserligen, men då var han bara 1,5 år).
 
Vår mindre hund (isländsk fårhund) kastrerade vi när han var 11 månader. Däremot leonbergervalpen vi har nu är en mycket sent utvecklad ras och på honom kommer kulorna att ryka betydligt senare.

Könsmogen skall hunden i alla fall vara, sen tycker jag att man måste se från individ till individ.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 157
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 316
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 540
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp