Kastrera eller inte?

Kastrera eller inte?

  • Ja

    Röster: 128 98,5%
  • Nej

    Röster: 2 1,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    130
Tänkte mest på fälttävlan eller distans. Han är helt orädd och lugn.

Distans kan jag säga med en gång att du kan lägga ner. Han har inte det rätta steget och byggnaden för distans, och inte heller stammen. De flesta distansryttare avlar enbart på renrasiga araber, några få undantag finns, men då är det oftast stoet som är korsningen, INTE hingsten.

Ska distansfolk använda honom så måste han nog gå 16 mil med placeringar ett bra tag, han hinner alltså bli minst 10 år gammal. Sedan används knappt de renrasiga distanshingstarna något då distansmarknaden är så otroligt liten (ca 300-400 aktiva ryttare).

Så nej, jag säger kastrera. Han har inte i närheten av så bra steg som jag vill se på en hingst, dessutom med den stammen.
 
Tänk om han ändå blir en jättefin hingst och faktiskt får fina resultat i fälttävlan. Han kanske blir godkänd. Men han kommer kanske inte få några ston? är det då värt all möda, alla pengar du lagt ner? Idag finns det fina renrasiga hingstar, godkända, med bra utställningsresultat tex , eller tävlingsresultat som inte får några ston. Marknaden är hård.
Jag tycker du ska kastrera både för din skull och din hästs skull. Han kommer få ett mycket roligare liv :)
 
Om du tror att han ska bli en eftertraktad avelshingst så kommer du att bli mycket besviken.

En korsning mellan så olika raser är inte intressant, den kan nedärva vilken egenskap som helst från förfäderna. Finns fler än en halvblodshingst med xx-pappa som själv varit ädel men som stundtals nedärvt sin mer rejäla förälder. Är han efter en riktigt bra och eftertraktad halvblodshingst som gett många svårklassavkommor kan det göra honom en aningens intressant, men det finns ingen anledning att välja en korsningshingst om det finns renrasiga och godkända söner till fadern.

Får han meriter i svår klass kan det kanske ge honom något annat sto än travare- och korsningsston vars ägare vill ha en avkomma från sitt snälla sto och det är ju kul om det blir en skäck. Blir avkommorna inte skäckar får de ett mycket lågt marknadsvärde.

Som ovan skrivits är han inte den sorts häst som distansfolket är intresserad av. Till distans använder man helst rena araber.
Till fälttävlan vill man ha hästar med högt xx-inslag, en helt annan typ av häst än din. Avelshingstar med meriter i fälttävlan är inte särskilt intressanta bland Sveriges stoägare.

När jag skriver detta har 20 röstat och alla röstar för kastrering. Jag har aldrig sett en så enig omröstning på Buke.
 
Tänk om han ändå blir en jättefin hingst och faktiskt får fina resultat i fälttävlan. Han kanske blir godkänd. Men han kommer kanske inte få några ston? är det då värt all möda, alla pengar du lagt ner? Idag finns det fina renrasiga hingstar, godkända, med bra utställningsresultat tex , eller tävlingsresultat som inte får några ston. Marknaden är hård.
Jag tycker du ska kastrera både för din skull och din hästs skull. Han kommer få ett mycket roligare liv :)

Var skulle en sån korsning bli godkänd?
Finns det tinker partbred eller liknande?
 
Det blir nog kastrering endå vill ju verkligen ta ut han till tävlingar och vill inte oroa mig för brunstiga ston. Han kommer nog mest tränas på felttävlan och nästa sommar börjar jag bygga hinderbana hemma, med vattenhinder och allt vad det innebär.
 
Jaa låt mig se! Som du sa new forrest+ halvblod kan bli bra hoppare + tinkers färg är som bonus. ( dock är han inte testad än om han ärver färgen vidare) Tinker tillför också grovheten som gör att han även passar till tyngre ryttare, halvbloden gör att han själv inte blir för tyng. Han blir varken liten eller stor, runt 157-160.

Vilken test menar du att du ska göra för att se om han ärver färgen vidare?
Med lite basala genetikkunskaper så kommer han att nedärva färgen till 50% av sina under förutsättning att det är bara tinkern som är skäck.

För övrigt - jag säger som alla andra - skär.
 
Det blir nog kastrering endå vill ju verkligen ta ut han till tävlingar och vill inte oroa mig för brunstiga ston. Han kommer nog mest tränas på felttävlan och nästa sommar börjar jag bygga hinderbana hemma, med vattenhinder och allt vad det innebär.

Tycker att det låter klokt. Kastrera och njut av din häst som ridhäst.

Jag har svårt att se någon efterfrågan efter en korsningshingst med de raserna, även om det skulle bli en jättetrevlig individ så är det alldeles för osäkert vad som skulle nedärvas från honom för att man skulle chansa på det -i andra fall än de här "ta föl på sitt söta sto"-fallen.
 
Jag hade inte behållit honom som hingst.
Det är tillräckligt svårt att ha en renrasig hingst och få ston till den, och den här korsningen är väl kanske- varken eller? Jättetrevlig individ säkert, men vad ärver han ned? Vill man ha seriösa stoägare känns det som om man kanske inte hade valt en hingst av den blandningen. Han kanske får betäcka ett och annat sto, grannens gamla travarsto t ex, eller nån korsning där man hoppas på färgen, men om det ska bli mer än så lär du få jobba som sjutton.
Du skrev om fälttävlan eller distans.
Fälttävlan hade kanske funkat för honom, men för distansen lär han vara för tung för att nå de högre klasserna. De som når högt har i stort sett aldrig kallblod i sig, de har för svårt att göra sig av med överskottsvärme.

Tror han kan bli en supertrevlig individ som vuxen, perfekt för lite lägre klasser, och då hade jag satsat på att ha honom som valack. För komplicerat annars.
Som någon skrev; en ettårig hingst är i stort sett alltid supertrevlig. Jag har två sådana här nu, och de är ljuvliga. Men jag vet att nästa sommar kommer de vara nästintill outhärdliga.... Hormonerna slår till helt plötsligt, och sen dröjer det några år innan de blir trevliga igen. Om man inte kastrerar!
 
image_zpszds48xck.jpg
Jag har jätte svårt att bestämma mig om jag ska kastrera min pålle eller inte. Ni får gärna säga vad skulle ni ha valt och varför!
Han är 1,5 år gammal och väldigt lugnt i psychet. Bits inte, sparkar inte, lyhörd, ingeting negativt med andra ord. Kan inte säga dock vad han skulle vara vid stona.
Kastrering skulle ju vara bra om man vill åka runt med han och hamnar vid stona, men samt har han inte hunnit visa än vad han går för och det går ju inte ångra kastreringen sedan. Han är korsning. Mamma: tinker/new forrest, pappa: halvblod

Kastrera.
Han har inget som helst avelsvärde.
Även om han är trevlig nu som 1½-åring kan det ställa till med problem när han blir lite äldre.

Om du någon gång behöver sälja, är han inte lättsåld som hingst.
 
Jag ville tillägga att jag är för korsningsavel. Vad som gör dilemman för mig är att jag skulle vilja se först hur han presenterar i olika gren, om han är medioker är valet ju lätt, men om inte? Det svåra är dock att gå och tävla när han är hingst.
Med den härstamningen är det ett rent lotteri med avel.
Du vet ingenting om vilka egenskaper, exteriört eller psykiskt, som han lämnar. Det kan lika gärna bli tinker-delen som halvblodsdelen.
Med så många raser kan man inte ens avgöra rimlig ras att "korsa" med.

I grund har jag inget emot korsningsavel utan ser att det kan tillföra saker och ting. Och din häst är ju trevlig i psyket (eller en helt normal 1½-åring i mina ögon).
Men du har ingen aning om slutlig exteriör eller slutligt bruk, och som sagt rent lotteri i vad han kan tänkas lämna.
 
Vad som säger själv mot att avla med honom är ( ifall han är jätte bra på något) med vilken ras? Om man vill förbättra något hos en korsning då tar man en renrasig som kan förbättra den raskombot! Är han redan bra på något då behövs det ju inte. Vill man däremot förvara hans egenskaper då tar man korsning som har liknande blandning, men det är säkert nästan omöjligt att få ut en liknande korsning på två korsningan utan att ta risken att det blir kanske en häst som har halvblods kropp tinker huvud och new forest ben. Man får nog endå vänta tills kloningen blir en möjlighet[/QUOT

Med en korsning som din har man ingen aning om vad man ska använda för häst i kombination för att ens få en vettig avkomma. Tyvärr.
 
Distans kan jag säga med en gång att du kan lägga ner. Han har inte det rätta steget och byggnaden för distans, och inte heller stammen. De flesta distansryttare avlar enbart på renrasiga araber, några få undantag finns, men då är det oftast stoet som är korsningen, INTE hingsten.

Ska distansfolk använda honom så måste han nog gå 16 mil med placeringar ett bra tag, han hinner alltså bli minst 10 år gammal. Sedan används knappt de renrasiga distanshingstarna något då distansmarknaden är så otroligt liten (ca 300-400 aktiva ryttare).

Så nej, jag säger kastrera. Han har inte i närheten av så bra steg som jag vill se på en hingst, dessutom med den stammen.

En del korsar väl in vbl-travare också?
Det är väl araber och vbl-travare som verkar stå sig bäst inom distans, åtminstone i Sverige?
 
Om jag har hittat rätt häst Blå Basen är den registrerad som korsning utan stam. Antar att den därför inte är efter en godkänd halvblodshingst? I så fall sjönk hans avelsvärde ännu mer.
 
image_zpszds48xck.jpg
Jag har jätte svårt att bestämma mig om jag ska kastrera min pålle eller inte. Ni får gärna säga vad skulle ni ha valt och varför!
Han är 1,5 år gammal och väldigt lugnt i psychet. Bits inte, sparkar inte, lyhörd, ingeting negativt med andra ord. Kan inte säga dock vad han skulle vara vid stona.
Kastrering skulle ju vara bra om man vill åka runt med han och hamnar vid stona, men samt har han inte hunnit visa än vad han går för och det går ju inte ångra kastreringen sedan. Han är korsning. Mamma: tinker/new forrest, pappa: halvblod
Behövs verkligen mer hingstar att avla på? Jag har själv en islandshingst som är tre år som inte ska gå i avel. Ja han har fin stam och kanske skulle han gå att bedöma om jag ville lägga tiden och pengarna på det. Men det finns så många fina hingstar redan och ingen marknad för avkommorna, dessutom är jag ointresserad av avel.

Jag ska kastrera min hingst när han på något sätt blir stökig. Det finns många nackdelar med att göra så bla så riskerar jag att han inte kan gå med ston i framtiden. Det är något som nästan alla köpare frågar om han nån gång ska säljas i alla fall "alla" som köper islandshäst vallack. Det blir svårare om du vill åka och kursa/tävla. Har inte varit med om det själv men det verkar som att det blir svårare att ta in nya hästar i flocken. Den kliniken jag varit i kontakt med kastrerar inte äldre hingstar stående för att det kan bli mer komplikationer, det talar för att kastrera tidigt.

Nog kan du ha kvar din häst som hingst om du är beredd på vad det kan innebära i framtiden. Har förresten en granne som har en frieser halvblodskorsning ( eller var det halvblod/tinker) hingst som har använts i avel. Under de 7 åren som hon har bott här så har det kommit två trav varmblods ston på betäckning. Så viss efterfrågan i avel har säkert även din häst men någon stor efterfrågan som avelshingst kan du nog inte räkna med.
 
Tror absolut att din hingst är jätte trevlig många är vid den åldern men det säger inget om hur trevlig han är i framtiden.

Han är ju bara 1 år än så länge så vänta om du vill, många kastrerar ju inte hästen fören hösten som 2 årig.

Från en som kastrerade sin som 10 månaderes.
 
En del korsar väl in vbl-travare också?
Det är väl araber och vbl-travare som verkar stå sig bäst inom distans, åtminstone i Sverige?

Ja, det stämmer, och i de riktigt höga klasserna är det i stort sett bara araber. En och annan som är inkorsad med vbl- travare som du säger.
Det är ju arabens område det där med distans. Lätta klasser kan i stort sett alla ridbara hästar klara, men så snart det handlar om längre sträckor, tid, puls, bli av med värmeöverskott snabbt, då klassas de flesta andra raser ut.
 
Det blir nog kastrering endå vill ju verkligen ta ut han till tävlingar och vill inte oroa mig för brunstiga ston. Han kommer nog mest tränas på felttävlan och nästa sommar börjar jag bygga hinderbana hemma, med vattenhinder och allt vad det innebär.

Låter klokt och vettigt för honom! Det är inte så ofta TS i dylika trådar faktiskt ändrar uppfattning efter att ha bett andra om råd, det tycker jag allt är lite beundransvärt! :up:
 

Liknande trådar

Träning Får en stallägare göra vad han vill med de hästar han hyser i sitt stall?? Jag bytte till ett litet mindre stall för drygt 4 månader...
Svar
19
· Visningar
1 527
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp