Kastrera eller inte?

Kastrera eller inte?

  • Ja

    Röster: 128 98,5%
  • Nej

    Röster: 2 1,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    130
Jag har jättesvårt att bestämma mig om jag ska kastrera min pålle eller inte. Ni får gärna säga vad skulle ni ha valt och varför!
Jag skulle kastrera. jag har väldigt svårt att se vilken typ av stoägare som skulle vara intresserade av en sådan korsning. Oavsett eventuella kommande meriter skulle jag ändå välja en rasren NF-hingst till mitt NF-sto.
 
Ja, i stort sätt kan det vara allting. Men som jag sa, håller med att även om han presterar super finns det inga garantier att det går i arv.
 
Glöm inte att du avlar inte på din egen individ (hingst eller sto) utan du avlar på hela den individens släkt. Rätt vad det är slår farmors gener igenom eller nåt annat ospännande från tredje led. Eftersom du desstuom inte ens vet vad det är i tredje led, så tycker jag det är enkelt.
 
Ja, i stort sätt kan det vara allting. Men som jag sa, håller med att även om han presterar super finns det inga garantier att det går i arv.

Just nu har han en kropp som en Tinker och ben som en New forest, men det finns inget som säger att han inte blir fin exteriört i framtiden! Glöm inte bort det.

Jag går bara på det du visar just nu och med den exteriören han har i dagsläget hade jag inte avlat på honom vad han än presterar. Det är mångas dröm att ha en hingst men det är inte så roligt alla gånger. Skär honom och satsa på att tävla och komma ut och njuta av att äga en häst!
 
En del korsar väl in vbl-travare också?
Det är väl araber och vbl-travare som verkar stå sig bäst inom distans, åtminstone i Sverige?

Jo då, men det är fortfarande så att varmblod/arab korsningarna inte får ner pulsen i närheten av lika fort som en arab. Titta bara på Maria Hagmans varmblodskorsning, hans pulstider ligger på 12-15 min. Man vill gärna ha ner de tiderna under 2 min eftersom att den tiden räknas som tävlingstid.
 
Är det inte svårare att få hästen att fungera med ston i flock ju längre man väntar med kastreringen? Eller är det bara rykten?

För det om något kan ju vara värt att fundera över ifall det är värt att vänta på eventuell karriär om rätt så många år...
Det är nog mer individuellt. Har varit med om fd hingst som tom fått betäcka i unga år som ALDRIG betäcker som valack, medan vår valack som karterades så snart kulorna kom ner är en riktig casanova som genomför både uppvaktning och "akten" mer än gärna...
 
Kastrera för guds skull!

Du vet inte ens säkert vad han är för raser, och han blir väldigt liten. Herregud. Inget illa menat :)
Om jag ska förklara mig lite närmare: Jag känner ingen som ens skulle kunna tänka sig att betäcka med en korsningshäst hingst som dessutom är liten storhäst. Verkligen ingen. Det finns redan så många renrasiga! Dessutom vet du ju inte ens vad han är för raser, och det kan slå precis hur som helst. Sen är 157-160 cm väldigt litet också. Min häst är 162 cm, och kallas oftast "ponny-hästen". I mina kretsar är "normalstort" = 172-178 cm ungefär.

Kan också berätta en förmodad historia om en häst. Den hade antagligen full, godkänd och korrekt SWB-stam. Dock inga toppmoderna, "flashiga" hingstar i leden eller så. Någon slängde det riktiga passet/gjorde aldrig ett riktigt pass på det, utan hittade på ett väldigt tillgjort namn och gjorde pass åt den i SH med totalt okända uppgifter. Trots att den förmodligen skulle ha gröna papper i ASVH egentligen! Och om inte ens grönpapprade SWBer och godkända hingstar är attraktivt nog, kan du nog tyvärr räkna ut hur marknaden skulle se ut för din hingst :/
 
Just nu har han en kropp som en Tinker och ben som en New forest, men det finns inget som säger att han inte blir fin exteriört i framtiden! Glöm inte bort det.

Jag går bara på det du visar just nu och med den exteriören han har i dagsläget hade jag inte avlat på honom vad han än presterar. Det är mångas dröm att ha en hingst men det är inte så roligt alla gånger. Skär honom och satsa på att tävla och komma ut och njuta av att äga en häst!

Äsch, nu tycker jag att du är lite taskig.
Det är en 1½-åring.
de kan se ut precis hur som helst, den här är inte den fulaste jag sett utifrån ålder ;)
men nej, inte avel.
 
Kastrera för guds skull!

Du vet inte ens säkert vad han är för raser, och han blir väldigt liten. Herregud. Inget illa menat :)
Om jag ska förklara mig lite närmare: Jag känner ingen som ens skulle kunna tänka sig att betäcka med en korsningshäst hingst som dessutom är liten storhäst. Verkligen ingen. Det finns redan så många renrasiga! Dessutom vet du ju inte ens vad han är för raser, och det kan slå precis hur som helst. Sen är 157-160 cm väldigt litet också. Min häst är 162 cm, och kallas oftast "ponny-hästen". I mina kretsar är "normalstort" = 172-178 cm ungefär.
Fast allt är relativt, sätt din häst på ett stall med många små hästar och ponnyer så kommer din bli stor. 160cm är faktiskt ingen dum höjd eller jättelitet ifall man inte är väldigt lång och stor då. Hästar mellan 160-165cm är faktiskt inte dåligt alls, hållbarhetsmässigt så är det ett plus med en lite mindre häst än dessa stora på närmre 175cm tex.

Men annars näe, det är väl lite sådär att avla på en häst som man inte vet om raser osv i.
 
Fast allt är relativt, sätt din häst på ett stall med många små hästar och ponnyer så kommer din bli stor. 160cm är faktiskt ingen dum höjd eller jättelitet ifall man inte är väldigt lång och stor då. Hästar mellan 160-165cm är faktiskt inte dåligt alls, hållbarhetsmässigt så är det ett plus med en lite mindre häst än dessa stora på närmre 175cm tex.

Men annars näe, det är väl lite sådär att avla på en häst som man inte vet om raser osv i.
Jag håller med, för mig är 160 cm stort (inte superstort men definitivt storhäst, aldrig "ponny häst"). Min häst var väldigt stor när han gick med C och D-ponnyer och han är bara 152cm...
 
Jag kan bara hålla med alla andra här, kastrera! Både han och du får ett lättare liv på alla sätt. Din häst kan säkert bli en jättetrevlig hobbyhäst som du kan ha mycket roligt med, men han har absolut inget avelsvärde.
 
Just nu har han en kropp som en Tinker och ben som en New forest, men det finns inget som säger att han inte blir fin exteriört i framtiden! Glöm inte bort det.

Jag går bara på det du visar just nu och med den exteriören han har i dagsläget hade jag inte avlat på honom vad han än presterar. Det är mångas dröm att ha en hingst men det är inte så roligt alla gånger. Skär honom och satsa på att tävla och komma ut och njuta av att äga en häst!

Jag tycker också att det var lite taskigt sagt. Tur att det finns människor med olika smak, annars skulle hästarna ligga riktigt risigt till. Han har jag hämtat väldigt långt bort för just vad han är. Inte för stor och viktbärande, dock hoppkunnig ( halvblod) hade jag valt andra viktbärande hade man inte kanske kunnat hoppa något. Det kanske jag inte kan nu heller, men förutsättningar finns. Bara halvbloden är något för tunna för min smak.
 
Jag tycker också att det var lite taskigt sagt. Tur att det finns människor med olika smak, annars skulle hästarna ligga riktigt risigt till. Han har jag hämtat väldigt långt bort för just vad han är. Inte för stor och viktbärande, dock hoppkunnig ( halvblod) hade jag valt andra viktbärande hade man inte kanske kunnat hoppa något. Det kanske jag inte kan nu heller, men förutsättningar finns. Bara halvbloden är något för tunna för min smak.

Det var därför jag skrev att han såg ut så just nu och att han kunde bli fin exteriört i framtiden! Jag skrev inte bara ris men det var tydligen bara det du läste?
 

Liknande trådar

Träning Får en stallägare göra vad han vill med de hästar han hyser i sitt stall?? Jag bytte till ett litet mindre stall för drygt 4 månader...
Svar
19
· Visningar
1 527
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp