Kastrera gammal hanhund

Sv: Kastrera gammal hanhund

Vad är meningen med att kastrera en så gammal hund? Vad förväntar ni er att få ut av det?

Vi kastrerade vår hane på grund av sjukdom - för att vara säkra på att han inte någonsin skulle kunna gå i avel och det skulle vara lättare att slippa passa på honom när tikarna löpte.

Vår hane hade lättare att lägga på sig lite hull när han väl var kastrerad. Han hade annars från och till lätt att bli lite smal.

Jag kastrerade min 8 åring i somras då han fått prostatit.
Min hund hade ju inga "problem" med att vara hane och han är exakt som vanligt, t om lite piggare numera. Det enda som jag eg har märkt är att han är mer sugen på mat än förr.

Så Brandgul och Nenyah, det kan finnas skäl till att kastrera "gamla" hundar,

Så Brandgul och Nenyah, det kan finnas skäl till att kastrera "gamla" hundar,

Eh? Ja, och? Och man får inte fråga efter skälen för då uppfattas det som otrevlig eller vad syftar du på?

Hur har du tänkt att man ska kunna väga för och nackdelar mot varandra om man inte ens vet syftet???

DEn nackdelen jag kan se är att en nedsövning alltid innerbär en risk och risken är större ju äldre hunden är pga sämre hjärta mm. Några andra nackdelar vet inte jag om i alla fall, förutom att kastrationen inte hjälper så mycket mot tex revirpinkande och löptikhets när han är så pass gammal(det är dock individuellt en del funkar det på och andra märks det ingen skillnad alls). Om det är det man vill få bort kan kemisk kastrering vara ett alternativ om man vill se om en vanlig kastration skulle hjälpa (har jag läst nån stans)

Det finns dock inga garantier för att en kemisk kastrering faktiskt ger någon effekt eller samma effekt som en vanlig kastration skulle göra.

Nä så kanske det är. Jag har ingen erfarenhet av det alls själv utan bara läst nåt om det förbigående.

Jag har inte heller någon erfarenhet utav det, men har en vän som jobbar på en smådjursklinik och där rekommenderar dom i regel att faktiskt göra en vanlig kastration snarare än en kemisk.

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 624
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter...
Svar
11
· Visningar
839
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej. Jag jobbar småskaligt med hundpassning i mitt hem, tanken är att öppna hunddagis om något år. Men något jag funderar över. I... 2 3
Svar
40
· Visningar
2 855
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
910
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skrotvärde bil
  • Att lämna i smyg
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur