Kastrera hankatt

Sel

Trådstartare
Det börjar ju så småningom dra ihop sig för lille Kimchi och jag känner mig så nojig. Vid vilken ålder har folk kastrerat sina hankatter och hur såg återhämtningstiden ut? Jag funderar på när det vore lämpligt för mig att vara ledig och liknande.
 
Det börjar ju så småningom dra ihop sig för lille Kimchi och jag känner mig så nojig. Vid vilken ålder har folk kastrerat sina hankatter och hur såg återhämtningstiden ut? Jag funderar på när det vore lämpligt för mig att vara ledig och liknande.
Sauron: vid 8 månader om jag inte minns fel. Det var för sent :p tog rätt lång tid innan han slutade vara hanig/en röv. Han blödde rätt mycket under ingreppet(”stor katt, stor pung, mycket blod”/veterinären :laugh:) men mådde skitbra efter några timmar, drog upp stygnen under natten(och höll skrämma ihjäl exet som möttes av blodbad på morgonen), var helt opåverkad av det men fick givetvis åka in för nya stygn, efter det inga problem.

Sixten: 6 mån, hann inte bli hanig, snip snip, 0 problem och helt normal på några timmar.

Vi var inte lediga mer än normalt, dvs jag som jobbar skift tog det på en ledig dag och var hemma med dom på kvällen :) det är ju ett väldigt okomplicerat ingrepp, Saurons är den ”värsta” jag nånsin ens hört om och det var ju enbart exet som led av den :p
 
Sauron: vid 8 månader om jag inte minns fel. Det var för sent :p tog rätt lång tid innan han slutade vara hanig/en röv. Han blödde rätt mycket under ingreppet(”stor katt, stor pung, mycket blod”/veterinären :laugh:) men mådde skitbra efter några timmar, drog upp stygnen under natten(och höll skrämma ihjäl exet som möttes av blodbad på morgonen), var helt opåverkad av det men fick givetvis åka in för nya stygn, efter det inga problem.

Sixten: 6 mån, hann inte bli hanig, snip snip, 0 problem och helt normal på några timmar.

Vi var inte lediga mer än normalt, dvs jag som jobbar skift tog det på en ledig dag och var hemma med dom på kvällen :) det är ju ett väldigt okomplicerat ingrepp, Saurons är den ”värsta” jag nånsin ens hört om och det var ju enbart exet som led av den :p
Drama! 😱:D

Hurdå 'hanig'? Min enda andra hankatt var också innekatt och kastrerades aldrig, jag märkte aldrig att han var på något särskilt vis. :)

Har de behövt ha tratt på? Det är väl mest därför jag inte vill lämna hoom ensam, och så har jag ju hunden hemma och oroar mig för att hon skulle störa på något vis. Sedan jobbar jag varje dag så jag måste planera in ledighet ändå, ensam vill jag inte lämna honom första dagen efter oavsett. Mattehjärtat liksom. 😅 :heart
 
Det börjar ju så småningom dra ihop sig för lille Kimchi och jag känner mig så nojig. Vid vilken ålder har folk kastrerat sina hankatter och hur såg återhämtningstiden ut? Jag funderar på när det vore lämpligt för mig att vara ledig och liknande.
Senaste kastrerades vid sex månader, lämnades in hos vet på morgonen och hämtades på em. Han var helt opåverkad, fick varken smärtis (hämtade ut, men gav aldrig) eller behövde tratt.
 
Vi har kastrerat redan vid 16 veckor men även upp till sju månader. Finns ingen återhämtning att tala om, ingen tratt eller smärtlindring har behövts. De har bara tuffat på. De slickade där bak direkt när de kom ut ur buren, ett par slick bara, sedan lät de det vara. Fantastiskt smidigt.
 
Drama! 😱:D

Hurdå 'hanig'? Min enda andra hankatt var också innekatt och kastrerades aldrig, jag märkte aldrig att han var på något särskilt vis. :)

Har de behövt ha tratt på? Det är väl mest därför jag inte vill lämna hoom ensam, och så har jag ju hunden hemma och oroar mig för att hon skulle störa på något vis. Sedan jobbar jag varje dag så jag måste planera in ledighet ändå, ensam vill jag inte lämna honom första dagen efter oavsett. Mattehjärtat liksom. 😅 :heart
Haha ja det var ett toppensamtal att få när man sitter fast på jobbet, ”uuhm gumman det är blod överallt vad ska jag göra” 😂

Hormonstinn och jobbig tonåring liksom :p han blev grinig och allmänt missnöjd, och var liksom alltid lite på spänn och muckade med Sixten och blev bitig mot oss. Det var i samband med att lådan började lukta fruktansvärt så jag är rätt säker på att det var för att han började bli fertil. Men det är ju individuellt hur ”illa” dom blir såklart :)
Har inte haft tratt på mina, dom har inte varit intresserade av såren alls. Är helt övertygad om att Sauron röjde upp sina stygn så tror inte tratt hjälpt där. :p

Jag röstar alltid för mattehjärtat oavsett faktiskt behov :angel: men får du bara loss en dag så kommer det gå finfint det med :)
 
Nu har jag bokat in min lille kille i slutet på nästa vecka. 😢 Eller nå, han ska undersökas och vägas och sådant först på morgonen och om de tycker att han är tillräckligt stor och tuff lämnar jag honom där för dagen. :heart
Det känns lite jobbigt, men som vanligt är jag glatt överraskad över priset. Kastrering och microchip fr £60, så strax under 700 spänn blir det väl?
 
Min måste ha varit ca 10 månader när han kastrerades. Det var jättesmidigt. Själva ingreppet gick fort. Ingen tratt. Han fick åka hem med en gång, och efter några få timmar var han helt återställd. Jag upplevde inte det som om han led det minsta av det. Inte ens bilresan till veterinären.... ;)
 
Min måste ha varit ca 10 månader när han kastrerades. Det var jättesmidigt. Själva ingreppet gick fort. Ingen tratt. Han fick åka hem med en gång, och efter några få timmar var han helt återställd. Jag upplevde inte det som om han led det minsta av det. Inte ens bilresan till veterinären.... ;)
Jag gillar att höra om de snabba återhämtningarna. :heart Här är det kutym att man lämnar på morgonen och hämtar på eftermiddagen för alla sederade ingrepp, det är det jag tycker är jobbigast.
 
Jag gillar att höra om de snabba återhämtningarna. :heart Här är det kutym att man lämnar på morgonen och hämtar på eftermiddagen för alla sederade ingrepp, det är det jag tycker är jobbigast.

Det är likadant hos min vet :) Jag har lämnat in kisse på morgonen och sedan har de ringt när de är färdiga, oftast kring lunch. Jag har haft samma vet för Missias tänder och nu senast för Isis kastrering.

Edit: Det är ju ett större ingrepp på en hona men Isis var jättepigg efteråt och det läkte väldigt fint, utan tratt. Jag behövde inte plocka stygn heller, det var sådana som försvann av sig själva. På Tassa och Missia fick jag plocka bort stygnen.
 
Vår var nog närmre 8 månader när han kastrerades. Han var lite trött i nån timme men annars märktes inget.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är likadant hos min vet :) Jag har lämnat in kisse på morgonen och sedan har de ringt när de är färdiga, oftast kring lunch. Jag har haft samma vet för Missias tänder och nu senast för Isis kastrering.

Edit: Det är ju ett större ingrepp på en hona men Isis var jättepigg efteråt och det läkte väldigt fint, utan tratt. Jag behövde inte plocka stygn heller, det var sådana som försvann av sig själva. På Tassa och Missia fick jag plocka bort stygnen.
Jag tycker att det känns gräsligt. 😅 Nu har Kim aldrig varit hos min vet och har inga förutfattade meningar så jag hoppas att han inte ska bli helt traumatiserad av att jag överger honom där.
Jag gjorde ju likadant med Kailzie när hon sederades för tumör och för tandvård men hon var liksom så happy-go-lucky med alla människor, så även om det var jobbigt visste jag att hon var glad över en klapp från vem som helst. Även en veterinär. ;)

Skulle tro att det blir absorberande stygn här också, det verkar mer vanligt än inte.
Det går säkert bra, det är bara matte som nog är lite traumatiserad egentligen, om någon. :heart
 
Hos oss här så väger de 2 kg kan man kasterar dem 😅 Min syster kasterade nyligen sin hankatt. Smidigt, lämna in honom och hämta honom ganska omgående efter. Han hade tratt i två dagar tror jag men inga komplikationer. Ska kastrera min honkatt men dragit lite på det då hon växer för fullt just nu och varit lite tanig eller vad man ska säga. Vet att när vi kastrerade vår hankatt nu är de i för sig typ 10 år sedan så satt vi och vänta i rummet utanför sen fick vi ganska omgående ta med oss honom. Han var 6 månader då, och hade aldrig ett bekymmer av själva såret. Han var precis som vanligt på eftermiddagen igen.
 
Det är vanligt att veterinärer tycker att man ska lämna. Det vill inte jag. Turligt nog har jag en veterinär som ser det som helt okej att jag är med (vi har känt varandra i över 20 år så vi vet var vi har varandra).

Av alla katter jag har låtit kastrera (över 20 stycken) har en haft det jobbigt första dygnet. En hona. Hon hade svårt att vakna och var lite eländig men 24 timmar efter operationen var även hon precis som vanligt. Övriga har kvicknat till omgående. Endel redan påväg hem, vi har ca 20 minuters väg och har då alltså åkt hem så snart de har varit klara och endel har vaknat när vi precis har kommit hem. De har då varit helt som vanligt och frågat efter mat. Jag tycker dock att man ska ha koll iallafall första dygnet.
 
Våra har varit 6-7 månader gamla, har lämnat på morgonen och hämtat efter lunch/tidig eftermiddag. Har alltid gått bra, ingen tratt och dom har verkat helt obrydda av ingreppet så fort de vaknat ordentligt😊
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vår nuvarande kastrerades redan vid 4 månader, för då började han markera inne. Varken han eller syrran (som tyvärr inte är i livet) hade problem med återhämtning. Bägge var som vanligt redan vid hämtning.

Fördelen unga djur är just att de brukar återhämta sig otroligt fort och en normalkastration av hankatt är ett mycket enkelt ingrepp, både för katt och veterinär.
Ofta räcker det bra med lugnande och lokalbedövning, även om vissa föredrar att söva (viss smärtlindring i det sövningsmedel som oftast används).
 
Våra var ca 6månader, lämnade in båda på morgonen hämtade strax efter lunch. Fick en/några doser vardera av smärtstillande hemma. Inga problem förutom diarré av medicinen.
Fick ta av trattarna efter något dygn så de kunde hålla sig rena, struntade i såren så satte aldrig tillbaka trattarna. :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är vanligt att veterinärer tycker att man ska lämna. Det vill inte jag. Turligt nog har jag en veterinär som ser det som helt okej att jag är med (vi har känt varandra i över 20 år så vi vet var vi har varandra).

Av alla katter jag har låtit kastrera (över 20 stycken) har en haft det jobbigt första dygnet. En hona. Hon hade svårt att vakna och var lite eländig men 24 timmar efter operationen var även hon precis som vanligt. Övriga har kvicknat till omgående. Endel redan påväg hem, vi har ca 20 minuters väg och har då alltså åkt hem så snart de har varit klara och endel har vaknat när vi precis har kommit hem. De har då varit helt som vanligt och frågat efter mat. Jag tycker dock att man ska ha koll iallafall första dygnet.
Tillägg, mina har om jag har träffat dem såpass tidigt i livet, blivit kastrerade mellan 5-6 månaders ålder. Övriga har kastrerats när de har kommit i min vård.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vår kastrerades när han var 6 månader och var inte heller märkbart påverkad. Han var lite groggy så vi såg till att han inte klättrade allt för högt upp nånstans, men efter ett par timmar hemma var han helt som vanligt.
 
Hos oss här så väger de 2 kg kan man kasterar dem 😅 Min syster kasterade nyligen sin hankatt. Smidigt, lämna in honom och hämta honom ganska omgående efter. Han hade tratt i två dagar tror jag men inga komplikationer. Ska kastrera min honkatt men dragit lite på det då hon växer för fullt just nu och varit lite tanig eller vad man ska säga. Vet att när vi kastrerade vår hankatt nu är de i för sig typ 10 år sedan så satt vi och vänta i rummet utanför sen fick vi ganska omgående ta med oss honom. Han var 6 månader då, och hade aldrig ett bekymmer av själva såret. Han var precis som vanligt på eftermiddagen igen.
Så är det här ockå. Sex månader och/eller två kilo, det är delvis därför han ska in för koll innan vi spikar operationen. Jag har ingen våg hemma, och så tycker jag inte att det är mer än vettigt att vetten får tillfälle att titta igenom honom och ge sitt omdöme innan rent generellt förstås. :)
Tror inte det är aktuellt med tratt här, men man märker ju rätt snart om han är och irriterar såret.
 

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 352
Senast: JohannaB
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 355
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Det finns ett utbrott av kennelhosta häromkring. Jag har börjat fundera på hur det smittar. Att kontakt mellan hundar sprider det känns...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: starcastle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp