Bukefalos 28 år!

Kastrera Kanin?

MizzFail

Trådstartare
Jag har två kaniner, en hona på 7 år, och en hane på drygt 1 år.
Då jag förstås inte vill att en så gammal tjej ska behöva ha ungar, så vill jag kastrera hanen. Dom bor i "samma" bur, men avpärrade från varann med galler.
Dom bor utomhus, men i stall på vintern :)
Det skulle underlätta otroligt att ha dom tillsammans.
Är en kastrering av hanen lämplig?
Kan de bli "försent" att kastrera hanen? Jag menar, kan han bli för gammal för att kastrera.
Är de vanligt att kaniner inte tål sömnmedlet? :crazy:
Blir dom tamare eller mer aggressiva när man kastrerar eller är de ingen skillnad på de viset?

Jag vet vart jag ska kastrera honom, men behöver bara några råd först :banana:
 
Sv: Kastrera Kanin?

Är en kastrering av hanen lämplig?
Klart det är lämpligt.
Speciellt om man vill ha hanen tillsammans med en hona.

Kan de bli "försent" att kastrera hanen? Jag menar, kan han bli för gammal för att kastrera.

Ja, det kan det.
Skulle personligen inte tordas kastrera en hane som närmar sig 6 år.
Men under 4-5 år skulle jag inte ha några problem, så länge hanen är pigg och kry.

Är de vanligt att kaniner inte tål sömnmedlet?
Det händer, men inte supervanligt.
Är kaninen frisk (+ rätt ålder, dvs inte för ung eller för gammal) och veterinären är van att kastrera kaniner, ska det inte vara någon fara.

Blir dom tamare eller mer aggressiva när man kastrerar eller är de ingen skillnad på de viset?
Vissa kan bli lugnare, medans andra inte förändras alls.
Att dem blir aggressiva är inte vanligt, men det kan hända.
Samtliga hanar som kastrerats här hemma har varit precis lika goa och "lata" som innan. :angel:
Så här har det inte varit någon skillnad alls.
 
Sv: Kastrera Kanin?

Är en kastrering av hanen lämplig?
Klart det är lämpligt.
Speciellt om man vill ha hanen tillsammans med en hona.

Kan de bli "försent" att kastrera hanen? Jag menar, kan han bli för gammal för att kastrera.

Ja, det kan det.
Skulle personligen inte tordas kastrera en hane som närmar sig 6 år.
Men under 4-5 år skulle jag inte ha några problem, så länge hanen är pigg och kry.

Är de vanligt att kaniner inte tål sömnmedlet?
Det händer, men inte supervanligt.
Är kaninen frisk (+ rätt ålder, dvs inte för ung eller för gammal) och veterinären är van att kastrera kaniner, ska det inte vara någon fara.

Blir dom tamare eller mer aggressiva när man kastrerar eller är de ingen skillnad på de viset?
Vissa kan bli lugnare, medans andra inte förändras alls.
Att dem blir aggressiva är inte vanligt, men det kan hända.
Samtliga hanar som kastrerats här hemma har varit precis lika goa och "lata" som innan. :angel:
Så här har det inte varit någon skillnad alls.

okej, tack för svaren! :)
Han är otroligt pigg och aldrig vart sjuk! :laugh:
Verkar som att de bara är till fördel att få detta gjort så snabbt som möjligt! :D
 
Sv: Kastrera Kanin?

Jag kastrerade min hankanin, gick hur bra som helst!
Han var nog runt 2 år tror jag.
Ingen större skillnad på honom, kanske lite latare. :p
Gjorde det för att han skulle kunna vara i samma bur med min hona. I början försökte han para sig med henne, men sedan slutade han.
 
Sv: Kastrera Kanin?

Du har fått bra svar redan. Du ska vara medveten dock om att det alltid är en risk att söva kaniner, då de är rätt känsliga för narkosen och för nedkylning.
Oftast går det ju bra dock, men man bör vara medveten om det.
 
Sv: Kastrera Kanin?

vi hade en kaninhona, o fick senare en hitteknanin, en hane på 1 år.
dom bodde i en stor bur ute, med galler emellan..men för att de skulle ha sällskap av varann, så kasterades hanen. det gick bra, som tur är..
fast dagen före kastreringen hade han lyckats hoppa över till honan..tursamt nog blev det inga ungar,nu bor dom lyckligt ihop!
 
Sv: Kastrera Kanin?

Jag har kastrerat min kanin, fick honom som vuxen och har ingen aning om ålder, han var väl kanske 2-4år gammal då.
Han var sävlig innan och har inte märkt någon skillnad på hans temperament, förutom att han inte längre har ett behov av att spraya ner mig/väggar etc av kiss!

Nu bor han med sin lilla flickvän och är så lyckliga.
 
Sv: Kastrera Kanin?

Lånar tråden lite, hoppas det är okej :angel:.

Jag kastrerade min kaninhane för drygt en vecka sedan. All gick bra och "såren" (blev ju knappt några) har läkt fint. Han är redan lugnare och äter bättre = mindre stressad. Nu till mitt bryderi: I pappret jag fick med mig hem ang. eftervård står det att man ska vänta EN MÅNAD innan man släpper ihop honom med en hona eftersom han kan vara fertil i flera veckor efter kastrering. Hur länge har ni andra väntat?

Tacksam för svar/Itchie
 
Sv: Kastrera Kanin?

Stämmer bra att man bör vänta minst 4 veckor, men gärna 6-8 veckor.
Detta då det fortfarande kan finnas livsdugliga spermier kvar i upp till 4 veckor.
Jag väntade 8 veckor för att vara på den säkra sidan.
Då hinner hormonerna lägga sig lite mer också.
 
Sv: Kastrera Kanin?

Hade också väntat minst en månad, gärna någon/några veckor för att vara på den säkra sidan.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 602
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 187
Senast: Stinaelin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
962
Senast: Bison
·
Övr. Djur Tycker ni att det är lämpligt eller något man ska göra att kastrera sina hon kaniner? Min hona är typ 2 år och jag har inte kastrefat...
Svar
18
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp