Kastrera/steilisera gammal utekatt

bananabambi

Trådstartare
går det?

:confused:

Anledningen till att jag frågar är denna: Hos mina föräldrar finns en kattdam, som producerar väldig många kattungar, kanske en två kullar per år. Trots p-piller. Nu har jag bestämt att det måste göras någonting, hon kan inte få fortsätta ploppa ur sig ungar som blir ihjälslagna på typiskt bondsvis. Jag tycker det är hemskt :cry: Hon går omkring och är en stolt blivande mor, tjock och rund och gó, och så får hon inte behålla sina små.

Katten är inte mina föräldrars egentligen, men den har bosatt sig där. Gården där hon kom från vill inte ha henne tillbaka.

Men jag undrar om det går att kastrera en katt som är 12-15 år. Hon är ju inte innekatt, så det går ju inte att "hålla koll" på henne efter ingreppet, om man inte låser in henne i huset. Men jag anser ändå att den tiden hon får vara inlåst är bättre än det hon får gå igenom efter varje ihjälslagen kull :( Jag har tagit på mig att betala ingreppet, bara mina föräldrar går med på att det görs. (Det har de nästan gjort, även om de tycker att det är en onödig kostnad för en bondkatt)

Så, vad tror ni? Är det mycket större risker när katten är gammal?
 
Större risker än när katten är ung är det givetvis, men i förhållande till riskerna med p-piller och täta dräktigheter hos en äldre katt så är det ju relativt ofarligt. Ring vet för råd, min vet hade inte haft några problem med det, han söver ju ganska ofta äldre katter för andra ingrepp.

Bra att du tar tag i det!! :bow:
 
Vad är att föredra då, kastration eller sterilisering? Det sistnämnda är kanske det bästa, då det är det minsta ingreppet.
 
Jag tror det är väldigt sällan man steriliserar nuförtiden, eftersom risken för juvertumörer och livmoderinflammation är stor om man inte tar bort hela "hormonproduktionen", men det borde vet veta bäst.
 
En sterilisering, absolut! En kastration på en honkatt gör att hon fortfarande har kvar "drifterna" och löper på vanligt vis (vilket också sliter pga upprepade parningar).
Jag vet inte ens om veterinärer fortfarande genomför kastreringar på honkatter...?
 
Rätt, förutom att du förväxlat orden.. ;)

Sterilisering innebär att man på honkatt kapar äggledaren, på hankatt sädesledaren. Vid kastrering tar man bort "hela paketet".
 
Jag vet skillnaden på en kastration och på en sterilisering. :smirk: Och jag vet även att du har blandat ihop begreppen. :p

Jag har kastrerat mina två katter, en hane och en hona. Men kastrationen tog inte bort min honas löpbeteenden alls. Hon är fortfarande lika hemsk som hon var innan.

Anledningen till att jag undrar över det bästa alternativet, är just att den här katten inte är den mest lättövertalade sorten. Hon är en riktig madame, som knappast kommer ägna mig en blick på säkert ett halvår om jag tar henne till en veterinär.

Hon är som sagt en utekatt, och det kommer bli väldigt svårt att hålla henne inlåst. Sedan är hon inte så värst mycket hanterad, vilket också gör sitt till. Att hon sedan ska ha en hoper stygn på magen som hon dessutom ska låta bli, plus en krage, usch. Jag vill inte tänka på hur arg hon kommer bli :o Hoppas hon blir rejält dåsig av narkosen, helst i alla de tio dagar hon ska ha stygnen :D
 
Ja, det finns ju för och nackdelar med allt. Just nu försöker jag väga för mot nackdelarna. Med en steriliseing så piggnar hon ju till snabbare efter ingreppet, det är väl mest det som väger upp just det alternativet. Det bästa är väl att ringa vet så får de komma med råd.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hallå där.! Har en liten fråga angående en ca 10 år gammal kastrerad hankatt. Det är så att han någon gång i veckan går på sin...
Svar
5
· Visningar
1 296
Senast: mandalaki
·
Övr. Katt Jag verkar ha börjat en trend att skaffa ett nytt djur i oktober varje år. Köpte Alice i oktober 2013 och Lava i oktober 2014. Och snart...
Svar
6
· Visningar
825
Övr. Katt Jag har varit halvaktiv här på forumet under lång tid. Jag har haft katter tidigare som jag under tragiska omständigheter tvingades ta...
Svar
12
· Visningar
2 185
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag har funderat på detta ett tag och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig att bolla lite tankar! Jag köpte min katt Charlie från ett...
Svar
10
· Visningar
1 713
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp