Kastrera strykarkatt?

Det du skriver stämmer inte. Jag bor 1 mil utanför en liten stad (ca 35000 invånare i hela kommunen) och problemen med hemlösa katter är enorma. Katthemmen är alltid fulla och många har precis som jag privat tagit hand om hemlösingar som bara dyker upp plötsligt för det finns inga platser för dem på katthemmen. Ett tag hade jag 11 stycken (plus 9 kattungar som föddes strax efter mammorna kommit hit) och antalet katter jag har tagit hand om har jag pinsamt nog tappat räkningen på. Tippen här och i omkringliggande kommuner är ett exempel på ständigt tillhåll för katter där de far illa och förökar sig hej vilt. Det är verkligen inga tillfälliga problem eller engångsföreteelser utan hemlösa katter är ett ständigt pågående problem.
Ja. då har ni ett lokalt problem där du bor.

Och antagligen finns det en eller få källor till problemet.

Kanske en kattkoloni på/vid tippen, som ingen tar tag i? Vilket låter mycket underligt.
Miljö och hälsa i kommunen borde hantera det. Jag antar dessutom att "tippen" du talar om, är kommunens återvinningsanläggning?

Och det finns kattkolonier på alla återvinningsanläggningar, för närliggande kommuner?

Och det är inte anmält till Länsstyrelsen, samt uppmärksammas inte i media?


Jag bor på ren landsbygd, alltså många mil från en tätort, och här har vi inte sett till några förvildade katter sedan ett "byoriginal" gick från att vara original, till att bli dement för drygt 10 år sedan.

Dessa katter såg vi till att samla ihop, och placera ut på lämpliga ställen, genom samarbete i byn.

Mina tre mest närliggande kommuner, har inte några kattkolonier på återviningsanläggningarna.
 
Ja. då har ni ett lokalt problem där du bor.

Och antagligen finns det en eller få källor till problemet.

Kanske en kattkoloni på/vid tippen, som ingen tar tag i? Vilket låter mycket underligt.
Miljö och hälsa i kommunen borde hantera det. Jag antar dessutom att "tippen" du talar om, är kommunens återvinningsanläggning?

Och det finns kattkolonier på alla återvinningsanläggningar, för närliggande kommuner?

Och det är inte anmält till Länsstyrelsen, samt uppmärksammas inte i media?


Jag bor på ren landsbygd, alltså många mil från en tätort, och här har vi inte sett till några förvildade katter sedan ett "byoriginal" gick från att vara original, till att bli dement för drygt 10 år sedan.

Dessa katter såg vi till att samla ihop, och placera ut på lämpliga ställen, genom samarbete i byn.

Mina tre mest närliggande kommuner, har inte några kattkolonier på återviningsanläggningarna.
Javisst, om du med lokalt menar hela Sverige. Att du inte har det problemet just hemma hos dig (jag har inte heller det problemet hemma hos mig just nu, det hjälpte att jag tog hand om och kastrerade alla hemlösingar och drev en hård kastreringskampanj med precis varenda kotte jag träffade på) är ju jättebra men det innebär inte att problemet inte finns på väldigt många andra platser. Katter som bor på tippen blir regelbundet omhändertagna men de blir ändå ständigt fler och plats för dem alla finns inte på katthemmen. På tippen finns det mat. Att katter dras dit mat finns behöver man inte vara hjärnkirurg för att förstå. Att kattkolonier då bildas vid dessa ställen är inget konstigt.
 
@skogaliten det är tyvärr snarare så att ni lokalt har det bättre än genomsnittet.

Här så bara antalet rufsiga magra omärkta och okastrerade katter som dyker upp hos folk i stan och villaområden är tvåsiffrigt. Per månad.

Det är en aldrig sinande ström. Och katthemmen fulla.
"Stan" och "Villaområden" är viktiga nyckelord här...
 
Ja. då har ni ett lokalt problem där du bor.

Och antagligen finns det en eller få källor till problemet.

Kanske en kattkoloni på/vid tippen, som ingen tar tag i? Vilket låter mycket underligt.
Miljö och hälsa i kommunen borde hantera det. Jag antar dessutom att "tippen" du talar om, är kommunens återvinningsanläggning?

Och det finns kattkolonier på alla återvinningsanläggningar, för närliggande kommuner?

Och det är inte anmält till Länsstyrelsen, samt uppmärksammas inte i media?


Jag bor på ren landsbygd, alltså många mil från en tätort, och här har vi inte sett till några förvildade katter sedan ett "byoriginal" gick från att vara original, till att bli dement för drygt 10 år sedan.

Dessa katter såg vi till att samla ihop, och placera ut på lämpliga ställen, genom samarbete i byn.

Mina tre mest närliggande kommuner, har inte några kattkolonier på återviningsanläggningarna.
Varför skulle kommunens miljökontor hantera en kattkoloni menar du?
 
Återvinningsstationer är kommunens ansvar.

Problem på återvinningsstationer hanteras i normalfallet av kommunen.

Vems ansvar anser du att det är?
Möjligen teknik som driver ÅvC, eller länsstyrelsen om djuren lider.
Att det skulle vara en olägenhet enligt miljöbalken med katter på en ÅvC har jag svårt att se..
 
Möjligen teknik som driver ÅvC, eller länsstyrelsen om djuren lider.
Att det skulle vara en olägenhet enligt miljöbalken med katter på en ÅvC har jag svårt att se..
Vilken "teknik"? Vad har miljöbalken i sig med detta att göra?

Olika kommuner har en delvis olika organisation.

Om någon i allmänheten, anser att katterna lider, eller om de som arbetar på kommunens återvinningsstation, ser det som ett arbetsmiljöproblem, så får man väl anta att den del av kommunens förvaltning, som ansvarar för återvinningsstationen för höra om problemet från respektive intressenter?
Få av dem som jobbar på återvinningsstationen lär vilja ha problem med risken att köra över och mosa katter och kattungar med sina hjullastare, så fort man ska byta container, se till att flisa trä, eller röra sig på området.

Jag tvivlar på att en medlem av allmänheten, kommer att välja att som första åtgärd, anmäla existensen av en kattkoloni på kommunens återvinningsstation, till Länsstyrelsen som ett djurskyddsärende, utan man kommer att kontakta den förvaltning i kommunen som har ansvaret. Om den förvaltningen hänvisar medlemmen av allmänheten till Länsstyrelsen, så uppstår antagligen en intressant situation, vad avser "pajkastande mellan olika delar av offentlig förvaltning".

Personal som observerar en kattkoloni på en återvinningsstation, kommer att i första hand kontakta arbetsledning och förvaltning inom kommunen också.

Hur/vem/på vilket sätt man löser situationen, är en annan fråga.
 
Vilken "teknik"? Vad har miljöbalken i sig med detta att göra?

Olika kommuner har en delvis olika organisation.

Om någon i allmänheten, anser att katterna lider, eller om de som arbetar på kommunens återvinningsstation, ser det som ett arbetsmiljöproblem, så får man väl anta att den del av kommunens förvaltning, som ansvarar för återvinningsstationen för höra om problemet från respektive intressenter?
Få av dem som jobbar på återvinningsstationen lär vilja ha problem med risken att köra över och mosa katter och kattungar med sina hjullastare, så fort man ska byta container, se till att flisa trä, eller röra sig på området.

Jag tvivlar på att en medlem av allmänheten, kommer att välja att som första åtgärd, anmäla existensen av en kattkoloni på kommunens återvinningsstation, till Länsstyrelsen som ett djurskyddsärende, utan man kommer att kontakta den förvaltning i kommunen som har ansvaret. Om den förvaltningen hänvisar medlemmen av allmänheten till Länsstyrelsen, så uppstår antagligen en intressant situation, vad avser "pajkastande mellan olika delar av offentlig förvaltning".

Personal som observerar en kattkoloni på en återvinningsstation, kommer att i första hand kontakta arbetsledning och förvaltning inom kommunen också.

Hur/vem/på vilket sätt man löser situationen, är en annan fråga.
Jag jobbar på ett kommunalt miljökontor, så du behöver inte läxa upp mig. Och nej, det är inte kommunens miljökontor som driver ÅvCer, utan just tekniska förvaltningen.

Miljökontoren kan inte göra någonting som inte rör deras lagstiftning, dvs miljöbalken (och livsmedelslagen mm).
 
Jag jobbar på ett kommunalt miljökontor, så du behöver inte läxa upp mig. Och nej, det är inte kommunens miljökontor som driver ÅvCer, utan just tekniska förvaltningen.

Miljökontoren kan inte göra någonting som inte rör deras lagstiftning, dvs miljöbalken (och livsmedelslagen mm).
Om man valt att organisera sin kommun exakt som din kommun...

Min kommun har bägge i samma förvaltning....

Men min poäng är:

Både allmänhet och medarbetare, kommer att primärt vända sig till "kommunen" (oavsett förvaltningens namn), när man "störs" av en kattkoloni, på något som är "kommunens" mark/där "kommunen" bedriver verksamhet.
Ett fåtal, väldigt anmälningsbenägna, kanske vänder sig direkt till Länsstyrelsen.

Strunt samma om det är en badplats, en skolgård (kommunal skola), eller en återvinningscentral, eller annat.

Samma allmänhet, kommer med stor sannolikhet, också att "höra av sig till kommunen", om det finns en kattkoloni på något som allmänheten uppfattar som "kommunens mark", oavsett om denna mark förvaltas av ett kommunalt bolag (fastighetsbolag t.ex.), eller av ett privat bolag. Kanske man även väljer att vända sig kommunen, om kattkolonin finns på kyrkans mark (kyrkogård).

Enligt din uppfattning, hur ska man då som kommunal tjänsteman agera, när man får mejl och telefonsamtal om den där kattkolonin?
 
Om man valt att organisera sin kommun exakt som din kommun...

Min kommun har bägge i samma förvaltning....

Men min poäng är:

Både allmänhet och medarbetare, kommer att primärt vända sig till "kommunen" (oavsett förvaltningens namn), när man "störs" av en kattkoloni, på något som är "kommunens" mark/där "kommunen" bedriver verksamhet.
Ett fåtal, väldigt anmälningsbenägna, kanske vänder sig direkt till Länsstyrelsen.

Strunt samma om det är en badplats, en skolgård (kommunal skola), eller en återvinningscentral, eller annat.

Samma allmänhet, kommer med stor sannolikhet, också att "höra av sig till kommunen", om det finns en kattkoloni på något som allmänheten uppfattar som "kommunens mark", oavsett om denna mark förvaltas av ett kommunalt bolag (fastighetsbolag t.ex.), eller av ett privat bolag. Kanske man även väljer att vända sig kommunen, om kattkolonin finns på kyrkans mark (kyrkogård).

Enligt din uppfattning, hur ska man då som kommunal tjänsteman agera, när man får mejl och telefonsamtal om den där kattkolonin?
Jag kan dessvärre bara den lagstiftningen som jag jobbar med, och det är miljöbalken. Har svårt att tro att vi skulle kunna göra något alls.

Vet att olika kommuner är uppbyggda på olika sätt, men det vara bara ditt påstående att miljö och hälsa skulle agera som jag vände mig emot.
 
Jag kan dessvärre bara den lagstiftningen som jag jobbar med, och det är miljöbalken. Har svårt att tro att vi skulle kunna göra något alls.

Vet att olika kommuner är uppbyggda på olika sätt, men det vara bara ditt påstående att miljö och hälsa skulle agera som jag vände mig emot.
Du menar alltså att du vare sig skulle "göra något", som i t.ex. kontakta länsstyrelsen eller hänvisa till en annan förvaltning inom kommunen under vars ansvarsområde eventuellt frågan har en bättre plats, eller ens rekommendera att den som hör av sig till "kommunen" att istället anmäla till Länsstyrelsen, lokalt katthem/djurskyddsorganisation (om sådan finns), utan lämna mejlet/telefonsamtalet med ett svar av typen att det här är inte vårt ansvar?
 
Du menar alltså att du vare sig skulle "göra något", som i t.ex. kontakta länsstyrelsen eller hänvisa till en annan förvaltning inom kommunen under vars ansvarsområde eventuellt frågan har en bättre plats, eller ens rekommendera att den som hör av sig till "kommunen" att istället anmäla till Länsstyrelsen, lokalt katthem/djurskyddsorganisation (om sådan finns), utan lämna mejlet/telefonsamtalet med ett svar av typen att det här är inte vårt ansvar?
Men givetvis hade jag gjort det. Som sagt jag invände mot att du sa att det var miljö och hälsas ansvar. Känns som att du inte har lust att förstå vad jag menar, så för min del lägger jag ner nu.
 

Liknande trådar

Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 473
Övr. Katt Jag vet inte om detta är rätt forumavdelning, men vill helst inte lägga in det på "Katt" eftersom jag tycker det är mer allmänt...
2
Svar
32
· Visningar
8 206
Senast: Myelin
·
Övr. Katt vår familj har skaffat en 2årig kastrerad hankatt. Han har bott i stallet innan och fick flytta hem till oss då vi fått problem med...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: Shark
·
Övr. Katt Här har det sedan nån vecka flyttat in en underbar liten honkatt på gården. Blyg till en början förstås och helt tydligt på smällen...
2
Svar
20
· Visningar
2 447
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp