Kastrera strykarkatt?

Om det är en huskatt och omärkt hade jag personligen tagit risken att kastrera den om jag ville och kunde ge den ett hem. En ev ägare får väl stämma mig då, för något högst oklart ;)

Men annars så polisanmälan, annonsera på vilse och lappar i närområdet. Och vänta 3 månader. Sen är katten din om du vill ha den och du kastrera.

Allt under förutsättning att katten mår bra, gör den inte det är det även länsstyrelsen du ska kontakta
 
Min man är helt inne på att behålla katten..... Då har vi plötsligt två katter - båda inflyttade utifrån (den andra är en av grannens katter som hellre ville bo hos oss...). Lite off topic, men vi hade tidigare 4 katter och en stor, aktiv brukshund. Nu har alla gått bort och även om jag saknar dem så hjärtat brister, hade jag stålsatt mig och sagt att vi INTE ska ha fler djur nu på ett tag utan passa på och utnyttja "friheten" med att resa (inte för att det går just nu men ändå...) och ev vistas utomlands om vintern då vi båda har jobb som går att ta med. Nu känns den friheten som bortblåst - vad gör man med två katter om man tänker resa iväg en längre tid?

Missförstå mig inte - jag älskar dem innerligt och inte minst hundlängtan är enorm, men vi har varit låsta under så många år nu att jag skymtat en liten tid av frihet..... Suck.

Kanske ett ämne till en ny tråd.....
 
Min man är helt inne på att behålla katten..... Då har vi plötsligt två katter - båda inflyttade utifrån (den andra är en av grannens katter som hellre ville bo hos oss...). Lite off topic, men vi hade tidigare 4 katter och en hund. Nu har alla gått bort och även om jag saknar dem så hjärtat brister, hade jag stålsatt mig och sagt att vi INTE ska ha fler djur nu på ett tag utan passa på och utnyttja "friheten" med att resa (inte för att det går just nu men ändå...) och ev vistas utomlands om vintern då vi båda har jobb som går att ta med. Nu känns den friheten som bortblåst - vad gör man med två katter om man tänker resa iväg en längre tid?

Missförstå mig inte - jag älskar dem innerligt och inte minst hundlängtan är enorm, men vi har varit låsta under så många år nu att jag skymtat en liten tid av frihet..... Suck.

Kanske ett ämne till en ny tråd.....
Man skaffar någon som passar dom medan man är borta. Jag passar min kompis katt nu över jul när hon ska åka iväg och jag har haft andra som passat mina när jag är bortrest. Någon gång har jag lämnat in på pensionat men då har de blivit så stressade. De har trivts bättre hemma med att någon kommer dit och ger mat och rensar lådan osv.
 
Man skaffar någon som passar dom medan man är borta. Jag passar min kompis katt nu över jul när hon ska åka iväg och jag har haft andra som passat mina när jag är bortrest. Någon gång har jag lämnat in på pensionat men då har de blivit så stressade. De har trivts bättre hemma med att någon kommer dit och ger mat och rensar lådan osv.
Vi hade också tänkt lite så, men kan man lämna dem ensamma i huset?? Vi har kattlucka så de kan gå ut och in som de vill, men ändå.....
 
Min man är helt inne på att behålla katten..... Då har vi plötsligt två katter - båda inflyttade utifrån (den andra är en av grannens katter som hellre ville bo hos oss...). Lite off topic, men vi hade tidigare 4 katter och en stor, aktiv brukshund. Nu har alla gått bort och även om jag saknar dem så hjärtat brister, hade jag stålsatt mig och sagt att vi INTE ska ha fler djur nu på ett tag utan passa på och utnyttja "friheten" med att resa (inte för att det går just nu men ändå...) och ev vistas utomlands om vintern då vi båda har jobb som går att ta med. Nu känns den friheten som bortblåst - vad gör man med två katter om man tänker resa iväg en längre tid?

Missförstå mig inte - jag älskar dem innerligt och inte minst hundlängtan är enorm, men vi har varit låsta under så många år nu att jag skymtat en liten tid av frihet..... Suck.

Kanske ett ämne till en ny tråd.....
Beroende på var ni isf hade varit under vintern hade ni ju kunnat ta med dem som innekatter? Annars är det väl att hitta någon som mot ersättning kan tänka sig att ta handom dem när ni ska resa.
 
Vi hade också tänkt lite så, men kan man lämna dem ensamma i huset?? Vi har kattlucka så de kan gå ut och in som de vill, men ändå.....
Ja alltså någon måste ju komma dit och titta till dom dagligen och förhoppningsvis umgås lite med dom en stund när dom är där. Men annars är de själva ja. Har man tur kan man ju få någon att bo i huset när man är borta och då får de ju mer sällskap. Men generellt så brukar nog de flesta ha någon som går dit och matar och gör rent i lådan två gånger om dagen.
 
Okastrerade utekatter är förbjudet enligt ny lag.
Jag har tagit hand om 2 kastrerade katter. En vandrare som kom och gick samt en som tyvärr hade cancer i örat och fick somna in. En utslängd kattunge som senare kastrerades och blev huskatt hos oss. Kattungens ägare separerade och den som bodde kvar i huset slängde ut katterna i -20 grader. Skulle polisen lägga tid på alla oönskade katter skulle dom få fullt upp, men anmäla kan man göra. Jag lägger ut på FB sidor samt kontaktar djurskyddet, dom har bra koll vilsna katter. Nu har jag en väldigt skygg katt Spöket kvar som ingen känner till. Håller till runt huset och får mat varje dag. Har ett vinterbonat hus samt en koja i vedbon med fårskinnsfäll att sova i. Visst kan be djurskyddet som jag talat med ta den och låta den somna in, men jag vill ge den en chans att bli tamare och då omplacera.
 
Okastrerade utekatter är förbjudet enligt ny lag.
Jag har tagit hand om 2 kastrerade katter. En vandrare som kom och gick samt en som tyvärr hade cancer i örat och fick somna in. En utslängd kattunge som senare kastrerades och blev huskatt hos oss. Kattungens ägare separerade och den som bodde kvar i huset slängde ut katterna i -20 grader. Skulle polisen lägga tid på alla oönskade katter skulle dom få fullt upp, men anmäla kan man göra. Jag lägger ut på FB sidor samt kontaktar djurskyddet, dom har bra koll vilsna katter. Nu har jag en väldigt skygg katt Spöket kvar som ingen känner till. Håller till runt huset och får mat varje dag. Har ett vinterbonat hus samt en koja i vedbon med fårskinnsfäll att sova i. Visst kan be djurskyddet som jag talat med ta den och låta den somna in, men jag vill ge den en chans att bli tamare och då omplacera.
Nej. Det är INTE förbjudet att ha katter okastrerade. Man ska förhindra oplanerad avel. Inte riktigt samma sak.
 
Men omsatt i praktiken blir det ju så för du kan inte hindra en okastrerad utekatt från att gå i oplanerad avel.
I praktiken fungerar det inte så för en person med en vanlig utekatt, nej. Kan utveckla det mer ikväll eller imorgon, hinner inte nu.
 
Men omsatt i praktiken blir det ju så för du kan inte hindra en okastrerad utekatt från att gå i oplanerad avel.

Teoretiskt kan den vara chipkastrerad. Jävligt teoretiskt. Eller på rymmen. Så inte ens OM det vore sant att det är krav på kastrering (vilket det inte är) så skulle man kunna direkt tycka så
 
En lång story men en hemlös katt har bosatt sig i vårt uterum. Vår egen katt tycker inte om den, så den får inte komma in. Men vi ger den mat osv och nu sitter den därute dygnet runt. Det är en okastrerad hankatt. Vi och grannarna har efterlyst ev ägare på fb och i diverse forum men ingen har (givetvis...) hört av sig. Det är en jättego och fin katt så vi funderar på att till att börja med ta den till veterinär för kastrering. FÅR man göra så med en katt som inte är ens egen? Tänk om en ägare plötsligt dyker upp och blir vansinnig? Är det egenmäktigt förfarande?
Vad var det som gjorde att du bedömde den som hemlös/ en "strykarkatt" och började ge den mat? Är din egen en honkatt? Om han är en herre på friarstråt och dessutom får mat så lär han ju inte gå hem i första taget, om han nu har ett.
 
Okastrerade utekatter är förbjudet enligt ny lag.
Jag har tagit hand om 2 kastrerade katter. En vandrare som kom och gick samt en som tyvärr hade cancer i örat och fick somna in. En utslängd kattunge som senare kastrerades och blev huskatt hos oss. Kattungens ägare separerade och den som bodde kvar i huset slängde ut katterna i -20 grader. Skulle polisen lägga tid på alla oönskade katter skulle dom få fullt upp, men anmäla kan man göra. Jag lägger ut på FB sidor samt kontaktar djurskyddet, dom har bra koll vilsna katter. Nu har jag en väldigt skygg katt Spöket kvar som ingen känner till. Håller till runt huset och får mat varje dag. Har ett vinterbonat hus samt en koja i vedbon med fårskinnsfäll att sova i. Visst kan be djurskyddet som jag talat med ta den och låta den somna in, men jag vill ge den en chans att bli tamare och då omplacera.
Men nu har du väl valt att fundamentalt missuppfatta de nya reglerna?

Det är inte "förbjudet med okastrerade utekatter".

https://djur.jordbruksverket.se/amn...dochkattagare.4.4317c7251725cbfacfb2e100.html

Det som inte är tillåtet är att låta katter "föröka sig oplanerat".

Så här funkar det i praktiken: Om någon avser att få en kull med sin bondkatthona, och låter henne gå ute, är det helt OK, förutsatt att vederbörande tar hand om katthona och kattungar på ett ansvarsfullt sätt. Eller att hålla sig med en okastrerad hankatt på gården, så länge den inte ställer med problem för omgivningarna och att det finns ägare med god djurhållning.

För den som har ordning på sina katter, som inte "förökar sig oplanerat", så ändras det i praktiken ingenting.

Så det hur man sköter och tar ansvar för den okastrerade katten, som förtydligats i den nya lagen

Gå till källan för information om regler. Strunta i vad som står på Facebook-grupper, eller vad som påstås av olika katthemsorganisationer.

Att man inte lyckades få med ett krav på obligatorisk märkning och registrering av katter i den nya lagen, är mycket olyckligt, för så länge det saknas ett ägarregister, så blir den här nya lagen nästan lika svåranvänd och svårtolkad, som den tidigare lagen.
 
Vad var det som gjorde att du bedömde den som hemlös/ en "strykarkatt" och började ge den mat? Är din egen en honkatt? Om han är en herre på friarstråt och dessutom får mat så lär han ju inte gå hem i första taget, om han nu har ett.
Katten syntes av och till i grannskapet redan i somras, men var väldigt skygg och kom aldrig in i något hus. I höst/vinter har den börjat hålla till hemma hos olika grannar, skriker och vill komma in. Vi matade den givetvis inte till en början men den fortsatte att hålla till i vårt och en annan grannes uterum. (Vår katt är en kastrerad hankatt). Vi annonserade på olika forum, både de lokala vanliga fb-forumen och i "Bortsprungna djur-forum" för området och även för Skåne i stort. Inläggen har delats i det oändliga men ingen ägare har hört av sig. Till slut började en granne och vi att ge den mat, då den var hysteriskt hungrig. Idag befinner den sig i vårt uterum 24 timmar om dygnet - man tycker att en okastrerad hankatt borde vandra runt lite och kolla läget, men den bara sitter där. Den är som sagt inte chippad (det är kollat).

Men ja, det är svårt att veta om en katt är dumpad och i nöd, eller bara stuckit hemifrån och hittat nåt bättre....
 
Men nu har du väl valt att fundamentalt missuppfatta de nya reglerna?

Det är inte "förbjudet med okastrerade utekatter".

https://djur.jordbruksverket.se/amn...dochkattagare.4.4317c7251725cbfacfb2e100.html

Det som inte är tillåtet är att låta katter "föröka sig oplanerat".

Så här funkar det i praktiken: Om någon avser att få en kull med sin bondkatthona, och låter henne gå ute, är det helt OK, förutsatt att vederbörande tar hand om katthona och kattungar på ett ansvarsfullt sätt. Eller att hålla sig med en okastrerad hankatt på gården, så länge den inte ställer med problem för omgivningarna och att det finns ägare med god djurhållning.

För den som har ordning på sina katter, som inte "förökar sig oplanerat", så ändras det i praktiken ingenting.

Så det hur man sköter och tar ansvar för den okastrerade katten, som förtydligats i den nya lagen

Gå till källan för information om regler. Strunta i vad som står på Facebook-grupper, eller vad som påstås av olika katthemsorganisationer.

Att man inte lyckades få med ett krav på obligatorisk märkning och registrering av katter i den nya lagen, är mycket olyckligt, för så länge det saknas ett ägarregister, så blir den här nya lagen nästan lika svåranvänd och svårtolkad, som den tidigare lagen.
Även hankatter ska ju hindras från att föröka sig okontrollerat.
 
Även hankatter ska ju hindras från att föröka sig okontrollerat.
Vilket givetvis innebär att det i stadsmiljö blir svårt, i det närmaste omöjligt, att ha en fertil hankatt som utekatt.

Medan det som jag bor t.ex. inte är ett dugg svårt. Jag har 7 km till närmsta permanent bebodda gård.
 
Vilket givetvis innebär att det i stadsmiljö blir svårt, i det närmaste omöjligt, att ha en fertil hankatt som utekatt.

Medan det som jag bor t.ex. inte är ett dugg svårt. Jag har 7 km till närmsta permanent bebodda gård.

Och du har koll på att ingen herrelös honkatt stryker omkring i närheten? Ellervatt någon dumpar en okastrerad honkatt i området? Det är ju mycket svårt att kontrollera sin omgivning.
 

Liknande trådar

Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 495
Övr. Katt Jag vet inte om detta är rätt forumavdelning, men vill helst inte lägga in det på "Katt" eftersom jag tycker det är mer allmänt...
2
Svar
32
· Visningar
8 268
Senast: Myelin
·
Övr. Katt vår familj har skaffat en 2årig kastrerad hankatt. Han har bott i stallet innan och fick flytta hem till oss då vi fått problem med...
Svar
1
· Visningar
996
Senast: Shark
·
Övr. Katt Här har det sedan nån vecka flyttat in en underbar liten honkatt på gården. Blyg till en början förstås och helt tydligt på smällen...
2
Svar
20
· Visningar
2 473
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp