Kastrera tik som mår dåligt efter löp?

Philosophia

Trådstartare
Ena hunden (10,5 år) har blivit skendräktig efter i princip samtliga löp. Det har dock inte varit ett problem för henne eftersom det mest handlade om att hon har velat sova, äta, gosa och bli tjock. Men de två senaste gångerna efter löp så har hon inte velat äta, och senast så fick jag knappt i henne mat, hon ville inte gå ut och hon var riktigt deprimerad - alltså riktig livsleda :(. Det höll dessutom i sig i årminstone en månad.

Nu är hon sitt vanliga jag igen och jag funderar på om det kan vara värt - för hennes skull - att kastrera henne inför nästa löp. Jag har noll kunskap om detta och tänkte ventilera frågan här innan jag hör vad veterinären anser. Hur resonerar ni?
 
Ena hunden (10,5 år) har blivit skendräktig efter i princip samtliga löp. Det har dock inte varit ett problem för henne eftersom det mest handlade om att hon har velat sova, äta, gosa och bli tjock. Men de två senaste gångerna efter löp så har hon inte velat äta, och senast så fick jag knappt i henne mat, hon ville inte gå ut och hon var riktigt deprimerad - alltså riktig livsleda :(. Det höll dessutom i sig i årminstone en månad.

Nu är hon sitt vanliga jag igen och jag funderar på om det kan vara värt - för hennes skull - att kastrera henne inför nästa löp. Jag har noll kunskap om detta och tänkte ventilera frågan här innan jag hör vad veterinären anser. Hur resonerar ni?
Jag hade utan tvekan kastrerat.
 
Ena hunden (10,5 år) har blivit skendräktig efter i princip samtliga löp. Det har dock inte varit ett problem för henne eftersom det mest handlade om att hon har velat sova, äta, gosa och bli tjock. Men de två senaste gångerna efter löp så har hon inte velat äta, och senast så fick jag knappt i henne mat, hon ville inte gå ut och hon var riktigt deprimerad - alltså riktig livsleda :(. Det höll dessutom i sig i årminstone en månad.

Nu är hon sitt vanliga jag igen och jag funderar på om det kan vara värt - för hennes skull - att kastrera henne inför nästa löp. Jag har noll kunskap om detta och tänkte ventilera frågan här innan jag hör vad veterinären anser. Hur resonerar ni?
Kastrera, det kan vara livmoderinflammation under utveckling, eller cystor på livmoder/äggstockar. Oavsett mår tiken tydligt sämre av sina löp och jag tycker att det är ett lidande i sig som tiken ska få slippa.
 
Kastrera, det kan vara livmoderinflammation under utveckling, eller cystor på livmoder/äggstockar. Oavsett mår tiken tydligt sämre av sina löp och jag tycker att det är ett lidande i sig som tiken ska få slippa.

Tack! ❤️ Det låter onekligen mycket rimligt. Är det titthål som gäller nuförtiden?
 
Jag hade åtminstone tagit henne till veterinär för att kolla om det är så att hon har cystor eller liknande som spökar. Om inte veterinären ser något hinder för kastrering så tycker jag annars att det låter som ett bra alternativ. Aysu blev ju kastrerad när vi upptäckte vätska i livmodern som troligen skulle bli PYO senare, och jag ångrar mig inte en sekund. Hon blev svårare att hålla i bra kondition och hon fick knäpp päls, men i övrigt inga som helst förändringar mer än att hon såklart inte löpte mer (vilket, trots att hon hade helt okomplicerade löp, faktiskt var ganska trevligt...). Hon kastrerades på "gammalt vanligt sätt", dvs inte titthål, men det gick hur bra som helst och hon läkte snabbt och utan komplikationer.
 
Tack! ❤️ Det låter onekligen mycket rimligt. Är det titthål som gäller nuförtiden?
Man kan göra både och. Om man dock misstänker problem med livmodern rekommenderas det dock fortfarande att göra en vanlig kastrering då man tar bort både livmoder och äggstockar (vid titthål tar man enbart bort äggstockarna) även om nyare studier visar att det kan räcka att ta bort äggstockarna vid pyometra också, men det är det nog ingen som rekommenderar i Sverige i nuläget.

Om det är viktigt för dig att göra titthål så hade jag nog rekommenderat ett ultraljud av livmoder och äggstockar innan, om det tyder på pyometra hade jag rekommenderat ”vanlig kastrering” dvs ta bort allt. Om allt ser fint ut på ultraljud hade jag valt titthål, jag föredrar det då återhämtningen är betydligt snabbare och ingreppet mindre. Det är dock dyrare och som @Huggorm skrev inte alla som gör det. I Stockholm har du dock en del att välja mellan, bland de stora så gör Södra, Albano, Bagis och Awake det. Kanske finns någon mindre klinik också men inte som jag vet.
 
Man kan göra både och. Om man dock misstänker problem med livmodern rekommenderas det dock fortfarande att göra en vanlig kastrering då man tar bort både livmoder och äggstockar (vid titthål tar man enbart bort äggstockarna) även om nyare studier visar att det kan räcka att ta bort äggstockarna vid pyometra också, men det är det nog ingen som rekommenderar i Sverige i nuläget.

Om det är viktigt för dig att göra titthål så hade jag nog rekommenderat ett ultraljud av livmoder och äggstockar innan, om det tyder på pyometra hade jag rekommenderat ”vanlig kastrering” dvs ta bort allt. Om allt ser fint ut på ultraljud hade jag valt titthål, jag föredrar det då återhämtningen är betydligt snabbare och ingreppet mindre. Det är dock dyrare och som @Huggorm skrev inte alla som gör det. I Stockholm har du dock en del att välja mellan, bland de stora så gör Södra, Albano, Bagis och Awake det. Kanske finns någon mindre klinik också men inte som jag vet.

Jag tänker framförallt på återhämtningen eftersom hon inte är purung längre, men mycket klokt det du säger om att livmodern måste bort om det finns tecken på pyometra.

Tack! Jag ska ringa veterinären direkt på måndag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 392
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 813
Senast: Nota
·
Hundhälsa Hej! Gjorde ultraljud på min ena tik (snart 3 år) för att kolla lever/galla (p.g.a lite förhöjda värden), i samband med det upptäcktes...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Belethien
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 177
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp