Vätska i livmodern vid skendräktighet?

ChristineF

Trådstartare
Hej!
Gjorde ultraljud på min ena tik (snart 3 år) för att kolla lever/galla (p.g.a lite förhöjda värden), i samband med det upptäcktes att livmodern var vätskefylld. Har inte sett några tecken på livmoderinflammation (pyo), veterinären sa att det kan vara p.g.a skendräktighet och förhoppningsvis försvinner. Blodprov visade inget tecken på pyo. Vi ska dit igen den 11 jan för ultraljud igen. Nu är jag orolig och tittar efter minsta konstighet med henne. Någon som varit med om detta vid skendräktighet och att det blev bra? Hittar inget när jag googlar och där brukar det mesta finnas ju.. Hon ska inte gå i avel, så jag skulle hellre kastrera henne planerat än att försöka medicinera med risk att det kommer tillbaka oväntat och akut. Men jag vill heller inte kastrera i onödan, då hon löper normalt och mår bra. Skendräktigheten visar sig med lite svullna juver och extra gosig/lite gnällig. Äter bra och är pigg. För några veckor sen började hon kissa inne, en stor pöl på natt/tidig morgon, konstaterades urinvägsinfektion, efter behandling så var det negativt=borta. Nu kan jag inte inte låta bli att tänka på om det hade med livmodern att göra eller om det var två saker var för sig.
Litar på veterinärernas kunskap, men ville bolla lite tankar här ändå.
 
Det är fullt normalt och jag har varit med om det tidigare. Om tiken mår bra så kan du avvakta, men att kastrera kan vara nyttigt i framtiden då risken för pyo är väldigt hög på tik.
 
Det är fullt normalt och jag har varit med om det tidigare. Om tiken mår bra så kan du avvakta, men att kastrera kan vara nyttigt i framtiden då risken för pyo är väldigt hög på tik.
En av 4 får pyo någon gång under livet, dock varierar det mellan raserna.
 
En av 4 får pyo någon gång under livet, dock varierar det mellan raserna.
Ja vissa raser har inte alls lika stor omfattning men oavsett är det en risk som jag är rätt så rädd för. Att åka in akut och betala +30 000 kr är jag inte så sugen på och dessutom kan det gå jäkligt fort med tikens hälsa. Så jag kommer att kastrera mina tikar efter att deras avelskarriär är över, då jag inte önskar att ta risken. Jag tar hellre nackdelarna med kastrationen än pyo faktiskt.
 
Ja vissa raser har inte alls lika stor omfattning men oavsett är det en risk som jag är rätt så rädd för. Att åka in akut och betala +30 000 kr är jag inte så sugen på och dessutom kan det gå jäkligt fort med tikens hälsa. Så jag kommer att kastrera mina tikar efter att deras avelskarriär är över, då jag inte önskar att ta risken. Jag tar hellre nackdelarna med kastrationen än pyo faktiskt.
Jag har för mig att det är ganska vanligt när avelskarriären är över.
 
Tack för era tankar! :-)
Belethien: Vet du om vätskan försvann sen? Fick du något tydligare svar på varför den befann sig där? Veterinären som gjorde ultraljud på min tik sa att det var onormalt, medan veterinären som har hand om allt sa att det KAN vara pga skendräktighet. Blev inte direkt lugn och när jag googlar verkar det vara risk för PYO oavsett om det är var eller ofarligt slem som samlats där. Blir inte klok det det här, men som du säger så känns det lugnare med en planerad kastrering. Funderar nästan på att lägga pengarna på det istället för att undersöka igen och utreda varför det är som det är.. Det handlar om en Chihuahua som inte ska avlas på.
 
Tack för era tankar! :-)
Belethien: Vet du om vätskan försvann sen? Fick du något tydligare svar på varför den befann sig där? Veterinären som gjorde ultraljud på min tik sa att det var onormalt, medan veterinären som har hand om allt sa att det KAN vara pga skendräktighet. Blev inte direkt lugn och när jag googlar verkar det vara risk för PYO oavsett om det är var eller ofarligt slem som samlats där. Blir inte klok det det här, men som du säger så känns det lugnare med en planerad kastrering. Funderar nästan på att lägga pengarna på det istället för att undersöka igen och utreda varför det är som det är.. Det handlar om en Chihuahua som inte ska avlas på.
Låter som ett bra val att kastrera.
 
Tack för era tankar! :-)
Belethien: Vet du om vätskan försvann sen? Fick du något tydligare svar på varför den befann sig där? Veterinären som gjorde ultraljud på min tik sa att det var onormalt, medan veterinären som har hand om allt sa att det KAN vara pga skendräktighet. Blev inte direkt lugn och när jag googlar verkar det vara risk för PYO oavsett om det är var eller ofarligt slem som samlats där. Blir inte klok det det här, men som du säger så känns det lugnare med en planerad kastrering. Funderar nästan på att lägga pengarna på det istället för att undersöka igen och utreda varför det är som det är.. Det handlar om en Chihuahua som inte ska avlas på.
Ja vätskan försvann och tiken blev bra (hon fick även valpar ett år efteråt), jag har en nu som är skendräktig med en cysta och den kommer enligt veterinären också att försvinna. Jag har inget bra svar på varför det blev så angående vätskan. Om du är osäker kan du som sagt kastrera men om tiken verkar må bra är det inte akut i alla fall. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
660
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 189
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 339
Senast: Viva
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp