Kastrering av kanin.

P

Pyrusan

Mellan vilka åldrar kan man kastrera hon- resp hankaniner?
(Alltså som tidigast och som senast)
 
Jag har tagit hanar tidigare! När dom blir könsmogna vilket öär efter 12 veckor kan man kastrera. Lättast är att känna om "kulorna" har kommit ner. Honor har jag ingen erfarenhet av att kastrera så det kan jag inte svara på.
 
Jo det står i gamla böcker att man kan göra det själv...om ´kaninen är yngre än 4 mån men jag har oxå läst att vetreinären inte rekommnderar före 6 mån, skulle visst ha nåt me humöret att göra?
 
Jag gjorde det inte hemma sjäv utan hos en veterinär. (där jag i och för sig fick göra det själv). Bara kulorna har komit ner kan man kastrera, samma som med katter! Mina kaniner har jättebra temperament allihopa. Det är väldigt olika från veterinär till veterinär vid vilken ålder som dom tycker är bäst att kastrera. Det är samma sak med andra djur, det råder väldigt delade meningar.
 
Jag fick inte göra själv men fick stå å haålla i benet och inspektera :devil:
 
Har praoat hos den veterinären så jag brukar åka till honom när jag ska kastrera och så för då får jag göra det! :bump:
 
Vill inte skrämmas men jag har haft tre kaniner som jag kasterart, alla hanar, och en av dem dog av narkosen. Inte direkt, men dagen efter och veterinäran sade att tyvärr är kaniner känsliga för sådant. Det är något med deras lever eller något som är jättekänsligt. Så tänk dig för- är det nödvändigt? De andra två gick iofs bra, men det kändes jättetrist med den som dog, det var ju bara av praktiska skäl jag skulle göra det.
 
Ja, det är nog nödvändigt om de ska få burkompisar. :crazy:
Har kastrerat två av mina tidigare kaniner och de har klarat sig bra, men det är klart att det finns risker.. :(
 
Helst vill jag inte kastrera en hona eftersom det är ett större ingrepp, men problemet är min hankanin (som är 6 år och ej kasterad) vill ha en kompis att bo med om inte Ronja kommer tillbaka väldigt snart.. :(
Han trivs inte alls med att vara ensam!
Vi har ju fått hem våran Löwenkanin nu, men det är en mycket bestämd liten hane så det känns inte kul att pröva släppa ihop dem. :crazy:
De har hoppat bredvid varandra i hagarna, men det blir ju en annan sak när de ska komma överens i samma bur...

Vad ska jag göra? :(
 
ajaj, du skulle köpt en honunge och kastrerat den äldre hanen.
jag hade kastrerat båda två, men efter varandra, alltså inte samtidigt.
lättast att släppa ihop en hane till annnan kanin är 4-5 veckor efter kastreringen då hormonerna lugnat sig betydligt.
 
Fast det var redan bestämt att det skulle bli en hane. Han var planerad sen en längre tid tillbaka.

Däremot var det inte planerat att min honkanin skulle försvinna.. :(
Är Hjalle, 6 år, inte för gammal att kastrera då? Lär ju vara svårare för dem att klara en operation med gott resultat när de är äldre? Eller att hormonerna börjar spöka??
 
innan kastration gör veterinären en bedömning av hälsotillståndet där bl.a. hjärtfrekvensen avlyssnas.
är kaninen i bra kondition och miljötränad klarar den narkosen utan problem.
en kanin i bra kondition som aldrig vart utanför hemmets gränser kan dock få en miljöchock och därav inte klara narkosen - men då har det som sagt ingenting med den fysiska konditionen att göra.

låt veterinären undersöka sexåringen, så länge han inte är överviktig eller i väldigt dålig kondition borde det inte vara något problem.
ökad risk finns faktiskt för yngre djur, det är därför man inte rekommenderar kastration innan sex månader. hjärta och lungor har inte vuxit sig starka och ungdjuren är därför känsligare.
 
Sv: Kastrering av kanin.

heej...
jag har en kanin på 4 eller 5 år...och jag hade tänkt att köpa en kanin hona och släppa ihop dem....Är hanen för gammal för kastrering....han är en pigg och glad typ som ofta springer
lös i huset...Nyligen intagen..förut bodde han ute hela året om ensam... tacksam för svar..:confused:
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: fejt
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
712
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 517
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp