Kastrering av klapphingst

Sryoqwe

Trådstartare
Hej, som några säkert redan vet har jag nu en nykastrerad fd klapphingst. Veterinären behövde inte gå in vid buken, men gjorde ett snitt extra och grävde runt en del. Hästen fick ingen efterbehandling. Han hade även en tanponad fastsydd som vi skulle klippa bort efter fem dygn, en håller ett bakben sträckt och andra klipper. Tack för det, hästen har nyss fattat hur man lyfter fötterna kortare stunder vanligt. Han ska även gå en halvtimme en gång per dag.

Igår stack han till grannen, han var genomsvettig när han hämtades. Idag var det svullet och han hade feber, 39,1 grader. Allmäntillståndet var fullt normalt, lika brötig som vanligt, men jag har bara haft honom i snart två veckor.

Så hur brukar klapphingstar behandlas? Ska dem inte få smärtstillande och antiinflammatorisk medicin?

Tycker ni att veterinären verkar ha gjort rätt?
 
Jag har inte fått någon medicin vid kastrering. Däremot om de fått feber efter så har jag ringt och de har skrivit ut lämpligt preparat.
 
Min blev opererad på klinik hade 3 snitt i buken.Fick smärtstillande och antibiotika och skulle stå på box i 2 veckor.
IMG_0099.jpg
IMG_0099.jpg
 
Inte kastrerat klapphingst. Men det att du får eftervårdsråd som inte fungerar för hästen är ohanterad eller inte tillåter att man är där och rör är inget jag skulle lasta vet dör.

Inget smärtstillande eller antibiotika på rutin. Om de verkat ha väldigt ont (enbart hänt en pipig)
Om de fått feber har första rek varit röra dem mer, men där kan ju vara skillnad på öppen kastration och som din är kastrerad.
En har behövt antibiotika - samma pipiga som behövde smärtis. Han var dock så ynk att han ansåg han inte kunde gå och var otroligt dämpad och tyckte hemskt synd om sig.
 
Hej, som några säkert redan vet har jag nu en nykastrerad fd klapphingst. Veterinären behövde inte gå in vid buken, men gjorde ett snitt extra och grävde runt en del. Hästen fick ingen efterbehandling. Han hade även en tanponad fastsydd som vi skulle klippa bort efter fem dygn, en håller ett bakben sträckt och andra klipper. Tack för det, hästen har nyss fattat hur man lyfter fötterna kortare stunder vanligt. Han ska även gå en halvtimme en gång per dag.

Igår stack han till grannen, han var genomsvettig när han hämtades. Idag var det svullet och han hade feber, 39,1 grader. Allmäntillståndet var fullt normalt, lika brötig som vanligt, men jag har bara haft honom i snart två veckor.

Så hur brukar klapphingstar behandlas? Ska dem inte få smärtstillande och antiinflammatorisk medicin?

Tycker ni att veterinären verkar ha gjort rätt?
Att hästen blir sämre efter att ha rymt till din granne har väl inget med veterinärens kunskap att göra?
Min erfarenhet av kastrera äldre hingst (ingen klapphingst) är att en del veterinärer ville söva och kastrera liggandes och andra sa att det går bra med lokalbedövning ståendes. Det finns säkert fördelar och nackdelar med bägge alternativen. Det första är ju betydligt dyrare men kändes enligt mig mer säkert.

Jag tänker att när man väljer att kastrera en häst på sommaren, i den här värmen, behöver du som ägare vara extra uppmärksam på symptom som kan tyda på infektion.
 
Att hästen blir sämre efter att ha rymt till din granne har väl inget med veterinärens kunskap att göra?
Min erfarenhet av kastrera äldre hingst (ingen klapphingst) är att en del veterinärer ville söva och kastrera liggandes och andra sa att det går bra med lokalbedövning ståendes. Det finns säkert fördelar och nackdelar med bägge alternativen. Det första är ju betydligt dyrare men kändes enligt mig mer säkert.

Jag tänker att när man väljer att kastrera en häst på sommaren, i den här värmen, behöver du som ägare vara extra uppmärksam på symptom som kan tyda på infektion.
Veterinärens kunskap har självklart inta att göra med att han rymt. Han kastrerades sövd liggandes.

Nu var det ju precis det jag var och märkte att han fått en infektion eller liknande. Men jag kan även tycka att det är lite märkligt att dem kastrerar utan att informera om infektionsrisken eller skriva ut medicin.
Av distrikstsveterinärerna fick vi medicin för tre dagar.
 
Veterinärens kunskap har självklart inta att göra med att han rymt. Han kastrerades sövd liggandes.

Nu var det ju precis det jag var och märkte att han fått en infektion eller liknande. Men jag kan även tycka att det är lite märkligt att dem kastrerar utan att informera om infektionsrisken eller skriva ut medicin.
Av distrikstsveterinärerna fick vi medicin för tre dagar.

Man ska inte behandla med antibiotika förebyggande. Så helt rätt inte skriva ut det förebyggande.

Men menar du att de inte sa något om risken?
 
Veterinärens kunskap har självklart inta att göra med att han rymt. Han kastrerades sövd liggandes.

Nu var det ju precis det jag var och märkte att han fått en infektion eller liknande. Men jag kan även tycka att det är lite märkligt att dem kastrerar utan att informera om infektionsrisken eller skriva ut medicin.
Av distrikstsveterinärerna fick vi medicin för tre dagar.
Infektionsrisk finns alltid vid alla ingrepp.
 
Menar du de inte nämnde det alls?

Det är inget konstigt ge antibiotika tre dagar om det ges förebyggande. Men antibiotika ska inte rutinmässigt ges förebyggande. Din häst är kastrerad liggande sterilt. Ser inte varför den skulle haft antibiotika förebyggande.
Nej, de nämnde inget alls om det. Penicillinet gavs när han var svullen och hade feber, så inte riktigt förebyggande. Då fick vi även smärtstillande. Men är det inte lämpligt att ge metacam förebyggande efter operation?
 
Nej, de nämnde inget alls om det. Penicillinet gavs när han var svullen och hade feber, så inte riktigt förebyggande. Då fick vi även smärtstillande. Men är det inte lämpligt att ge metacam förebyggande efter operation?

Varför förebyggande tänker du? Metacam är smärtstillande och antiinflammatorisk. Om man inte förväntar sig smärta eller inflammation finns ingen anledning ge det.

Och normalt har de inte särskilt ont efter kastrering. Din verkar heller inte ha ont?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 617
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 314
Senast: Varmblod90
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 650
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa I ländryggen har tydligen min äldsta, han blir tio i december. Han har varit stelare det senaste åren, sen förra året tröttare, inte...
Svar
3
· Visningar
3 573
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp