Bukefalos 28 år!

Kastrering, bör jag vara orolig?

Varmblod90

Trådstartare
För en vecka sen imorgon kastrerades min 2 åring. Allt har flutit på bra, tempat honom varje dag och haft 37,8. Svullen men inte öm. Såren har dränerat sig självt och det har droppat från dem dagligen.
Kvällens tillsyn på det så märkte jag att det hade blivit värre. Temp på 38,4 och va rejält svullen vid skapets öppning, såg ut som 2 bollar, hårda och han va öm vid beröring. Övrig svullnad hade gått ner en aning men han var öm vid sår öppningarna. Han hade ont att gå men kunde gå utan problem. Jag såg att det hade blivit skorpor så jag plockade bort dem efter att jag hade läst ett äldre inlägg här på buke där någon rekommenderat det.
Han har rört sig bra själv i hagen men tänkte jag skulle börja gå en sväng 2 ggr om dagen för att "hjälpa" till lite och se om det bli bättre.
Men bör jag bli orolig eller är detta "normalt"?
Veterinären sa att jag bara skulle hålla koll och inte rengöra. Får han feber som inte ge med sig så skulle jag kontakta hnm, likaså om såren bli variga och såg infekterade ut. Men såren ser bra ut och inget var eller klet.
Nyfiken på andras erfarenheter och kunskap.
 
För en vecka sen imorgon kastrerades min 2 åring. Allt har flutit på bra, tempat honom varje dag och haft 37,8. Svullen men inte öm. Såren har dränerat sig självt och det har droppat från dem dagligen.
Kvällens tillsyn på det så märkte jag att det hade blivit värre. Temp på 38,4 och va rejält svullen vid skapets öppning, såg ut som 2 bollar, hårda och han va öm vid beröring. Övrig svullnad hade gått ner en aning men han var öm vid sår öppningarna. Han hade ont att gå men kunde gå utan problem. Jag såg att det hade blivit skorpor så jag plockade bort dem efter att jag hade läst ett äldre inlägg här på buke där någon rekommenderat det.
Han har rört sig bra själv i hagen men tänkte jag skulle börja gå en sväng 2 ggr om dagen för att "hjälpa" till lite och se om det bli bättre.
Men bör jag bli orolig eller är detta "normalt"?
Veterinären sa att jag bara skulle hålla koll och inte rengöra. Får han feber som inte ge med sig så skulle jag kontakta hnm, likaså om såren bli variga och såg infekterade ut. Men såren ser bra ut och inget var eller klet.
Nyfiken på andras erfarenheter och kunskap.

Jag skulle ringa veterinären.
Kombinationen högre temp, ömhet lokalt (som dykt upp) och smärta att gå tycker jag låter oroväckande.
Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite.

Min nykastrerade valack, kastrerad i tisdags, är helt obehindrad i rörelse, något svullen men inte det minsta irriterad i området, blev inte ett dugg upprörd av att jag igår enligt instruktion klippte bort tamponaden (tryckförband som var fastsytt med två stygn). Jag fick dra och klämma bäst jag ville.
 
Jag skulle ringa veterinären.
Kombinationen högre temp, ömhet lokalt (som dykt upp) och smärta att gå tycker jag låter oroväckande.
Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite.

Min nykastrerade valack, kastrerad i tisdags, är helt obehindrad i rörelse, något svullen men inte det minsta irriterad i området, blev inte ett dugg upprörd av att jag igår enligt instruktion klippte bort tamponaden (tryckförband som var fastsytt med två stygn). Jag fick dra och klämma bäst jag ville.

Okej, idag är han dock bättre. Nere på normal temp på 37,8 och inte lika öm. Rörde sig även bättre.
Så jag får se hur han bli under dagen. Blir han sämre igen så ringer jag veterinären.
Skönt att höra från andra, jag har ju aldrig haft en hingst som jag kastrerat :)
 
Feber tyder på infektion så ring och rådfråga vet. Alltid bättre att ringa en gång för mycket, låt veterinären avgöra om hästen behöver undersökning/medicinering. Eftersom febern nu gått ner kan det vara så att kroppen tar hand om infektionen och läker sig själv, vilket är det bästa. Tempa morgon och kväll så du har koll, går tempen upp ringer du och pratar med vet igen.

Min 2 åring hade mycket bekymmer efter sin kastrering, han fick en kraftig infektion och 2 antibiotikakurar. När jag hämtade honom en vecka efter avslutad kur såg det okej ut men i förbindelse med lång resa, flytt och redan sänkt immunförsvar pga antibiotikan blossade infektionen upp igen. Varade ordentligt och han var svullen. Hade dock inte feber förutom första dagen så jag valde att inte ge antibiotika ännu en gång till den lilla kroppen som redan utsatts för så mycket stress. Tvättade ordentligt med koksaltlösning (så jag fick bort alla skorpor och allt var) och hade på sårpuder morgon och kväll samt gav honom calendula. Läkte jättebra och snabbt! :)
 
Har nyligen kastrerat min häst och allt såg bra ut några dagar men svullnade sen rejält i skapet. Han hade ingen feber men väldigt ont. Vi blev rekommenderade att promenera med honom några gånger varje dag och då gick svullnaden bort nästan direkt och han rörde sig bättre och bättre.
Veterinären ville inte att vi skulle ge penicillin om det inte var riktigt akut och blev det sämre så kunde vi ha åkt in med honom till kliniken.
Så var det för våran häst iallafall :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
875
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 000
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 268
Senast: tuaphua
·
Relationer En av killens pappas kompisar ringde killen och undrade lite. Tydligen är pappans telefon avstängd igen, så han går inte att nå. Går...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp