Kastrering och sterilisering

B

**BORTTAGEN**

Är det någon som har en anning om va det kostar?
Sen fundera jag på hur är det med vaccination på en katt. Ger man som på hundra eller? Som tex valpsjukan finns det nått liknande på kattunge? :confused:
 
En kattunge ska vaccineras, det är ganska enkelt ordnat, veterinären vet vad som gäller, det är bara att gå dit så får katten ett kombinationsvaccin som täcker det "viktigaste", brukar kosta mellan 150:- och 250:-, det måste göras om efter två-tre veckor, och sedan vaccinerar man en gång om året.
Kastrering skiljer mycket i pris beroende på om det är en hona eller en hane (generellt: hane: några hundralappar, hona: närmare tusen) men det skiljer även jättemycket mellan olika veterinärer, man får ringa och fråga.
 
vi kastrerade våran honkatt och vaccinerade henne förra veckan. gick på 800:-
 
inte för att förstöra för dig,men du vet konsekvenser med kastrering?själv har jag blivit allvarlig skrämd av det då min lilla kisse inte blev mer än 4 år för att jag var så dum å kastrera honom...det skall man inte säga ägentlig,för det förnuftiga är ju att göra det,jag har nu skaffat mig en ny kisse åt min vuksna som blev ensam,en hona,jag sträver med att bestämma om hon skall kastreras eller inte,då dom også kan få urinsten,
men en hona kostar 800 der jag går,och en hanne kostar 400.
det är en jättebra veterinär,om du bor i västerås kan jag pm till dig om vilken det är.hon är billigst i västerås vadjag vet och noga med att sätta en inn i det.
lycka till :)
 
Det är numera visat att kastrering och urinsten inte hör ihop, utan det är fel foder i samband med medfött trånga urinvägar som kan ge de problemen.
Bland okastrerade honor är juvercancer MYCKET vanligt, och jag tycker det känns obehagligt att behöva ha min avelshona okastrerad, även om det givetvis är nödvändigt så :smirk:
En kastrerad katt mår betydligt bätre, både fysiskt och psykiskt, eftersom katters fortplantninginstinkter är stora, och stressar katten mycket.
 
hmm,karnsje det,men veterinären sa ju åt oss att det var för att jag hadde låtit kastrera honom,då vi kom dit akut med honom och tyvärr inte fick hem han igjen...han dog der borta,och vi frågade rundt om det och allt svar vi fick var kastrering,derför har jag blivit jätte rädd för sådant och vet ej om jag vill kastrera Missy.och livrädd för min andra som är kastrerad.fel foder var det inte,då dom gick på det bästa fodret.men du kan ha rätt også så klart,jag har själv blivit skeptisk bara.
 
Men snälla kastrera din hona! Riskerna med en okastrerad hona är mycket större än med en hane, läs tråden om juvertumörerna, det är jättevanligt... :(

(Vad jag menade med foder är att om katten har tendenser till uringrus kan man ge den ett specialfoder utvecklat för att förebygga återfall. Det har ofta väldigt god effekt.
Exakt vad var det din katt dog av? Det är ovanligt att katten dör av urinsten. (Ursäkta om jag ställer konstiga frågor, men det är ju bara så man får veta saker...))
 
du får fråga vad du vill,jag svarar oansätt.
min katt dog av urinförgiftning i kroppen pgr av urinsten som vi inte upptäckte tidsnog,veterinären sa det är svårt att upptäcka,vi såg det för sent.men jag skall även säga att jag visste han kom till å dö nån dag,då han hadde canser i den ena lungan,jag ville bara inte att det skulle bli en så smärtsam slut för honom.jag ville inte operera bort den i lungan,då det var mycke komplikasjoner i den.
men urinsten hadde han och förgiftning i kroppen,ocvh det kom av kastrering.....jag vill gärna kastrera Missy,när tiden kommer,men jag är rädd för att det skall hända henne også eller Blacky som redan är kastrerad,och är fem år....jag vill helst det på missy også,men är lite bränd nu kan man säga.det är ju inne katt så hon kommer ju<aldrig i möte med en annan hanne,men .... ja.jo,man kan ju säga så her,jag vill gärna bli överbevist om att missy inte vill ta skada av sterilisering.....
 
Det är mkt ovanligare att honor får urinsten ,de har bredare urinrör....om jag inte mins helt galet.

Har själv haft en katt som dog till följd av urinsten.
han låg innne i fyra dagar o opererades men han kunde lik förbannat inte tömma blåsan själv efteråt.
så vi fick ta bort honom iaf.

Mig frågade de:
vad få han för mat?..
jag.- Friskies torrfoder. :confused:
svar. där har du problemet......han har fått fel foder!

Han blev tre år,kastrerades när han var 1 ungefär......

Detta var några år sedan(läs 6-7) o nu skulle jag aldrig ge mina katter annat än RC...Hill´s o andra högkvalitativa foder!!...NEVER!!!

Nu har jag nästan bara kastrathanar i mitt katteri....eller 4 stycken iaf.en hona ska kastreras så fort hon blivit EC... :angel:,hon är IC nu o jag vill inte börja om.

Sedan är det min lilla bebis,16 veckor.....det är min nya avelshona så hon ska inte kastreras.
o så min hane då....han chopppas så fort han börjar pissa inne.
ska bara yngla av honom så mkt som möjligt innan...o ställa honom så han kommer så långt som möjligt innan kastration är ett faktum!
 
Nu ska vi se här... *övertyga*
Det din katt hade kallas FUS med urinstopp... Det är en akut allvarlig sjukdom, men får man vård innan urinförgiftning är prognosen god.
Faktorer som kan påverka kristallbildning:
Urinens ph-värde
Urinens koncentration
Fodrets magnesiuminnehåll.
(De två första är ärfliga faktorer, därför bör man inte avla på linjer där många katter haft FUS)

Både hankatter och honkatter får FUS, men honorna får sällan stopp eftersom deras urinrör är kortare och vidare än hankatternas. Den typiske urinstenskatten är en överviktig kastrathane. En okastrerad hane löper LIKASTOR risk att få urinsten, men är sällan överviktig.
(Anne-Marie Nilsson, Kattens sjukdomar)

I usa kastrerar man ofta kattungarna vid 12-13 veckor, och enligt undersökningar är inte urinstopp eller benskörhet (ett annan problem man trott ha med för tidig kastrering att göra) vanligare där...

Du kan nog lugnt kastrera din hona och slippa bekymmer med löpningar, stressad katt (det blir de av att gå fertila i "onödan") och ökad cancerrisk...
 
:bow:...
du förklarar så bra!!!! :love:

*MVH : Klubben för inbördes beundran...* :angel:
 
det är som mina då....Nemouse har ätit nestan hela livet på hills,då jag blev sponsrad med det igjennom jobbet her och i norge,efter jag sluta på jobbet fick han blandat foder,hills och nått annat jag inte kommer ihåg vad heter.men det også var bra.

min nya kisse är bara 10 veckor,så än så lenge behöver jag inte tänka på kastrering-
 
tackar så mycke för övertygandet.
honana vill dock inte kastreras innan hon fyller ett år. :bow:
 
hmm,karnsje det,men veterinären sa ju åt oss att det var för att jag hadde låtit kastrera honom,då vi kom dit akut med honom och tyvärr inte fick hem han igjen...
Jättetrist för er!
Jag vill dock meddela med anledning av att du nämnde vilken ort du bor på att vissa veterinärer som är just billiga inte alltid heller är de kunnigaste, tyvärr! Det är ju inte lätt som djurägare att veta, men ....
Tänker inte nämna namn eftersom det inte är tillåtet och oetiskt, men har tidigare arbetat i branschen och då får man en del insyn - när det kommer husdjur från veterinärer som gett fel diagnoser och fel behandling under lång tid.... (jag jobbade på ett större djursjukhus).
Det är precis som med läkare - det finns många bra, men också en del rätt usla (trots att de har utbildning)
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
515
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
216
Senast: Hazel
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 206
Senast: cili
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
954
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp