Kategori E-häst

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare marsipane
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 208
  • Visningar Visningar 15 782
Sv: Kategori E-häst

Har inte provat att tävla henne, men har hört att det är lönlöst att försöka med en arab. Det kostar massor av pengar att tävla så man vill ju ha en sportslig om man ska lägga ner dom pengarna. Fast jag har för länge sedan gett upp att tävla så det spelar nog ingen roll för mej, men KANSKE skulle jag tänka tanken om det fanns en kat.E. I dagens läge funderar jag inte ens på det.
Ponnyn Vasir är väl ingen arab??

Det här är vad du skrev som jag svarade på, ser inget om att det var en arab diskusion det handlade om.

158 cm är ju ganska stort men jag tror inte en på 149 kan hävda sig även om den är jättebra.

Det kostar precis lika mycket för en medelmåtta på 170 att tävla, varför ska inte stora medelmåttor få egen katagori om små ska få det?

Det här är vad du skrev som jag svarade på, ser inget om att det var en arab diskusion det handlade om.?
Kanske inte, men tanken kanske var att andra raser som inte hade så hög mankhöjd skulle kunna tävla också. Detta gäller nog allmänt, inte bara för araber utan även för många andra raser som ligger mellan 145-155 cm sådär. Jag tror inte vi ger oss ut ens på tävlingbanorna som det ser ut idag.

Det kostar precis lika mycket för en medelmåtta på 170 att tävla, varför ska inte stora medelmåttor få egen katagori om små ska få det?
Hmmm...det var väl inte medelmåttor vi diskuterade heller va?

Fast själva poängen är ju att hästar i samma storlek ska få en chans att tävla mot varandra. Förhoppningsvis kan det även öppna upp så att de blir en större variation på olika raser. fast jag tycker att kat. E känns lite... hmmm.... som ännu en ponnykategori, vilket väl inte riktigt är meningen. Isf tycker jag det är bättre med kat. A häst eller cob?

Kanske inte, men tanken kanske var att andra raser som inte hade så hög mankhöjd skulle kunna tävla också. Detta gäller nog allmänt, inte bara för araber utan även för många andra raser som ligger mellan 145-155 cm sådär. Jag tror inte vi ger oss ut ens på tävlingbanorna som det ser ut idag.

Hmmm...det var väl inte medelmåttor vi diskuterade heller va?

Jo det är det, jag kan lova att några GP ämnen på 157 kommer inte sitta och skava runt i en sådan här B-klass om de inte har rosettplockare till ryttare.

orkar inte läsa hema trpåden men har skummat igenom det mesta och jag tycker att det är en UTMÄRKT idé

a-ponny (junior)
b-ponny (junior)
c-ponny (junior)
d-ponny (junior)
e-häst (149-160 cm) (senior)
storhäst (161+ cm) (senior)

ha klasserna som vanligt bara en extra e-klass..

men dessa e-hästar ska inte klassas ner som ponnier och tävla "ponnyklasser" utan de hör hemma på storhästtävlingar kategori E, precis som d-ponnies hör hemma på ponnytävlingar kategori D..

och jag tycker inte att det ska vara nåt special med vem som får tävla e-hästar i e-klass.. det ska vara samma ryttare som idag tävlare dessa hästar som kommer ingå i e-kategorin, det blir bara bättre med avstånd och likn för e-hästar OCH storhästar..

det som blir bättre är att man inte lägger "normalavstånden" på bana frö en häst på 160 för både hästar på 150 och för dem på 178 cm. utan i e-klas blir det normalt för en häst på 155 cm, och i storhästklassen blir det normalt för en häst på 168 cm.. bättre för BÅDA kategorierna..

för min del behölver inte kategorin och klasen heta E ens, Häst och Storhäst vore bättre namn på dem..

A-Ponny
B-Ponny
C-Ponny
D-Ponny
Häst (149-160 cm)
Storhäst (161+ cm)

Men då kanske du inte köper en sån häst för att tävla med. Om de hästarna nu älskar att tävlas, lär de prestera sitt bästa på tävlingsbanorna. Vilket resulterar i gott resultat på banan. Annars kanske man använder hästen till fritidsridning istället.
Det kommer ändå alltid att bli ett glapp.

Min häst på 154 är en riktig dressyrkung när ahn lägger den sidan till, och då är det inte många som slår honom.
har även en kompis som tävlar sin häst som ligger på samma mankhöjd som min, och de är uppe på regional nivå nu, och satsar på dressyr-sm nu år. det blir ju lite vad man gör hästen till.

Jag skulle föredra att klassen kallades A istället för E, nu när jag är senior. E passar bättre för junior.

Namnet kvittar, det är intressant att det finns intresse för detta. A häst kanske den kan kallas, om det blir jobbigt för en del vad det ska heta.
Poängen är inte namnet, utan att inse att hästar med mindre storlek har kapacitet, men inte kroppsliga förutsättningar att mäta sig med hästar som än nästan dubbelt i storlek och tyngd! Det är ju inte kvalitet vi pratar om.

Det är ju samma inom de flesta sporter, som att det är uppdelat i dam och herr kategorier.
när man brottas eller boxar delas man upp i olika viktklasser. och det finns elit inom alla vikter. Men om man tog bort viktgrupperna skulle 90% av de lättare falla bort.
En loppa kan dra runt 600ggr sin egen vikt. Den är ganska mycket starkare och uthalligare än oss. MEN I FÖRHALLANDE TILL SIN EGEN STORLEK. Vore den större hade vi ingen chans i en dragkamp. Det är bara exempel, för jag tycker att det är förnedrande för mindre topphästar att klassas som B kvalitet!!!
Ni, som inte gillar mindre hästar och inte vill tävla mindre hästar, eller vill rida med stora hästar , är ni villiga att lämna utrymme till dem som inte tycker som er? Eller vill ni aktivt försöka kväva andra som försöker diskutera fram en ny ide?
Naturligtvis finns det inte bara för eller nackdelar med nagot. Men kan ni se fördelarna ocksa? Och kan ni se att ni inte behöver drabbas personligt av nackdelarna? Det är inga personliga attacker det är fragan om...

Tack ocksa de som kommer med en massa bra ideer!

kategori A är fortfarande en klass för A-ponnier.. det blir förvirrande om man har samma namn på A-häst i A-klass och A-ponny i A-klass..

eller verkar det vara en bra idé tycker du? att ha samma namn på två klasser??

likaså har PONNYN julia det oxå..
Al Capone har plcaeringar upp til och med st georg om jag inte minns fel (oxå ponny)

oskar som kerstin dahlberg red vr väl ganska liten

det grundar du på vasd??

iaf när jag tävlade ponny har ddt funnits ett par som tävlat ti och med S
tralopp här på buke har en arab med plac msvB om jag inte e helt snurrig..har dock inte sett många araber ute bland stora hästar,men de jag jag sett har fått rättvisa poäng för de flesta gångerna har det faktiskt sett för jävligt ut MEN det har ryttaren själv varit medveten om utan skyllt på dommaren istället

Ni, som inte gillar mindre hästar och inte vill tävla mindre hästar, eller vill rida med stora hästar , är ni villiga att lämna utrymme till dem som inte tycker som er? Eller vill ni aktivt försöka kväva andra som försöker diskutera fram en ny ide?
Naturligtvis finns det inte bara för eller nackdelar med nagot. Men kan ni se fördelarna ocksa? Och kan ni se att ni inte behöver drabbas personligt av nackdelarna? Det är inga personliga attacker det är fragan om...

lämna utrymme?? Det finns väl utrymme för alla?? Frågan var ju om vi tyckte att det var en bra ide, och Nej det är det en del som inte tycker, ska de bara försvinna och håla käft??
Är alla dina trådar som du lagt ut ialla jäkla forum du typ hittat om samma sak, är dessa bara hålla med trådar??

Då tycker jag du ska göra en ny sökning :smirk:

men är käfta för dig att inte alltid hålla med så....:smirk:

Tanken var väl kanske en kat E klass på ponnytävlingar där barn under 18 år kan vara med. O en Klass A på storhästtävlingar där vuxna över 18 år kan delta.
Hästar mellan 148-160cm kommer alltid förbli hästar o inte ponnies oavsett om vi startar nya tävlingsklasser.

Klasserna kan givetvis heta något annat.

*KL*
Skriver efter att ha skummat i tråden och ber därför om ursäkt om jag skriver något som redan är sagt här.

Det här med E-häst eller vad man nu vill kalla de mindre hästarna för har diskuterats i ett antal år. Ridsportförbundet har hittills inte tyckt att det är någon bra idé. Varför överlåter jag åt Rf att förklara.

Som ägare till en mindre häst (ca 155 cm) så tycker jag att det vore kanon med två kategorier på hopptävlingar, t ex 148-160 cm och >160 cm. Min förra häst är ca 160 cm. Innan jag köpte honom tävlade jag en del i hoppning med en häst på 170 cm. Att sedan hoppa samma hinder med den mindre hästen var som att rida C-ponny på kat. D-hinder ungefär.

När det gäller dressyr tycker jag inte att det behövs en uppdelning. Däremot tycker jag att det är synd att stora och/eller fina gångarter ofta blir avgörande för ekipagets betyg på bekostnad av t ex lydnad och ridbarhet. Tyvärr verkar det finnas fördomar mot vissa raser också. Men det är nog andra diskussioner och jag vill inte förstöra tråden med det.

För er som tycker att små hästar passar små tjejer så kontrar jag med att små hästar även passar stora tjejer som vill ha behändiga hästar.;)

Nej nej...käfta är inte samma sak som att ha en annan åsikt.
Jag behöver inte göra en andra sökning för jag har varit på samma trådar som du rätt många ggr.
Fast käfta kanske är fel ord...du kanske snarare framställer det hårdare än du menar.

Kl*

Tycker dom flästa lägger ner energi på fel sak nämligen att dela upp hästarna så det blir två olika klasser nämligen E och F eller vad ni vill kalla det.
Men problenet ligger inte hos hästarna om två hästar made samma kvalite bedöms olika bara för att den ena är minder en den andra utan problemet ligger vel i så fall hos domarna som inte dömer efter rörelsaenas korekthet, lösgjordhet, i hur lätt det ser ut när hästen utfördet och det och dom andra bedömnigs kriterierna.

Nä jag tycker snarare att man skall dela upp klasserna efter ryttarens ålder och inte efter hur stor ponnyn/hästen är och då skulle man även kunna bli av med allt ner mätande.

Har inte så stor koll på dressyr men kan inte i min vildaste fantasi tro att det skall vara så att den hästen som är störst och spratlar mest med benen skall vara den som vinner, om domaren dömer efter dom kriterierna som hon/han skall döma efter.
Men om det nu är så att en del domare dömer efter störst och mest benspratel så borde man sätta stop för detta.

Och det finns ju bivisligen ponnys på stor häst tävligar i alla fal msv.

Kram

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en... 2
Svar
24
· Visningar
4 838
Senast: Habina
·
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 996
Gnägg Hej alla bukare! Under en lång tid har min pappa och jag pratat om att skaffa häst. Ett stort steg i mitt liv men nu är det liksom...
Svar
6
· Visningar
1 757
Senast: ufot
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes... 17 18 19
Svar
373
· Visningar
91 974
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka