Katoliker vs ortodoxa

fejko

Trådstartare
Påven blev visst utskälld vid sitt besök i Grekland. För en obildad: Varför gillar inte ortodoxa katoliker? Det kanske är ömsesidigt?
 
Det har väl att göra med kyrkans splittring på 1000-talet då man valde att tolka skrifterna på lite olika vis.
Katolikerna anser väl bl.a att påven är den yttersta auktoriteten. (Det här med påven härstammar från lärljunge-tiden).
De ortodoxa har däremot flera grupper som leder kyrkan.

MEN frågan är väldigt mycket mer komplex.
Är tyvärr inte religionsvetare så är inte så värst insatt.
 
Det finns många ortodoxa och katoliker som kommer bra överens. Som med de flesta andra religiösa splittringar är det mycket komplicerat och i 99% av fallen är det makthavare och politiker som försöker utnyttja splittringarna snarare än faktiskt teologiska motsättningar (vilket dock såklart också finns, men oftast hanteras bättre).
 
Påven blev visst utskälld vid sitt besök i Grekland. För en obildad: Varför gillar inte ortodoxa katoliker? Det kanske är ömsesidigt?
I grund och botten är det ju båda kristna och har samma grundtro. I den tidiga kristna kyrkan var biskoparna ledarna för kyrkan och alla biskopar hade samma ställning. Men med tiden så tyckte de romerskt katolska att deras biskop skulle vara mer värd än alla andra biskopar och kallade honom för påve. Den grekisk ortodoxa höll inte riktigt med där och det gjorde inte flera av de andra ortodoxt kristna kyrkorna heller (rysk-ortodoxa, serbisk-ortodoxa etc).

Och såklart att det blir osämja när några hävdar att de har en direkt länk med gud. Lite som att många kristna kyrkor, protestanter som katoliker, aldrig hade accepterat att Eva i Knutby skulle vara Kristi Brud. Församlingen i Knutby accepterade att hon var Kristus framtida brud när han kom tillbaka till jorden, men för andra troende är det ju faktiskt helt absurt. Och lite samma är det med de katolska kyrkorna, biskopen av Rom är inte någon direkt länk till gud enligt de ortodoxa, men de romerska katolikerna tycker det.

Och med tiden har trosuppfattningarna skilt sig mer åt och nu är det två olika kristna kyrkor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 365
Senast: tuaphua
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 899
Senast: cirkus
·
Tjatter Det har hänt att jag råkat säga saker som jag senare förstod var lite/mycket pinsamma. Hoppas jag inte är ensam om det! ;) En gång på...
2
Svar
34
· Visningar
2 326
Övr. Barn Jag fick frågan idag om man behöver föräldramedgivande när man som ensam förälder reser med barn. Jag har bara hört talas om det vid ett...
Svar
19
· Visningar
2 881
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp